11 Reacties

één jaar geleden

We kunnen elkaar de hand schudden echter weten wij wat meer. 29 sep wordt mijn zoontje 3 jaar. Vanaf 1.5 hoorde is al gezeur over zijn spraak. En op de psz maken ze zich zorgen. Autisme is al vaker te spraken gekomen op een leeftijd van 1.5... Inmiddels hebben we alles doorlopen en gaan we in september naar een speciale psz. 3 leidsters op 8 a 9 kinds. Maar weet je.. voel je moeder gevoel... ik heb curcus gevolg om de zijn spraak te stimuleren. Ook ben ik alleen NL tegen hem gaan praten ipv andere 2 talen. En inmiddels is hij veel gaan zeggen laatste 2 maanden. Zowel NL, ENG en AR. Wat super fijn is. Maar de overige trekje heeft hij niet. Alleen dat hij te veel prikkel binnen krijgt en hierdoor erg moe is einde van de middag. En ja maak me er soms druk over maar laat her vooral op me afkomen

één jaar geleden

Hai Manonsie, wat lastig dat je je het niet helder krijgt bij de leidsters... ik werk in het onderwijs (dus net wat anders) maar zou het wel een goed idee vinden als iemand komt observeren met verstand van zaken. Als hij/ zij niets opvallends ziet bij jou dochter, dan stelt dat gerust. Als zij wel wat ziet, kan zij vast met gerichte adviezen komen (niet alleen naar jou, maar ook naar het kdv: hoe ze haar beter kunnen begeleiden). Misschien dat je wat met de adviezen kan en kun je daarmee aan de slag. Anders blijf je in onwetendheid! Hopelijk snel duidelijkheid en kun jij weer met een geruster hart jouw dochter naar het KDV brengen 🍀

één jaar geleden

Reactie op Betx2y

We kunnen elkaar de hand schudden echter weten wij wat meer. 29 sep wordt m ...
Ik vind oprecht dat kleine kindjes al heel veel moeten kunnen en daar ben ik het niet altijd mee eens, dus ik wil niet teveel druk op haar leggen, maar ik heb verder ook geen verstand van wat kindjes zouden moeten kunnen op een bepaalde leeftijd, en op het kinderdagverblijf weten ze dat wel. Dus mijn moedergevoel en verstand zitten een beetje met elkaar in de knoop... Wat fijn dat je zoontje inmiddels meer is gaan zeggen! Dat is voor jou misschien al een hele geruststelling. En dat een klein kindje moe is als hij of zij veel prikkels krijgt lijkt mij eigenlijk niet meer dan normaal toch?

één jaar geleden

Hoi, onze dochter kwam ook wat moeilijker tot praten. Wij zijn gestart met logopedie. Daar gaat ze elke week met veel plezier naar toe. En wij zijn haar evolueren en woordjes en soms ook al zinnetjes zeggen! Is het de logopedie? Is het gewoon ouder worden? Dat zullen we nooit zeker weten. Observeren door een extern deskundig iemand is sowieso een aanrader!

één jaar geleden

Lastig inderdaad… Zijn het verschillende leidsters die dit zeggen, of is het er slechts één die dit welicht anders ziet dan de anderen? Ik zou zelf het evalueren afwachten, om écht stappen te ondernemen (evt logopedie oid), maar denk wat je zelf opperde; meer voorlezen, dat is enerzijds ontspannend voor kinderen, maar ook goed voor hun woordenschat. Dus dat kan in mijn ogen én geen kwaad, legt 0 druk op het kind én is na de komst van het broertje/zusje ook een lekker tuttelmomentje samen. Succes, en nog van harte met de kleine☺️

één jaar geleden

Reactie op Manonsie

Ik vind oprecht dat kleine kindjes al heel veel moeten kunnen en daar ben i ...
Het lijkt me ook normaal. Maat ik ken het gevoel. Ik heb op een gegeven moment echt aan me moeder gevraagd wat is er nu zo anders aan hem dan je andere klein kinderen... Maar ook op Facebook hoor je veel commentaar over al dat gedoe. Tegenwoordig als je beetje afwijkend ben heb je autisme, adha, tos of whatever... de stempels worden snel uitgedeeld

één jaar geleden

Reactie op MJR_G

Lastig inderdaad… Zijn het verschillende leidsters die dit zeggen, of is he ...
Dankjewel 😊. Ik ben inmiddels op het kinderdagverblijf gaan praten en aangegeven dat ik wil dat er nog maar via 1 persoon gecommuniceerd wordt hierover omdat ik teveel uiteenlopende verhalen krijg. Nu blijkt het toch alleen om haar woordenschat te gaan en zijn er voor de rest helemaal geen zorgen, ook niet over dat ze teveel in haar eigen bubbeltje zou zitten. Het was volgens de persoon waar ik nu mee sprak heel onhandig gecommuniceerd door de andere begeleider. Dus mijn zorgen zijn gelukkig weer iets afgenomen.

één jaar geleden

Reactie op Liesbeth-b85

Hoi, onze dochter kwam ook wat moeilijker tot praten. Wij zijn gestart met ...
Wij moeten nu de evaluatie afwachten maar er is bij ons ook over logopedie gesproken. Fijn om te horen dat jullie dochter er met plezier naartoe gaat! 😊

één jaar geleden

Mijn dochter van 2,5 is sinds kort pas meer gaan praten ( mijn dochter word 3 talig opgevoed waardoor ze achterloopt ) ik ben met haar bij de logopedie gestart hun kijken / denken ook echt met je mee wat je kan doen om het te stimuleren en of ze denken dat er misschien iets met het gehoor zou zijn of iets , veder elk kind ontwikkeld zich op z’n eigen tempo en uiteindelijk komt alles goed !! Ik werk zelf op een Kdv en is veel kindjes van 2 a 3 die nog bijna niet praten en wij maken ons daar geen zorgen over

één jaar geleden

Mijn dochter is 2 jaar en 8 maanden wij zijn beide Nederlands en voeden haar 1 talig op maar ook zei praat weinig en loopt volgens het consultatiebureau achter sommige kinderen zijn gewoon later met praten

één jaar geleden

Reactie op yvonneW12

Mijn dochter van 2,5 is sinds kort pas meer gaan praten ( mijn dochter word ...
Er komt in september een logopedist op het kinderdagverblijf die spelenderwijs met mijn dochter gaat oefenen, en wij krijgen dan ook tips voor thuis. Super fijn dat het via het kdv kan. Maar ook fijn om te lezen dat niet iedereen op een kdv zich daar zorgen over maakt op die leeftijd 😊.