26 Reacties

één jaar geleden

Wat een lastige situatie! Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken maar je krijgt afhankelijk van jullie inkomen redelijk wat geld terug van de belasting voor kinderopvang. Elke opvang heeft natuurlijk een andere prijs maar bijv bij ons: onze dochter gaat 2 dagen in de week en daar betalen wij per maand 820 euro voor. Van de belasting krijgen wij per maand 675 euro terug. Dit betekend dat wij zelf dus maar 145 euro per maand aan de kinderopvang betalen. Alsnog veel geld natuurlijk en nogmaals ik kan niet in jullie portemonnee kijken maar zo heb je misschien wel een realistisch idee van hoeveel het zou kunnen kosten. Is ook voor iedereen anders, afhankelijk van hoeveel je verdiend etc maar zo heb je wel een idee..

één jaar geleden

Vanuit mij wellicht niet wat je wilt horen. Maar jouw kindje, jouw verantwoordelijkheid. in mijn ogen kan je van absoluut niemand verwachten dat ze hun leven aanpassen naar jouw behoeftes. Dus vooral je moeder steunen in haar leven opbouwen. Je kan natuurlijk wel vragen hoe ze dit zelf voor zich ziet, misschien wil ze wel een dag naar jou komen als haar pleegkinderen op school zitten? Probeer verder inderdaad te kijken naar opvang mogelijkheden, opvang/ gastouder. Doordat dat dichterbij is heb je wellicht juist extra tijd op de dag doordat het reistijd scheelt. Eventueel overwegen om n jaartje te bikkelen en zelf een baantje erbij te nemen, al is het misschien maar een krantenwijk op zaterdag om zo net even die 100 euro extra te verdienen. Anders proberen om meer in de avond uren te studeren, kijken of je partner verlof op kan nemen of misschien kijken of er vriendinnen zijn die zelf ook kinderen hebben die bijvoorbeeld een dag in de week op jouw kleintje willen passen. Andersom kan je ook misschien juist even minder vakken doen en zo wat langer over je master doen als je daardoor zelf wel de tijd en ruimte hebt om overdag bij de kleine te zijn. Succes met deze lastige situatie!

één jaar geleden

Reactie op Bjw94

Wat een lastige situatie! Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijk ...
Dankjewel, dit had ik al berekend. Hier hadden we wel een jaar gelden de ruimte voor, maar door de prijsstijgingen en geen loonstijging is dat nu voor ons niet mogelijk.

één jaar geleden

Reactie op Valerie1991

Vanuit mij wellicht niet wat je wilt horen. Maar jouw kindje, jouw verantwo ...
Ja, daar heb je ook zeker gelijk in. Dit is ook mijn verantwoordelijkheid. Ik heb gekozen om haar te houden en dit met mijn moeder besproken. Zij zei toen ik pas wel op. Het laten weghalen zou je toch niet kunnen en moet je ook niet doen. Dus door dit heel goed met onze familie te bespreken hebben we het zo kunnen regelen. Ik vind gewoon dat mijn moeder nu gewoon een andere huis verdiend en haar leven ergens anders gaat opbouwen voor haar rust. Daarom durf ik dit niet met haar te bespreken, want ik weet als ze daar nu blijft dan gaat ze eraan onderuit. Fulltime studeren tot 18.00, huishouden en kids en daarnaast ook een baantje is niet te doen. Plus de diensten van mijn partner is wisselend. In de avonduren studeer ik soms ook en doe ik de huishouden en taken, als iedereen op bed ligt. Alleen heb ik een regel in het weekend is het tijd om met de kids bezig te zijn (alleen aandacht voor hun). Ik ben de hele week weg of bezig met andere dingen. Als ik dan geen aandacht voor mijn puberzoon of dochter heb, dan vind ik dat niet kunnen. Ik moet nu nog alleen stage lopen (5 dagen per week). Daarnaast neem ik extra vakken op me op om zo snel mogelijk klaar te zijn. Dan kan ik zo snel mogelijk werken partime en voor de kleine te zijn.

