28 Reacties
één jaar geleden
Reactie op ZDaphne
Geen enkel en ook niet het gevoel dat er snel woordjes gaan komen.
Hij is a ...
Precies! Hier een meisje wat met 13,5 maanden net begint met kruipen. Echt zo assymetrisch als wat ook haha. Maar ze zegt wel mama, papa, aaien en dagdag. Elk kind z'n eigen mijlpalen op eigen tempo 💞
één jaar geleden
Kiekeboe, bal, goal, mooi, aap, poes, eend, vies, baby en dan uiteraard mama en papa misschien nog een paar woordjes maar dit zijn de woordjes die nu in mij opkomen! Maar ik denk dat dit bij elk kindje anders is ik ken een kindje die 4 maandjes ouder is dan mijn dochter en zegt helemaal niks. Elk kindje bepaalt zijn eigen tempo.
Mijn kindje is 14 maanden en eet bijna geen vast voedsel en drinkt nog 3 flesjes per dag.
Zo heeft elk kindje iets🥰
één jaar geleden
Mijn dochter begon vroeg met klanken na te doen en kwebbelt veel. Dit is de volgorde van wat ze goed uitspreekt: Mama, papa, aai, boek, vis, dat, dit, lamp, bal, baby, woef woef, miauw, toettoet, auto, oh oh ( als ze iets laat vallen), boe (als in kiekeboe bij verstoppen). Voor de rest brabbelt ze veel maar word nog niet goed uitgesproken.
Daarintegen ze slaapt nog redelijk gebroken nachten, drinkt nog graag vaak bv en wil alleen met houvast lopen. Ieder kindje heeft zijn eigen volgorde en tempo. Mijn dochter is gewoon graag aan het kwebbelen van jongs af aan.
één jaar geleden
Hier is ze 13 maanden en spreekt wel wat woordjes: papa, mama, die, nee,
poe (poes), pep (pip; naam van de poes), bal, lam (lamp) en ‘aut’ (auto) en doet heel veel dierengeluiden als ‘woef’ ‘mauw’ ‘behhhh’ ‘grrrr’ etc.
Pas rond 18 maanden worden enkele woorden wel echt verwacht maar ook dan zegt later praten echt zo weinig. Mn broertje praatte pas met 2 jaar zn eerste woorden en is een academisch geschoolde, zeer succesvolle man nu haha. Ik sprak zelf wel heel snel en vlot, elk kindje is gewoon anders!
Daarnaast is taalbegrip op twee manieren: output en begrip. Ik zie om me heen kindjes die ‘later’ zelf woorden gebruiken maar echt feilloos allang alles begrijpen.
één jaar geleden
Hier al heeeeeel veel! 😉 Nouja, dat ik het begrijp dan. Echte woorden niet zo.
Mama
Mama = mandarijn
Papa
Ba = banaan
Ba= paraplu
Ba = boem
Ba = bal
Ba = boem
Ba = bloem
Ba = paddenstoel
Ei
Ei = aardbei
Eten
Uit
Die
Ja
Nee
Kua = komkommer
Kua = koala
Mee = muis
Lekker brabbelen hier dus.
één jaar geleden
Reactie op Papfles
Hier al heeeeeel veel! 😉 Nouja, dat ik het begrijp dan. Echte woorden niet ...
Hahaah heerlijk 😉😉.
één jaar geleden
Hier zegt ze mama, papa, ja, nee, die, klaar, bah, daggg, woef (hond) boe (koe) aaaaai (knuffels aaien en kusjes geven)
Wat ik ook erg leuk vind is de gebaren die ze maakt. Dat pikken die kleintjes zo snel op 🤩
Hier trekt ze der neusje op met snuif geluiden als ze een konijntje ziet. Als ze mij hoort hoesten, doet ze me na inclusief hand voor haar mond.
Zegt "au" met handje op haar gezicht.
Olifant = lange slurf uitbeelden.
En.. Elke ochtend krijgen al haar knuffels om de beurt een slokje uit een beker (keukentje) en hoor ik haar slurp geluiden maken 🤣
Precies zoals ik het doe als ik mee speel. Wat een leergierige wezentjes🥰
één jaar geleden
Hier een kwebbel kont. Zegt: mama, papa, die, daar, dag dag, boe ( zegt de koe) miauw ( doet poes na) grrr ( doet de tijger) het woordje klaar als iets gedaan is, oh oh als ze iets laat vallen. Op als der fles op is. Verder de hele dag aan het brabbelen heerlijk is dat. Wel een meisje die wat later is met lopen denk ik zo. Ze is nu 14.5 maand.
één jaar geleden
Hier best veel, hij loopt ook al voor (in meerdere opzichten) cb noemde hem al echt een peuter 😂 maar ze gaf ook aan dat hij nog niet eens woorden zou hoeven/kunnen zeggen
één jaar geleden
Toch al wat maar ook hele verhalen waar we niks van kunnen maken 😂. Heit (papa), mem (mama), boe (koe), pi-ba (kiekeboe in het Fries), brrrrrrm (bedoelt ze trekker of shovel, auto dan weer niet 😂), klaar doet ze met gebaar. En ik denk nu toch iets van boom te horen als ze naar de kerstboom wijst, geobsedeerd door de lampjes. En alles anders wat ze aanwijst is die