57 Reacties
2 jaar geleden
Heel herkenbaar. Sinds kort geef ik hem mijn tandenborstel in z'n hand om mijn tanden te poetsen. Dat vind hij zo grappig dat hij z'n mond open heeft van het lachen en ik toch een paar keer over die tandjes heen kan met de borstel..
2 jaar geleden
Herkenbaar voor een groot deel. Wij hebben een liedje bedacht voor het tandenpoetsen en maken er een leuk “spelletje” van.
Werkt half 😅
Volgens mij hoef je niet al teveel zorgen te maken hoor. Dit lijkt een fase, dus hopelijk zijn ze daar snel weer uit haha.
Ik had begrepen dat tanden poetsen op deze leeftijd meer is om kindjes er bekend mee te maken, maar dat het niet perse goed hoeft te gebeuren.
Alleen al de tandenborstel in de mond met een beetje tandpasta was volgens mij ook voldoende.
Dat is wat mij is verteld in ieder geval.
2 jaar geleden
Hier bij ons meisje ook een drama ma probeer het elke dag terug opnieuw. Tandarts had tegen mij gezegd dat tot 2jaar ze vooral moeten wennen aan het tandenpoetsen, ma niks forceren zodat ze er geen afkeer van krijgen.
Zelf geef ik ze hier een tandenborstel en zelf heb ik dan eentje voor op men vinger te zetten en daarmee lukt het beter dan met een tandenborstel zelf. Zo kan ze haar mond niet dicht doen en voel ik beter waar ik zit in haar mondje.
2 jaar geleden
Reactie op Carly90
Herkenbaar voor een groot deel. Wij hebben een liedje bedacht voor het tand ...
Dit geldt alleen als ze alleen nog maar tanden hebben. Kiesjes moeten gepoetst worden.
Hier is het ook drama… maar het moet gebeuren. Meneer heeft 4 kiezen en al zn tanden en hoektanden al. Tandarts geeft aan dat het moet gebeuren. Maar leuk is anders, want hij schreeuwt moord en brand als ik zn tandjes wil poetsen. Draait hoofdje weg, gaat slaan 🤷🏼♀️ Ik neem em op schoot en poets zo goed als het kan.
2 jaar geleden
Ik heb 3 dezelfde tandenborstels gekocht zodat ze in elke hand er eentje heeft en de 3de voor mij. Dan doe ik samen met haar mijn eigen tanden ook poetsen en dan doet ze mij na en dan mag ik ook bij haar poetsen maar niet constant dus ik laat haar ook een beetje spelen maar doordat we dit samen doen vind ze het leuk
2 jaar geleden
Reactie op Lynn82
Dit geldt alleen als ze alleen nog maar tanden hebben. Kiesjes moeten gepoe ...
Ah goed om te weten! Maar alsnog hoeft het niet vlekkeloos toch? Je kunt volgens mij onmogelijk álle tandjes goed poetsen op deze leeftijd 😅
En een liedje ervan maken? Hier las ik ook wat tips; https://www.monkeydonky.nl/blog/kind-wil-niet-tanden-poetsen/
Misschien werkt het en is de fase snel voorbij 🤞🏻
2 jaar geleden
Reactie op Carly90
Ah goed om te weten! Maar alsnog hoeft het niet vlekkeloos toch? Je kunt vo ...
Nee ik ben ook blij als ik er een keer overheen kan gaan met borstel. Tandarts zei ook, na elk eten eerst wat water laten drinken. Dit spoelt meeste al gelijk weg.
Aw thanks! Dat ga ik ff bekijken. Liedje werkt hier heel soms.
Hoop idd dat dit snel voorbij is, want dit is voor niemand leuk 😞🤞🏼
2 jaar geleden
Ik geef ons zoontje de tandpasta in zijn handje, die zit hij mee te spelen en op te bijten. Als hij niks in zijn hand heeft gaat hij de borstel pakken. Ik zet hem op mijn heup of op mijn knie met 1 voet op de badrand. Als ik dat niet doe gaat hij met het andere handje lopen klooien. Hij zuigt eigenlijk gelijk de pasta vanaf😆.. aan het einde van de poets sessie zeg ik 3-2-1 en gooit hij de tube terug in de lade. En dan natuurlijk uitgebreid applaus en een dikke knuffel😅.. je probeert wat heh! Maar er iets leuks van maken lijkt te helpen, hij mocht ook een poosje mijn tanden tegelijk poetsen, dan was hij afgeleid en ging het ook wel steeds beter.