één jaar geleden

Vooropgesteld dat het echt super vervelend is wat er allemaal gebeurd. Je denkt het goed geregeld te hebben en dan ineens niet meer…. Maar veel meer oplossingen zijn er volgens mij niet, dan deze 2; - andere vorm van kinderopvang, betaald of iemand anders in je netwerk? Schoonouders tijdelijk extra oppassen? - zorgen dat je zelf thuis bent voor de kleine; bespreek het met je opleiding; misschien kan je je studie tijdelijk pauzeren? Of minder dagen stage en er dan langer over doen? Ouderschapsverlof voor je partner? Of misschien kan hij met z’n wisselende diensten juist vaker in de avonden en weekenden werken?

één jaar geleden

Hoeveel dagen past je moeder op jouw kind? Is het een optie dat zij op die dag naar jullie toe komt? Of dat je vriend jullie kind brengt op een wat later tijdstip? Of de avond van te voren al heen gaan en samen met je kind blijven logeren?

één jaar geleden

Ik vind iig zeker niet dat je moeder het huis moet laten schieten vanwege jullie oppas issues, gun je moeder haar nieuwe huis en geef haar ook geen schuldgevoel; je zegt het zelf al, ze offert altijd alles op voor iedereen, tijd dat ze ook eens aan zichzelf denkt en jullie ook aan haar.

één jaar geleden

Oh en schiet me net nog te binnen; een gastouder? Scheelt vaak de helft in kosten tov kinderopvangcentrum!

één jaar geleden

Reactie op Boysmom21

Hoeveel dagen past je moeder op jouw kind? Is het een optie dat zij op die ...
Nee, dat daar heb je ook gelijk in ik heb een ontzettende lieve moeder! En ze verdient ook gewoon even wat anders en opnieuw beginnen zonder ellende en gedoe van mijn zusje en haar ex. Daarom had ik zoiets zou ik het bespreekbaar maken of gewoon laten gaan, want ergens wil ik niet dat ze rekening houdt met ons. 2 dagen en schoonouders 3 dagen. Aan het slapen daar dacht ik ook al aan! Alleen mijn gevoel zegt dat ik niet zonder haar kan dus dat zou wel ontzettend moeilijk zijn. Ik zit ook gewoon te denken om een rijbewijs te halen. Ik zou bv altijd de auto van mijn schoonmoeder kunnen lenen. Ik zou eens kijken wat de kosten zijn van een gastouder.

één jaar geleden

Lastig! Uurtje reizen met de bus, enkele reis begrijp ik, kost ook hoop geld. Of is dit gratis ovm studie? Als je daar wel voor betaald zou je de kosten van OV kunnen leggen naast kosten voor een kdv icm toeslagen.

één jaar geleden

Nou ja wat je zegt; je moeder verdiend het, jullie oppas probleem is idd jullie probleem. Dit zou ik niet bij je moeder neerleggen, dit is iets wat je zelf moet oplossen, dus zorgen dat voor de uren die zij oppast je echt een kdv of iets dergelijks moet inschakelen. Klinkt hard, maar jullie kind jullie verantwoordelijkheid….

één jaar geleden

Hee, wat een pittige situatie. Ik studeer zelf ook dus ik weet dat de combinatie met het ouderschap is enorm pittig is. Ook wij bereken per jaar of we het gaan redden of niet. Je situatie gaat veranderen dus weer tijd om opnieuw de balans op te maken maar wat mogelijk is voor jullie. Als ik jou was zou ik aan de bel trekken bij je opleiding. (Via je SLB'er naar de decaan?) Zij kunnen met je meedenken. Ik studeer deeltijd en dat lukt tot nu toe echt net. Maar weet dat er allerlei opties zijn zoals bijv. Flex-studeren. (Waarbij je zelf bepaald hoeveel EC je per jaar haalt) ik neig zelf naar de langer uitspreiden optie in plaats van de zo snel mogelijk klaar met studeren optie. Het is allemaal al zwaar genoeg. Maar een decaan is de persoon op je opleiding die je hierbij helpt :) (Er zijn ook wellicht subsidiemogelijkheden/studiekosten mogelijkheden) Veel (studeer)succes!

