16 Reacties

2 jaar geleden

Wij vonden dat ook zo spannend, want het was voor hem een voorwaarde geworden om te kunnen slapen. Toen wij terugkwamen van vakantie moest hij wennen van tent naar slaapkamer. Dus toen zijn we cold turkey gestopt: we hadden zijn speentje lek geknipt (zonder dat hij dat zag) en hem laten ervaren dat hij kapot was gegaan. Benoemd dat hij kapot was gegaan tijdens de reis. Hij heeft hem vervolgens zelf weggegooid. Hij heeft er twee nachten wat minder van geslapen (zei dan "speen weg") en wij bevestigden dat dan. En dat was het!! Nooit verwacht dat het zo gemakkelijk zou zijn. (Ook fijn dat hij nog niet realiseerde dat we veel meer spenen in huis/tassen hadden 😅).

2 jaar geleden

Wij zijn gewoon per direct gestopt. We hadden toen wel twee nachten dat we haar moesten helpen in slaap vallen. Maar daarna hebben we er haar er nooit weer over gehoord. Beste keus!!

2 jaar geleden

Onze dochter had de speen heel vaak, zowel s nachts als overdag zodra ze moe werd of huilerig was. Als ze verdrietig was, vroeg ze er ook meteen naar. 2 weken geleden cold turkey gestopt s avonds. Het inslapen ging moeilijker, we moesten er echt bij zitten (normaal was het boekje lezen, kusje geven, weggaan en ze ging meteen slapen). Na 1.5 dagen vroeg ze er niet meer naar. Sindsdien slaapt ze wel minder. Ze slaat vaker een middagdut over en het in slaap komen gaat lastiger. Ook s ochtends is ze eerder wakker. Het doorslapen gaat wel goed. Nou waren we wel echt verwend want ze sliep altijd heel goed, van 19 tot 7.30 en nu is het dus vaak 20.00 tot 6.00. Voor haar leeftijd niet gek, maar voor ons toch even wennen haha. Overigens is ze een stuk energieker en vrolijker sinds we de speen niet meer hebben!

VRIEND

2 jaar geleden

Hier zijn we ook Cold Turkey gestopt. Moest er snachts wel 8 keer uit voor die speen. Ik dacht weg ermee! Eerste 2 nachten viel ze wat lastiger in slaap, daarna sliepen we allebei een stuk beter! Zij word niet meer wakker van een speen die kwijt is, en ik niet meer van haar 😉

één jaar geleden

We waren na haar verjaardag meteen cold turkey gestopt. Tutjes aan een baby'tje gegeven waar we op kraamvisite moesten. De eerste dagen gingen goed, ze snapte het maar na 4 dagen sliep ze overdag niet meer en had ze snachts nachtmerries van waar haar tutje was. In een week was ze jarig, ging ze naar de peuterklas bij de opvang én stopte we met haar tutje. We hebben ervoor gekozen de tut voor nu terug te halen bij het baby'tje en het later nog eens te proberen

één jaar geleden

Reactie op Makeithappen

We waren na haar verjaardag meteen cold turkey gestopt. Tutjes aan een baby ...
Ze is trouwens nu ook zindelijk aan het worden.. Dus het leek ons allemaal even teveel. Straks nog een kans 😊

één jaar geleden

Onze dochter is dol op boekjes en hebben het boekje “kleine otter hoeft geen speentje meer” gekocht en bij haar boekjes gelegd. Ze heeft m een week lang iedere keer gepakt om uit voorgelezen te worden tot ze zei Maeve ook nee peen meer. ze heeft m zelf in de prullenbak gegooid, een paar nachten werd ze er eens wakker van, gezegd dat ze m heeft weg gegooid en er geen speen meer is. nu al een maand zonder problemen ervan af, en wil nog steeds uit het boekje voorgelezen worden.

één jaar geleden

Bij ons is hij hem zelf een keer vergeten mee te nemen naar bed. Mijn vriend zag dat en heeft hem snel in z’n broekzak gestopt. Hij vroeg er later nog wel naar, maar toen zeiden wij dat het “kwijt” was. 3 nachten doorbikkelen en blijven volhouden dat ie kwijt is en we het niet kunnen vinden en nu is hij er vanaf! 🙏🏻

