8 Reacties

één jaar geleden

Mijn zoontje is nu 17,5 maand en zegt ook alleen nog maar papa mama en ja. Ik maak me nog geen zorgen. Elk kind op z’n eigen tempo toch?

één jaar geleden

Reactie op lvnoor

Mijn zoontje is nu 17,5 maand en zegt ook alleen nog maar papa mama en ja. ...
Ja klopt maar hier zegt ze nog niks daarom maak ik me zorgen 😕

één jaar geleden

Hoe gaat de ontwikkeling verder? Hoeveel begrijpt ze als je dingen zegt? Als je een kleine opdracht geeft, voert ze die dan uit?

één jaar geleden

Reactie op Ang6

Hoe gaat de ontwikkeling verder? Hoeveel begrijpt ze als je dingen zegt? ...
Ze begrijpt ons wel maar zegt gewoon niks en echt iets uitvoeren doet ze soms als ze er zin in heeft 😅 bv als we vragen om iets af te geven dan doet ze dat enkel als ze er zin in heeft.

één jaar geleden

Reactie op Cynthia Van Goethem

Ze begrijpt ons wel maar zegt gewoon niks en echt iets uitvoeren doet ze so ...
Oke dat herken ik niet bij onze dochter. Die is ook 1.5 maar praat heel veel. Wij zingen veel liedjes. Zowel via YouTube als ouderwetse liedjes. Meeste met veel bewegingen. Verder benoemen we alles wat we doen en gebruiken. Zoals; brood, bord, thee, drinken, ja, draaien, fles, boek. Verder helpt ze met bijvoorbeeld haar sokken uit te doen. Waar zijn je handjes, tandjes, neus etc. Maar ieder kindje ontwikkelt zich anders, maar wellicht heb je er iets aan

één jaar geleden

Ik kan me voorstellen dat jij je als ouder zorgen maakt, omdat je veel om je heen ziet. EN... automatisch ook gaat vergelijken. Mijn nichtje en mijn zoontje schelen 10 dagen. Maar er zit zoveel verschil in. En soms word ik daar ook onzeker van, wat dus helemaal niet hoeft. Mijn nichtje zegt ook helemaal niks. Maar zij was onwijs snel met lopen en andere dingen. Mijn zoontje zegt daarintegen in een keer (sinds korte tijd) heel veel. Maar liep wel een stuk later dan zijn nichtje. Alles op zijn tijd. En als jij je echt zorgen maakt, kun je ook eens contact opnemen met het CB. Daar eens voorleggen. Die kunnen je vast geruststellen of eventueel advies geven🍀🙏

één jaar geleden

Mijn dochter praat wel en begint nu ook soms zinnen te maken. Soms kan ik er geen bal van verstaan. Dus in brabbel taal dan zit ze bv te vertellen wat haar grote broer fout doet en wijst ze hem aan. Laatst liep mijn moeder naar buiten met mijn neefje. Ze rende naar de raam en riep ikke mee! Nog nooit gehoord en ook niet meer gehoord. Mijn dochter begrijpt veel en alles wat ik zeg doet ze (als ze zin heeft). Soms zegt ze me na en andere keren heeft ze er geen zin in. Ik denk dat die kleintjes onbewust best veel kunnen hoor en dat het ineens komt. Ze ontwikkelen ontzettend snel en soms zijn ze meer bezig met een fase, zoals lopen, klimmen, rennen of bouwen. Plus, ik vind dat we kinderen te veel met elkaar vergelijken in ontwikkeling. Het is geen race en ieder kind heeft zijn eigen tempo. Dus maak je geen zorgen.

één jaar geleden

Mijn zoontje praag ook nog niet echt, hij kan misschien 3 woordjes zeggen. Het enige wat hij echt vaak zegt is mama en ja. Verder brabbelt bij wel veel en begrijpt ook veel van wat wij zeggen. Ik maak me er niet zo druk om, komt vast vanzelf