Nu doet hij soms zelfs zijn mond open als ik AAA zeg of mijn tanden laat zien.
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Het gaat dus bij veel mensen niet echt gemakkelijk blijkt wel..
Onze tandarts gaf aan dat het nu gewoon echt noodzakelijk is en de verzorging van haar gebit nu ook al van invloed is op haar uiteindelijke gebit (dus als de melktanden eruit zijn). Aangezien onze jonge dame al maanden gewoon goed met de pot mee eet, nog melk uit de fles drinkt (ze vertikt het uit een andere beker) en pas sinds kort wat meer water/thee uit haar rietjesbeker drinkt tussendoor + het tandenpoetsen eigenlijk niet lukt denk ik dus echt dat we haar gebit verwaarlozen. Ik wil alleen ook niet dat ze een hekel krijgt aan tandenpoetsen 😅 baal er zo van..
We gaan het vanaf morgen met frisse moed maar eens op een meer speelse manier aanpakken!
2 jaar geleden
Bij ons laat ze het wel toe, maar met veel geduld. Ze vind het niet leuk of fijn en maakt er tegenwoordig een spelletje van om de tandenborstel af te pakken tijdens het poetsen. Of tegen te stribbelen.
We leggen haar op het aankleedkussen en ik heb zelf een liedje verzonnen wat ik zing tijdens het poetsen. Als ik begin te zingen doet ze haar mond open. Door meertalig het begrip "bijna klaar" te zeggen in verschillende situaties (waarbij je dan ook kort daarna stopt). Weet ze nu dat als ik "bijna klaar" zeg, ze haar mond open moet doen en ik de laatste plekjes doe en dan stop. Hiermee krijg ik het toch gedaan, al is het soms maar 1 minuut
2 jaar geleden
Onze tandarts gaf aan gewoon proberen en al heeft hij de tandenborstel met tandpasta alleen in de mond dat is ook goed. Onze dochter van 3 vond het ook heel lang niks. Wij hebben niks geforceerd en ook niet gepusht. Tandarts vindt haar tandjes goed uitzien. Hebben haar in begin zelf de tandenborstel gegeven liedje erbij verzonnen en eerst zelf laten doen en ook tegelijkertijd dat ik zelf de tanden deed poetsen op een gegeven moment is ze het leuk gaan vinden en nu zegt ze iedere ochtend als ze op staat mama ik moet mijn tandenpoetsen. Ons zoontje van 15 mnd vind de tandenborstel interessant wilt hem wel alleen zelf vasthouden en in de mond doen. Soms probeer ik even te poetsen maar hij vindt het nog niks. Ik zou het persoonlijk leuk houden en niet forceren dan duurt het langer voordat ze het leuk gaan vinden. Ik zou proberen liedje te zingen, aanmoedigen en zelf laten doen. Je krijgt op die leeftijd echt niet de tanden goed gepoetst. Bij onze dochter pas vanaf bijna 2 en ze had al vroeg veel tandjes.
2 jaar geleden
Gianni had er ook moeite mee op hrt begin. Wij zetten nu een filmpje van jokie en jet tandenpoetsen aan en maken er 1 groot feest van meezingen en gek doen. En achteraf krijgt hij een applaus. Nu is het eindelijk na 3 weken zover dat meneer zelf zijn tandenborstel pakt en tandpasta en naar ons toe komt. En als we al tandpasta op zijn borstel doen begint ie te klappen, en poets ie zijn tanden zonder liedje. Maar wilt nog wel graag een applaus na...soms poets ie 5 a 6 x per dag, maar hij poetst zelf dus ik laat hem nu lekker gaan. Ps: misschien de tandenborstel te hard?
2 jaar geleden
Wij hebben een tandenpoetsliedje verzonnen op het liedje van smakelijk eten smakelijk drinken. Gaat zo: tandenpoetsen, tandenpoetsen heel mooi schoon, heel mooi schoon. Wij gaan tandenpoetsen, Wij gaan tandenpoetsen, heel mooi schoon. Onze dochter vind het leuk en weet dat we op dat moment gaan tandenpoetsen en accepteert het ook als wij met de borstel haar tandjes poetsen, vervolgens mag ze zelf ook nog even "poetsen". Misschien proberen het leuk te maken, dat dat helpt?
2 jaar geleden
Ik heb het aan de tandarts gevraagd. Hij raadde aan om achter je kind te staan en er eroverheen te buigen. In het begin vinden ze dat niks maar ze accepteren het snel beloofde hij me. En inderdaad, twee keer zeuren en nu gaat het zonder problemen.
Succes allemaal