één jaar geleden

Onze dochter van twee had een Speen alleen in bed. Uit het niets begon ze tijdens het slapen de speen in haar haar te draaien en trok daarmee de haren uit haar hoofd. We hebben die avond na het eten verteld dat de speen weg was. En hebben op de koelkast een schema gemaakt met daarop een speen en dan zeven dagen lang. Elke ochtend mocht ze een sticker plakken. Was de kaart vol dan mocht ze een groot kado uitzoeken. https://www.gratisbeloningskaart.nl/beloningskaarten/beloningskaart-speen-afleren/ Staan leuke kaarten op zoals potje training enzo

één jaar geleden

Wij hebben op een avond onze zoon in bed gelegd, die was zo moe dat hij zelfs niet meer dacht aan zijn speen en direct in slaap viel. Daarna hebben we nooit meer over de speen gesproken en zijn we er vanaf. Regel: alle spenen weg doen want een speen zien is een speen willen !

één jaar geleden

Onze dochter 2 heeft ook nog een speen. Wij willen er ook vanaf.. maar zo moeilijk. Op de opvang doet ze het super. Maar thuis zeurt ze echt de hele dag dan. En als we heb dan nier geven en uitleggen dan krijgt ze zelfs een driftbui.

één jaar geleden

Onze zoon was ook erg gehecht aan zijn speen met slapen. We hadden al wel de bibs speen met glow in de dark, dus ‘s nachts geen gezeur want hij kon hem zelf vinden. Maar voor zijn tandjes is het ook niet ideaal dus wilden er toch mee stoppen. Vorige week met Sinterklaas hem de Machouyou speen gegeven. Is een soort bitje. Veel goede ervaringen en door orthodontisten in Frankrijk ontwikkeld. We zijn nu een week verder en hij is sinds twee dagen helemaal van de speen af, zelfs bij de opvang! Zonder gedoe!

één jaar geleden

Ik zou ook wel willen stoppen maar hier nu net een baby broertje van 5 weken die dus ook af en toe een speentje krijgt bij krampjes. Dan ziet ze dat, sja, jaloers....zij zelf krijgt hem echt alleen in bed, maar ze is er zo op gefixeerd als ergens een speentje ligt van haar broer. Ze ziet het binnen 1 seconde nog voordat ik kan bedenken dat er ergens eentje ligt. Ik zie het altijd aan haar hoofd als ze me aankijkt en van plan is het speentje te pikken. Want ze weet dat het niet mag dus dan heeft ze echt een bepaald gezichtje haha. Vervelende is dat papa haar vervolgens de hele tijd met een speen laat lopen, ik ben er zelf niet altijd bij (ben dan met de baby boven om te voeden of te rusten) en dan kom ik beneden zit ze weer met een speen te spelen. Mama pakt ze altijd wel af. Maar irritant dat hij er zo makkelijk mee is. Op het moment is het de kraamtijd en laat ik het maar een beetje want papa doet wel veel in huis. Maar dat gemakzuchtige ("want anders heb je een driftbui te pakken") vind ik niet echt okee. Mja komt wel weer als ik wat mobieler ben en weer normaal meedraai met het huishouden haha. En dit is ook niet echt de tijd om te stoppen met de speen voor haar, ze moet nog wennen aan de komst van haar broertje (vindt ze meestal gelukkig wel erg leuk maar de jaloersheid komt nu wel).

één jaar geleden

Ik heb een stukje van de speen geknipt en op haar plankje in haar kamer gelegd. Met naar bed gaan voor haar middagdutje kwam ze er zelf achter dat der speen stuk was. En nee mamma kan 'm niet maken. Ze was even verdrietig maar ging vervolgens gewoon slapen. En 's avonds ook. Het ging onwijs makkelijk en dat hadden we dus niet verwacht. Ik houd de kapotte speen nog even op haar kamer zodat ze er aan herinnerd wordt dat deze echt stuk is.

één jaar geleden

Geef ze mee met een pop of fee in een mandje en zeg dat zij ze netjes naar een lieve baby brengen. Zo hou je het speels en voelen ze zich zelfverzekerd omdat zij dan 'groot' zijn. Zelf geen ervaring mee hoor, heb mijn zoontjes geen speen gegeven. Heb dit gehoord van andere mama's. Succes!

één jaar geleden

Hier hebben we geïntroduceerd dat hij een "grote jongens speen" krijgt. De kleur heeft hij zelf uitgezocht, pakketje zelf opengemaakt en zijn eigen speen in de prullenbak gegooid. Slaapt nu al vier dagen slechter. Maar het gaat. Ook een beloning heeft geholpen. Heeft nu de machouyou speen, maar slaapt er niet helemaal mee. Maar is wel weer trots op zijn grote jongens speen.