één jaar geleden

Ik zou haar hoe moeilijk dan ook daar laten slapen als je moeder dat oke vind

één jaar geleden

Reactie op Loopy Doops

Hee, wat een pittige situatie. Ik studeer zelf ook dus ik weet dat de combi ...
Dit ga ik binnenkort bespreken. Ik ga toch flexibel studeren aanvragen. Dus misschien kan ik dit onderwerp ook bespreekbaar maken. Alleen ben ik bang omdat mijn partner modaal verdiend, dat we nergens recht ophebben. We vallen net overal buiten, helaas! In deze tijden is dat ontzettend lastig vooral omdat de inkomen niet zo snel meegroeit met de hoge rekeningen. Ik ben ook al aan het denken om meer te gaan lenen. Dit wil ik liever niet, want ik leen al een deel om de rekeningen te betalen en natuurlijk voor de spullen die mijn dochter en zoon nodig hebben. Als ik dat niet zou doen dan redt mijn partner het niet in zijn eentje. Als het niet anders is, dan moet ik even kijken wat daarin mijn opties zijn.

één jaar geleden

Reactie op Lou1986

Ik zou haar hoe moeilijk dan ook daar laten slapen als je moeder dat oke vi ...
Deze optie heb ik samen met mijn moeder besproken. Het is echt moeilijk omdat ik fulltime studeer en de tijd die ik met haar heb aan haar wil spenderen. Het blijft toch mijn dochter.

één jaar geleden

Reactie op AVB19

Lastig! Uurtje reizen met de bus, enkele reis begrijp ik, kost ook hoop gel ...
Nee, ik kan helaas gratis reizen. Ik pak ook de fiets naar Nijmegen. Maar dit is nogal een lange afstand voor mijn dochter. Dus dit doe ik alleen, vooral in dit weertje. En lange afstanden moet ze echt aan wennen! Ik had wel gedacht aan een bakfiets (elektrisch) maar die lopen tegen de 4000 a 5000 euro aan. Als er meerdere kindjes op de planning stonden dan had ik daarvoor gespaard. Echter was zij al een leuke verassing. Dan kan ik net zo goed mijn rijbewijs halen en auto lenen ( van mijn schoonmoeder). Alleen dan moet ik nog even voor mijn rijbewijs sparen. Ik ben daar nu wel voor bezig, want dan kan ik haar eventueel naar mijn moeder brengen. Dan moet mijn partner mij wel even lastige handelingen leren, dan ben ik sneller klaar 😉! En wat goedkoper denk ik!

één jaar geleden

Reactie op Bjw94

Wat een lastige situatie! Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijk ...
€820 per maand voor 2 dagen in de week? Dat betaal ik nog niet eens per maand voor 4 dagen in de week😮‍💨 waarvan ik zelf €75 moet betalen ongeveer. Mijn partner en ik werken beiden en hebben een gemiddeld inkomen☺️

één jaar geleden

Reactie op alyssa03

€820 per maand voor 2 dagen in de week? Dat betaal ik nog niet eens per maa ...
Wow, naar wat voor opvang gaat jouw kindje dan? Ik betaal 8,50 per uur, 11 uur per dag. En dat dan keer 8/9 dagen in de maand, dan kom je dus uit op zo'n 820 per maand. Volgens mij ook een vrij gemiddeld bedrag om per uur te betalen voor een kdv. Gelukkig krijgen we toeslag waardoor we dus nog maar 145 zelf moeten betalen anders was het niet te doen. Mijn partner en ik werken ook allebei en hebben ook een gemiddeld inkomen trouwens 🤭

één jaar geleden

Reactie op Bjw94

Wow, naar wat voor opvang gaat jouw kindje dan? Ik betaal 8,50 per uur, 11 ...
Ik betaal €6,75 per uur. En ze gaat 6 uur per dag naar de opvang☺️

één jaar geleden

Reactie op alyssa03

Ik betaal €6,75 per uur. En ze gaat 6 uur per dag naar de opvang☺️
Wat een geluk dat het zo goedkoop is voor jou! En ook de hoeveelheid uren verklaard waarom het minder duur is voor jou natuurlijk. Hier is ze niet altijd die volledige 11 uur op het kdv maar je betaald of voor een halve dag of voor een hele. Niet alleen voor de uren die je gebruikt helaas