632 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Simoneflikflak

Hoeveel afgekolfde melk geven jullie mee naar het kdv? Mijn dochter drinkt ...
Mijn dochtertje weigert de fles. Sinds kort geef ik 2x 100 ml mee. Dit krijgt ze met 2/3 schepjes spelt en geprakte banaan of avocado. Ze krijgt daar ook nog komkommer. Ze drinkt voor dat ik haar weg breng en zodra ze terug komt. 08:00-16:30u ongeveer. Het is even niet anders..

2 jaar geleden

Reactie op Koninginvanhetgezin

Wij geven altijd 2 voedingen van 150 ml mee. Heel af en toe een keer ietsje ...
Wow krijg jij dat altijd gekolfd? Ik haal in de ochtend wel makkelijk 150cc maar daarna echt niet meer…

2 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Wow krijg jij dat altijd gekolfd? Ik haal in de ochtend wel makkelijk 150cc ...
Oh nee dat niet (meer) hoor. Ik kolf nog steeds 3x, sochtends 150 en dan smiddags 2x 75 als ik geluk heb. Eerder kon ik wel 3 voedingen van 150 kolven maar het is nu echt minder, maar baby krijgt ook minder voedingen. Vanaf volgende week stopt kolfrecht dus dan zal het helemaal niet meer lukken, dan zal ik thuis moeten gaan bijkolven ben ik bang 😅

2 jaar geleden

Oh nee dat niet (meer) hoor. Ik kolf nog steeds 3x, sochtends 150 en dan sm ...
Je kan eventueel ouderschapsverlof opnemen voor het kolven? Zou je dat willen?

2 jaar geleden

Oh nee dat niet (meer) hoor. Ik kolf nog steeds 3x, sochtends 150 en dan sm ...
Oh pittig om dat thuis dan aan te moeten vullen met extra kolven. Kan je niet iets afspreken met je werk? Ze moeten wel redelijk met je meedenken (eigen tijd opnemen bijvoorbeeld), maar misschien wil je dat niet natuurlijk 😊. Ik ga ook overuren/vakantiedagen inzetten om te blijven kolven voorlopig; in overleg met werk krijg ik die ruimte, zolang ik mn werk maar doe en de uren compenseer vinden ze alles best.

2 jaar geleden

Oh pittig om dat thuis dan aan te moeten vullen met extra kolven. Kan je ni ...
Wat fijn dat jij dat op die manier kan gaan doen! Ik heb helaas niet genoeg vakantieuren om in te zetten 😔 veel achter mn verlof geplakt. Ik ga wel blijven kolven maar zal mn pauzes ervoor gebruiken. Kan me er zo aan irriteren dat het kolfrecht stopt met 9 maand 🙃

2 jaar geleden

Wat fijn dat jij dat op die manier kan gaan doen! Ik heb helaas niet genoeg ...
Ach balen! Hier vul ik indien nodig aan met ouderschapsverlof uren zoals iemand anders ook noemt. Nou inderdaad, echt belachelijk toch? Wie bedenkt die 9 maanden grens ook 🤷‍♀️. Zo random. Doe dan 1 jaar, ik snap dat het ergens ook ophoudt haha, maar is toch veel realistischer... ik erger me sowieso enorm aan het zeer beperkte verlof (/kolfrecht) in vergelijking met alle andere Europese landen, maargoed nu ga ik te erg off topic 😬.

2 jaar geleden

Ik heb ondertussen al zo vaak geroepen dat ik ga stoppen, maar still going strong. Van de week had ik wel alvast een pot kv gehaald. Ik dacht even proberen. Nou.. ik vond het allemaal zo een gedoe met maken dat ik toch weer gewoon bv heb gegeven 🤣 M'n zoontje krijgt nu tandjes en heeft al paar keer flink gebeten. Oef.. wat doet dat pijn. Ik heb echt een hekel aan kolven gekregen. Vind het zo een gedoe. Geef het liever live. Soms denk ik: nog even 3 maanden volhouden joh. Dan is hij 1 en hoeft het niet per se meer. Zoveel gedachten, maar wat blijft het een mooi iets dat we dit allemaal al zo lang "volhouden".

2 jaar geleden

Ach balen! Hier vul ik indien nodig aan met ouderschapsverlof uren zoals ie ...
Niet zo off topic als je denkt hoor, ik heb deze week echt stress nu m’n kolfrecht ophoudt en hoe ik t moet fixen. Dus hier ook irritatie over die arbitraire grens 😜 Ik ben zo’n brave Hendrik die zich exact aan z’n pauzes houdt terwijl zoveel mensen daar lak aan hebben, en dan zit ik netjes extra te werken (wil liever niet m’n verlof inzetten), maar misschien is ouderschapsverlof nog wel een idee.. geeft net wat meer ruimte. Echt geen trek in gestresste dagen zonder pauze of hele lange werkdagen.

