4 Reacties

één jaar geleden

Hier sinds kort ook driftbuien. En ik weet het nog niet zo goed. Ik probeer eerst te kijken of ik zie waar de frustratie vandaan komt. Of het snel op te lossen is. Als ik het niet weet, laat hem gewoon uitrazen. Kijk of hij bij mij wil zitten of juist niet. Ik denk altijd maar dat hij zijn emoties nog niet onder controle heeft en dat boos worden dus ook geen enkele zin heeft. Gevaarlijke dingen pak ik van hem af, voordat hij er mee kan gooien. Dus dat is hoe ik het op het moment doe. Of het de juiste manier is weet ik ook niet ;)

één jaar geleden

Hi! Ik weet niet hoe oud je dochtertje is, maar kindjes tussen de 0 en 7 jaar oud kunnen hun emoties niet zelfstandig reguleren. Ik begrijp dat het erg moeilijk is als je dochter gaat gillen en schoppen, maar zij heeft op zo’n moment geen controle over haar impulsen (dus gaan gillen en willen schoppen), het enige wat je kan proberen is rustig blijven in het moment en een alternatief aanbieden. Daar zal je dochter het meeste van leren. Als je dochter bijvoorbeeld schopt wanneer je haar vast hebt kan je ook zeggen; “ik begrijp dat je boos bent dat iets niet mag, maar schoppen doet au” , en dan leg je haar neer. Probeer geen grote reacties te geven, dat kunnen ze namelijk ook grappig vinden en dan zal dat vaker voorkomen. Het vergt veel geduld en het zal niet altijd perfect gaan. Ik raad je aan om misschien wat boeken te lezen over de ontwikkeling van kinderen, zodat je ook je verwachtingen kan aanpassen 🙂

één jaar geleden

Ik weet niet of je dit al heb geprobeerd. Tijdens een woedeaanval benoem ik het en haar gevoel. Ik ga meestal op haar ooghoogte zitten. Ik zeg dan kom maar knuffelen en dan komt ze knuffelen en uithuilen. Dan ga ik iets met haar doen wat mag. In sommige woedeaanvallen komt ze naar mij toe. Dan gaat ze boos doen tegen mij aanleunen en uithuilen. Dan knuffel ik haar en dan pak ik haar op kom we gaan iets anders doen. Soms rent ze weg en dan laat ik haar op en neer rennen. Is ze rustig dan ga ik naar haar toe benoem ik het en knuffel haar. Dan ga ik iets anders met haar doen. Luier verschonen, wat een ellende! Ik leidt haar af met een aantal speeltjes. Het aankleden doe ik staand, dan heeft zij ook het gevoel dat ze meehelpt. Op een af ander manier gaat het sneller zo, dan op de commode. Plus, het is zo gezelliger!

één jaar geleden

Ik doe heel vaak afleiding. Soms als hij echt hysterisch is, dan haal ik hem uit de omgeving, soms loop ik door een donkere gang, soms zelfs eventjes naar buiten en zeg ik “ hey de vogeltjes zingen, liggen ook op bed blablabla” beetje het shockeffect. Maar ik probeer wel zsm altijd eerst af te leiden.. werkt wel goed, geen idee of dat beste is..