8 Reacties
één jaar geleden
Hier hetzelfde. Ik zit soms even huilend op het toilet omdat ik niet weet wat ik met dit gedrag aanmoet. Hij is ook om alles boos en alles is teveel. Verschonen en omkleden is een hell en als zn lepel niet snel genoeg gevuld is met een hapje eten dan smijt hij heel zn bord door de kamer. Hij beet ons ook maar dat had achteraf iets te maken met doorkomende tandjes. Gevoel benoemen is hier ook een hele opgave want zn tantrum duurt soms wel 15 min
één jaar geleden
Reactie op survivalguide
Hier hetzelfde. Ik zit soms even huilend op het toilet omdat ik niet weet w ...
Jeetje dat gaat nog wel even verder dan bij ons! Super pittig is dat..
zo naar dat je je zelf even afzonderden moet dan, ik geloof wel echt dat het weer eens een fase is maar kan mij voorstellen dat alles voor je gevoel een gevecht aan het worden is?
Bij ons is t echt alleen als iets niet mag of niet lukt vanuit hem(is echt een moment opnamen). Verder is het echt een heel makkelijk en vrolijke jongen..
één jaar geleden
Ooh dat is lastig! Als mijn dochter valt door iets dan wilt ze wel tegen dat ding aan slaan. En gaat ze mopperen!
Ze doet wel ons soms onbewust pijn. Dan doet ze te wild. Trekt ze aan mijn haren omdat ze dat interessant vindt en heeft ze er een eruit getrokken dan wilt ze proeven. We zeggen nee, dit doet pijn en dat vind ik niet fijn. We pakken haar handjes vast en doen het voor hoe ze het zachtjes moet doen.
Als ze boos is is ze snel eruit te halen. Door haar op te tillen, afleiden of een knuffel te geven. We benoemen wel van te voren dat ze boos is. Ze wordt bijvoorbeeld heel boos als ze onder de douche uit moet. Dan zeggen we je vindt het zo leuk om te spelen onder de douche, morgen mag je weer. Nu gaan we afdrogen en aankleden. Ze huilt dan wel even, maar draait snel bij.
Je zou als hij jullie pijn wilt doen met iets het af kunnen pakken en niet meer terug geven. Als hij jullie echt aanvalt handjes vast pakken en zeggen jij bent boos, maar ik vind het niet fijn dat je mij pijn doet en dan apart zetten. Bijvoorbeeld als hij jullie wilt slaan aan andere kant van de kamer neerzetten. Dit steeds blijven herhalen.
één jaar geleden
Ooh dat is lastig! Als mijn dochter valt door iets dan wilt ze wel tegen da ...
Ja het is vooral dat hij het super bewust doet en dan heel boos kijken ook. Wat een gevoelens zo’n klein mannetje al kan hebben.
Dat met de handjes pakken doen we idd al. Alleen het wegzetten nog niet geprobeerd maar ik vermoed dat hij dan heel snel achter ons aan gaat.
Proberen gaan we zeker
één jaar geleden
Reactie op Smoezie
Ja het is vooral dat hij het super bewust doet en dan heel boos kijken ook. ...
Ja emoties is een van de lastigste dingen om leren mee om te gaan. Dus al helemaal als je een kleine dat probeert te leren.
Ja dat denk ik ook. Ik denk gewoon dat jouw zoon een sterke eigen willetje heeft! Dan gewoon blijven herhalen. Op een gegeven moment wordt boosheid omgezet naar verdriet om wat ze niet mogen, want ze willen het zo graag...
Je zou ook kunnen beginnen met eerst een alternatief aanbieden als hij zijn zin niet krijg of als hij iets doet wat hij niet mag. Door een speeltje aan te bieden ofzo. Ik ga bijvoorbeeld altijd op de grond zitten en even met haar spelen.
Probeer dan niet met een nee te beginnen. Het woord nee geeft de situatie al een negatieve lading. Dus iets zeggen van kom jij gaat even iets anders doen en dan uitleggen. Waarom hij iets anders gaat doen omdat dat niet mag.
Dit werkt hier perfect en we hebben bijna nooit strijd.
één jaar geleden
Het is een hele lastige fase omdat ze van alles willen. En in hun hoofd kunnen ze het al maar hun lichaam wil niet mee. Ze kunnen zich nog niet duidelijk maken, dan op de manier zoals ze nu doen. En helaas is dat nu negatieve aandacht. Blijf consequent. Trek samen dezelfde lijn. Beter nu goede regels en grenzen dan straks helemaal niet meer te houden.