2 jaar geleden

Bij mij is er niet door mn werkgever gevraagd hoe ik het verder wil doen mbt kolven na deze 9 maanden. Gewoon ineens mn kolftijden uit agenda gehaald. Ik weet dat het nou eenmaal hun recht is maar toch stoor ik me er onwijs aan. Zo ineens van 3x daags kolven naar 1x per dag. Ergens hoop ik gewoon borstontsteking te krijgen (ik weet het dit mag ik niet zeggen en dit wil ik ook niet krijgen, lijkt me namelijk vre-se-lijk🥲) maar toch gewoon even laten zien dat het niet zomaar kan van de ene week op de andere week stoppen met kolven en dat er best een beetje rekening mee gehouden mocht worden, of tenminste even vragen en overleggen. Lees wel vaker dat vrouwen stoppen met bv omdat het met werk niet lukt met kolven etc, dat mag toch gewoon niet??! Té belachelijk gewoon, foi wat een frustratie😂

2 jaar geleden

Bij mij is er niet door mn werkgever gevraagd hoe ik het verder wil doen mb ...
Nouja! Ik snap je frustratie volledig, wat ondoordacht 🙊 ongelofelijk toch. Ik kreeg van iemand ook wel de opmerking ‘hoezo wil je nog kolven dan?’ Ehhhh: om heel veel redenen. Ik snap wel heel erg dat sommige vrouwen er mee stoppen na het kolfrecht (of zelfs zodra ze gaan werken) met hoe er hier over gedacht wordt en naar gekeken wordt. Mega vrouw onvriendelijk dat het je zo lastig wordt gemaakt. Ik ben wel benieuwd hoe lang ik het nog comfortabel vind, hoop dat ik snel kan stoppen met kolven na haar eerste verjaardag eigenlijk... mn borsten vinden het steeds minder prettig. Ik las laatst over iemand die voor Unicef werkte; daar was live blijven voeden het eerste jaar compleet normaal, zij ‘mocht’ 2x per dag gewoon naar huis rijden om te voeden. Nul discussie of jezelf moeten verantwoorden. Heerlijk. Zou toch de norm moeten zijn…

2 jaar geleden

Ik denk omdat Nederland redelijk patriarch is, dat de meeste werkgevers überhaupt niet stilstaan uit zichzelf wat er bij komt kijken bij het moederschap, laat staan het te faciliteren. Nu wordt de wettelijke rechten ook nog steeds veelvuldig geschonden en het als een last gezien. Door de mannelijke blik zijn borsten volop geseksualiseerd en is voor velen zoiets volstrekt natuurlijks als borstvoeding geven aanstoot gevend geworden. Ik ben blij met de initiatieven om borstvoeding weer te stimuleren, echter zelfs het cb heeft bij vele door de generaties heen veelvuldig bv onvriendelijk advies gegeven. Waardoor een groot gedeelte van de samenleving kunst melk als de norm zijn gaan zien. Ik loop ook nog steeds tegen veel onbegrip aan in mijn omgeving, omdat ik nog steeds borstvoeding geef. Mensen blijven vragen of het nu echt niet eens tijd wordt om te stoppen, of geven achterlijke beschuldigingenben onjuistheden. Bijv dat je kind te afhankelijk maakt daardoor, of daardoor niet door slaapt, of je melk wordt zuur/ rot met deze warmte, hoe gek ze het ook maar kunnen verzinnen. Pas als de meerderheid van de samenleving goed geïnformeerd wordt over bv, zal denk pas ook het kolfrecht ook beter uitgevoerd worden en misschien verder uitgebreid worden denk ik.

2 jaar geleden

Reactie op Bosje02

Ik denk omdat Nederland redelijk patriarch is, dat de meeste werkgevers übe ...
Ik denk het ook inderdaad, tegen die tijd gaan onze kleintjes op zichzelf wonen en krijgen ze geen borstvoeding meer😝

2 jaar geleden

Reactie op Bosje02

Ik denk omdat Nederland redelijk patriarch is, dat de meeste werkgevers übe ...
Ik moet niet meer een dergelijk stuk typen wanneer ik moe ben, sorry voor de spelling en grammatica 🙈

2 jaar geleden

Voor mijn doen heb ik afgelopen 24 uur vaak moeten kolven en merkte dat ik er niet echt ervaren in ben. Ik heb last van mijn borsten gekregen hierdoor. Hoe lang kolven jullie per sessie? Hoe weet je dat je “klaar” bent?

2 jaar geleden

Reactie op F-8

Voor mijn doen heb ik afgelopen 24 uur vaak moeten kolven en merkte dat ik ...
Hangt af hoeveel druk er op mijn borsten is, vaak kolf ik tot ik bijna niets meer zie druppelen en mijn borsten zacht zijn, anders tot ongeveer 20 minuten.

2 jaar geleden

Reactie op Bosje02

Hangt af hoeveel druk er op mijn borsten is, vaak kolf ik tot ik bijna niet ...
Same! Tot ik niks meer zie druppelen en m’n borsten zacht zijn of max 20min. @F-8: Misschien komt ‘t last krijgen ervan omdat je niet thuis was? Thuis kolf ik relaxter en krijg ik m’n borsten zacht. Ergens anders (bv. bruiloft of wc van een restaurant) heb ik toch een beetje ongemak/stress en houd ik vaak wat harde stukken.

2 jaar geleden

Reactie op Bosje02

Hangt af hoeveel druk er op mijn borsten is, vaak kolf ik tot ik bijna niet ...
Zelfde hier. Heb je misschien de zuigkracht te hoog?

2 jaar geleden

Reactie op Meisjesmamma

Same! Tot ik niks meer zie druppelen en m’n borsten zacht zijn of max 20min ...
Voor mij ook hetzelfde. En inderdaad; thuis krijg ik ze bijna altijd zacht. Buitenshuis blijft het lastig en zit ik helaas vaak met harde plek(ken). Zelfs in een chille stoel met een deur die op slot zit en geen tijdsdruk. Moet zeggen dat het me ook niet lukte toen onze dochter nachtje was logeren en ik langer en vaker dan twee keer (zoals op een werkdag) moest kolven, ook thuis bouwt het zich dan toch op.

2 jaar geleden

Hoi dames. Ik lees net hieronder over de arbitraire grens van de 9 maanden en ik vraag me af of we hier niet iets aan kunnen doen. Lekker handtekening inzamelen om een wetsvoorstel te doen. Geen idee hoe dat te werk gaat.