11 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb een meer antroposofische opvoedstijl gekozen zoals meerdere familieleden. Wij hebben afgelopen woensdag de vrije school op de opendeurdag bekeken waar een paar nichtjes en neefje naar toe gaan en zoals verwacht heeft het mij een goede impressie gegeven. De particuliere natuur gerichte scholen in onze omgeving zijn erg interessant doch uiterst duur qua lesgeld. Verder willen we nog een paar Montessori school bekijken in het reguliere onderwijs. Echter vanwege de grove maatregelen afgelopen jaren ten koste van de kinderen overwegen wij ook thuis scholing. Ik ben hiervoor in mijn familie ook al meermalen gevraagd voor onze neven en nichten, omdat ik al veel ervaring heb met bijles geven en examentraining in de exacte vakken en talen op het vwo. Alleen vind de regelgeving ervoor in Nederland erg vervelend en omdat er veel divers aanbod in onze omgeving is het argument van andere onverenigbare religieuze onderwijs richting niet echt haalbaar. Persoonlijk heb niet zoveel met het reguliere onderwijs en vind de huidige onderwijs methoden een achteruitgang met de voorgaande stijl. Zelf als kind miste ik uitdaging en aansluiteng met leeftijdsgenoten. Ik had de laatste twee jaar van de basisschool alleen nog maar getekend, omdat ik de extra lesstof en bibliotheek al uit had gelezen. Hier wil ik mijn dochter voor behoeden. Wij zijn er dus nog niet helemaal over uit en zullen ons er verder in verdiepen.

2 jaar geleden

Ik woon niet ver van je, ik woon in Boxmeer. Mijn oudste gaat over iets meer dan een jaar naar de basisschool en wij hebben haar ingeschreven bij een jenaplan school. Daar wordt veel meer gekeken naar de behoeften van het kind, wordt heel veel samen gewerkt met verschillende klassen, zodat ze van elkaar leren. Ook kijken ze verder dan de standaard rekenen, taal etc, ze doen daar veel aan het ontwikkelen van je eigen talent.

2 jaar geleden

Wij gaan voor het reguliere onderwijs. Ik zie wel in dat het niet perfect is, en dat je iets zoekt dat past bij de ontwikkeling van je kind. Deze school is in de buurt, wat gewoon praktisch is.

2 jaar geleden

Reactie op Papfles

Wij gaan voor het reguliere onderwijs. Ik zie wel in dat het niet perfect i ...
Same. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat ze vriendjes krijgt in de buurt. Sociale aspect

2 jaar geleden

In Utrecht is er loting met inschrijven vanaf 3 jaar. In onze omgeving zit Montessori, Jenaplan en regulier onderwijs. We gaan bij allen kijken maar helaas dus afwachten waar je een plek krijgt. Vind ik echt heel balen maar is niet anders. Door mijn werk kom ik vaak op verschillende scholen en ik vind het per school zó verschillend hoe er naar kinderen wordt gekeken. Ik zie scholen met regulier en ‘ouderwets’ schoolprogramma. Maar met een superfijne IB-er en leerkrachten die enorm out of the box durven te denken en op maat stof aan kunnen bieden. Daarentegen zijn er ook op papier ‘vrijere’ scholen maar waar het in de praktijk eigenlijk een puinhoop is 🙊. Ik denk dat het dus heel goed is om lós van onderwijsstroming ook een indruk te krijgen van de sfeer/werkwijze en het aanbod als een kindje ‘buiten de boot’ valt: zowel aan de onderkant als de bovenkant als op sociaal-emotioneel vlak. Daarnaast vinden wij persoonlijk op andere vlakken ook leermogelijkheden (buiten, de natuur in, of creatieve vakken) een belangrijke voorwaarde. Feit blijft dat wij afhankelijk zullen zijn van een loting, echt bizar 🫠😵‍💫

2 jaar geleden

Reactie op Bosje02

Ik heb een meer antroposofische opvoedstijl gekozen zoals meerdere familiel ...
Ja, dat heb ik dus ook met de vrije school. Ik heb daar zelf ook goede ervaringen en is dus voor mij vertrouwd. Thuisscholing heb ik geen geduld voor plus als ik klaar ben met mijn studie wil ik wel gaan werken (partime). En volgens mij zitten er veel eisen aan thuisscholing geven.

2 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

In Utrecht is er loting met inschrijven vanaf 3 jaar. In onze omgeving zit ...
Herkenbaar! Wij wonen ook in Utrecht en ik hoop heel erg dat onze dochter naar de school van, tegen die tijd, de voorkeur kan. Sowieso kan je alleen inschrijven per postcodegebied… althans, dat hoorde ik. Verder is het ook raadzaam om op Scholenopdekaart te kijken!

2 jaar geleden

Wat @pannenkoekplantje al zegt. Ga vooral gewoon langs de scholen want ookal is een school minder goed in zichzelf verkopen, kan het docententeam juist echt fantastisch zijn en alles bieden wat heel erg bij je (kind) past. Dat is ook echt mijn ervaring!

2 jaar geleden

Gelukkig geen loting, maar wel lange wachtlijsten hier op sommige scholen. Ja, inderdaad ik moet er ook langsgaan en kijken of het bevalt en klikt.

2 jaar geleden

Misschien een hand op het hart. Een dochter van een vriendin van mij was ingeloot op één van de de slechtste scholen van NL (Overvecht). Uiteindelijk rond gebeld naar basisscholen in de buurt en er was overal nog wel een plekje vrij. Mocht je dus een sterke voorkeur hebben dan was het één en ander nog wel mogelijk. Iig in de stad Utrecht.

2 jaar geleden

Mijn (oudere) kinderen zitten op een school met ogo onderwijs. Ik moet eerlijk zeggen dat we daar niet heel bewust voor gekozen hebben. Het is met name een fijne school op loopafstand 😬 Maar de onderwijsvorm is me in de loop der jaren steeds meer aan gaan spreken. Het thematische onderwijs spreekt de kinderen heel erg aan. Er wordt groepsdoorbroken gewerkt en ze hebben flexibele leerplekken. Wat enorm fijn is met beweeglijke kindjes. Het kind staat centraal en er wordt naar alle aspecten van de ontwikkeling gekeken. Het zal uiteraard ook school afhankelijk zijn. Maar ik ben er bij ons erg positief over!