10 Reacties

één jaar geleden

Wat ik probeer te doen is het speelgoed wat we hebben af te wisselen. Ik heb bijv een bak duplo en andere blokken en nog andere dingen in een kast staan en als ik zie dat ze zich verveeld en alleen maar bij mij hangt pak ik bijv die duplobak erbij. Dan heeft ze die al een tijdje niet gezien en is het weer helemaal interessant. Daarnaast heb ik laatst zo'n kleurboekje met een waterstift gekocht bij de zeeman en die vind ze helemaal geweldig. Kan je vullen met water en als het water op het boekje komt, komt er iets tevoorschijn. Naar buiten werkt ook altijd goed als afwisseling, even een rondje lopen of oefenen op de loopfiets in de achtertuin of eventjes naar de hema ofzo en daar wat rond lopen. Spullen uit de keuken blijven ook interessant. Soms geef ik haar een bakje met een lepel en wat later of een dienblad met wat lepels, bakjes en rijst. Kan ze heen en weer scheppen. Het blijft natuurlijk een 1 jarig kind met een spanningsboog van ongeveer 3 tellen haha, hoe ouder ze worden hoe beter ze zichzelf kunnen vermaken. Hopelijk heb je een beetje wat aan mn tips :)

één jaar geleden

Afwisselen werkt en samen stapelen met blokken, of toren en een litle dutch trein. Niet te vergeten nu breekt er periode dat ze juist jou nodig hebben om spelen. Dus hier spelen we veel samen en ruimen we haar speeltjes ook samen op. Opruimen en eruit gooien ziet ze ook al als een spelletje. Maar dat is niet erg, want er is een begin.

één jaar geleden

We gaan minstens 1x per dag iets buitenshuis doen (boodschappen, wandelen, speeltuin, speelafspraakje, bibliotheek...). En binnen spelen we veel. Duplo, dansen, boekjes, tekenen, kleien, pakkertje, stoeien. Spanningsboog is inderdaad 3 seconden, maar het gaat steeds beter. En, ik probeer vanalles in het huishouden te doen. Vaatwasser helpt hij uitladen. Tijdens het poetsen krijgt hij ook een doekje (maar meestal speelt hij dan zelf), was opvouwen (en dan gooit hij alles weer uit elkaar 🙈), koken staat hij naast mij met een houten lepel (meestal gaat hij dan toch ook maar zelf even spelen). Maar er zijn ook dagen dat hier helemaal niks van terecht komt.

één jaar geleden

Ik merk dat ze met fases veel beter speelt dan op andere momenten. Ze is maanden in de ban geweest van haar keukentje maar momenteel is manipulerend spel weer favoriet. Dus ik bied vaak verschillend materiaal aan waar ze van alles in kan doen. Van een beslagkom tot een dopper tot een kartonnen doosje. Alles wat ze tegenkomt gaat daar dan in en uit. Wat ze ook prachtig vind is spelen met water. Elke dag gaat de stoel tegen het aanrecht en mag ze daar een poosje met een klein laagje water spelen. Wij gaan ook elke dag even naar buiten. Gewoon het vrij rond mogen lopen vind ze het mooiste wat er is. Steentjes in de put gooien, achter de vogels aan rennen. Als het straks nog lekkerder buiten is wil ik s'ochtends én s'middags gaan. Er is daar nog een hele wereld om te ontdekken :)

één jaar geleden

Ik neem haar mee in de dagelijkse bezigheden. Kinderen hebben nog helemaal niet door wat ‘spelen’ is en wat ‘taakjes’ zijn dus dat kan met veel plezier. Zo is dit een fijne afwisseling tussen daadwerkelijk spelen wat we ook doen! Voordeel is wel dat ze voorlezen leuk vindt en ik gerust 5-6 boeken lees met haar. Ik laat haar oprecht met alles meedoen. Wil je druifjes? > prima, in de leertoren, trek ze zelf maar van de takjes en geef ze aan mij. Wil je naar buiten? Ga zelf je schoenen, jas etc pakken. Brood smeren zelf doen, waterfles vullen zelf doen. Zo ben je best al veel bezig met elkaar 😊 En als ik of mn vriend in huis taakjes doen geven wij haar opdrachtjes. Vaatwasser > zet dit bord maar in de la Was > gooi deze sokken maar in de mand Etc. Etc. En tegenwoordig gaan we nu ze buiten ook goed loopt gerust 2-3x naar buiten. Scharrelen in de voortuin, ik heb een kinderbezem gekocht wat ze fantastisch vindt 🙊. Jagen Verzamelen Opvoeden is een leuk boek ter inspiratie 😊😊

één jaar geleden

Ohhhh en een bak met water in de gootsteen en op de leertoren met schepje en bakjes is nu ook helemaal leuk! Ik neem de natte vloer voor lief, die dweilen we daarna samen 😬

één jaar geleden

Een leeg doosje uit de keuken. Gaat van alles in en uit. Erin en dan schudden. Wc rolletje ook een hit. Verder d'r pannetjes van speelkeuken. Duplo diertjes elke dag op dezelfde volgerde. Giraf, olifant, schaap, eend. Of wij benoemen ze en zij pakt ze als we samen spelen

één jaar geleden

Alles klinkt super 😍 nog een dingetje echter… mijn zoontje stapt nog niet 🥺 is dus moeilijk om buiten iets te doen want hij wil overal kruipen maar dat kan dus niet…

één jaar geleden

Een bal proberen! Mijn dochter is gek op ballen! Toen ze niet kon lopen was dat haar motivatie om te kruipen. Wij hebben ballenbak ballen, en grotere ballen. Grotere ballen was ze eerst bang voor en kleinere ballen vond zij leuk. Kleuren/tekenen begrijpt ze we,maar ze stopt alles in der mond. Dus daarmee ben ik even mee gestopt, want ze had een kleurrijke mond. Verder doet onze dochter mij na, draai ik een rondje op muziek dan doet zij dit ook. Doe ik dieren na dan dat zij dat ook. Klappen, hoera, hoofd schouders, knie en teen dit doet zij ook. Sinds kort begint ze de stopdans van bumba na te doen. Het modern dansen wat ik doe vind ze leuk en paaldansen. Ik denk dat je iets moet vinden wat je kindje ontzettend leuk vindt bij ons is dat muziek, dansen en dieren. Dat is bij on altiijd muziik geweest dit heeft ze heeft van haar papa en dansen mama ( ik doe aan modern en paaldansen) en haar papa produceert muziek. Plus boeken lezen en dingen aanwijzen vindt ze geweldig. Veel kiekeboe spelen en waar is ilvy, want zij verstopt zichzelf onder eettafel of achter het gasfornuis. Bovendien als zij iets pakt wat niet mag dan rent (destijds kroop ze met grootste schik weg, bv een afstandsbediening wat wij tegenwoordig afgeplakt hebben (vanwege de batterijen) met ducktape! Dit soort dingen is met kruipen hetzelfde. Het is even ontdekken maar het komt goed!

één jaar geleden

Geef een grote kartonnen doos. Maak er een deurtje in zodat de kleine erin kan. Hier vermaakt ze zich er uren mee. Gaat er in zitten met de pop of ander speelgoed. Ook vind ze het heel leuk om dan kiekeboe te doen. Elke keer komt het koppie heel blij eruit 😄