9 Reacties
één jaar geleden
Ahhhh wat zielig, volgens mij zijn woedeaanvallen vaak onmacht. Misschien begrijpt ze iets niet? Waarom wordt mijn lege beker afgepakt? Waarom mag ik niet met messen uit de besteklade spelen? Waarom mag ik niet aan het stopcontact komen? Onmacht is zo moeilijk.... :-(
één jaar geleden
Ik ben bang dat het erbij hoort hier het zelfde met me zoontje.
Hij daagt me ook echt uit. Hij doet dingen waarvan die allang wist dat het een nee was.
En toen nu ineens uitdagen en doen. Zeg ik nee gaat die keihard gillen
Vind het ook geen leuke fase heb het idee dat ik 100 x nee moet zeggen🤣
één jaar geleden
Hier ook! In een keer uit het niets. Als ik rustig zeg dat iets niet mag, dan hoort de hele buurt dat😵 ik denk wel echt dat dit een fase is. Een verschrikkelijke fase wel. Ik denk dat ze in deze fase juist begrenzing willen. En er letterlijk om schreeuwen. Mijn zoontje heeft nu ook het 'slaan' ontdekt. Wat dus ook een fase is en bij de ontwikkeling hoort. Vind ik ook verschrikkelijk🤯
Misschien ook weer de nieuwe sprong? Sprong 10?
één jaar geleden
Mijn zoontje doet dit ook. Die kan ook al heel dramatisch op de grond gaan liggen als hij iets niet mag. Laatst stootte hij z’n hoofd tegen de muur, perongeluk, boos dat hij was op de muur. Heel veel frustratie de laatste dagen. Ik vermoed dat het sprongetje er iets mee te maken heeft.
Mijn dochter (nu 3,5) heeft dit echt nog nooit gehad. Maar die kon echt snel praten en zich goed duidelijk maken. Begreep ook snel dingen. Denk dat dat ook wel een verschil kan maken.
één jaar geleden
Reactie op arw__
Wat doen jullie tegen het “slaan?”
Pff ik vind dat slaan wel een 'dingetje' en echt wel lastig. Ik heb het met een pedagoog over gehad... wij deden in het begin vooral aangeven dat het niet lief is en pijn kan doen. Maar daar begrijpen ze nog helemaal niks van. Ze zoeken contact met anderen, maar begrijpen nog geen 'gevoel' daarbij. En daarnaast zoeken ze grenzen op. Zij zei dat je vooral moet benoemen wat je dan wel verwacht van ze. Dus bijvoorbeeld aaien als ze slaan. Of als ze duwen, aangeven dat ze een handje kunnen pakken.
Daarstraks deed hij het weer een keer.... ik zei dat het niet lief is en dat hij beter kan aaien. Daarna pakte hij zijn aap knuffel. En aaide hij over zijn aapje en zei hij ook: "aai". Dat was echt schattig. Dus denk dat ik vooral heel veel geduld moet hebben en dit blijven aangeven!
Ik vind het slaan wel een hele lastige fase hoor🫥