30 Reacties

één jaar geleden

Hier ook weinig hoor: mama, papa l, die, ja en nee. Komt vast wel ☺️

één jaar geleden

Hier nog niet eens bewust papa en mama 😞 Ik hoop dat dat toch gauw gaat komen. Hij brabbelt wel heel veel maar zegt niks zinnigs.

één jaar geleden

Mijn dochter is 15 maanden. Zou je niet druk maken, mijn dochter zei eerst meer woorden. Sommige woordjes heb ik al tijdje niet gehoord. Straks kan er ineens een hele hoop uitkomen. Mijn dochter brabbelt heel snel als ze met ons wilt praten. Ze zegt nu ja heel vaak nee, papa, mama en Kynan. Ze zegt ook duidelijk kom, kip, die daar, au en telt tot drie, kok bedoelt ze klok mee. En dierengeluiden doet ze na (kwekkwek, een schaap, en miauw, koekoe ipv roekoe) en pa is paard bij haar. Ik weet alleen niet of dierengeluiden telt als woordjes. Ze zegt nog wel wat meer woordjes. Ze kan al best veel zeggen, maar mijn partner denkt dat ze een taalachterstand heeft, haha. Hij verwacht hele conversaties nu met haar!

één jaar geleden

Mijn zoontje zegt ook nog niks, brabbelt wel de hele dag. Zegt wel papa en soms mama maar niet bewust..

één jaar geleden

Hier zoontje van 17 maanden. Brabbelt en vooral z’n eigen taaltje maar papa en mama komt er ook niet uit. Is de hele dag tatatatata of da

één jaar geleden

10 tot 15 woordjes 😱 dat is veel! Mijn zoontje had de 14 mnd prikjes vrij laat. Ik geloof rond de 15 a 16 maanden pas. Toen zei de arts bij het CB dat het er nog maar 2 hoefde te zijn. Ik maakte me toen ook al helemaal druk! Van te voren.... Hier inmiddels al wel wat meer woordjes (behalve mama!) maar ook in een keer! Echt een nieuwe ontwikkeling. Het komt echt 🙏 en als je twijfelt gewoon een x het CB bellen, kan geen kwaad!

één jaar geleden

Hier werd door het cb ook verteld dat ze nu nog maar 2 woordjes hoeft te kunnen zeggen. Ze zeiden dat dierengeluiden na doen ook al een teken was van goed op weg zijn met praten. Ik zou je dus niet te druk maken. Maar bij twijfel kun je altijd even met ze bellen.

één jaar geleden

Ons dochtertje van 17 maanden ook bijna niets. Mama papa (niet heel bewust nog volgens mij) en aaien was het eerst (en bewust). Ze kan een hond en een schaap na doen en dat was het een beetje. Ze begrijpt wel alles en loopt al een aantal weken ☺️ Ik snap dat je je druk kan maken (ik ook) maar heb ook vertrouwen dat dat ook gaat komen

één jaar geleden

Elk kind heeft zijn eigen volgorde van ontwikkeling, op deze leeftijd zou ik me er nog niet veel zorgen om maken. Voorbeeld mijn dochter begon al vroeg met brabbelen en te praten, echter ze loopt dan wel weer later pas los. Mijn neefje heeft dit weer omgedraaid en zei met 16maanden ook nog niets en nu met 21 maanden praat hij er op los en is zijn woordenschat groot. In een paar maanden kan dat dus heel snel veranderen. Ik zie trouwens dat de meeste jongens in mijn familie later praten dan de meisjes, echter voor de twee jaar praten ze wel uiteindelijk redelijk goed. Ik heb maar een neefje die tot en met 3,5 zeer weinig sprak en heel verlegen was, ze hebben hem speciaal daarvoor op een peuterspeelzaal gezet met begeleiding van logopedist en met twee weken ging hij sl steeds meer praten. Hij is nu vier een zijn woorden schat is nu gemiddeld voor zijn leeftijd wat ik begreep. Ik zelf heb als kind ook logopedie gehad omdat ik moeilijk kon articuleren, door chronische oorontstekingen heb ik tot en met mijn zesde een zeer vermindert gehoor gehad. Als je vermoed dat er misschien een probleem is, kan je altijd een gehoortest aanvragen.

één jaar geleden

Hier ook nog weinig woorden. Papa en mama fase is alweer voorbij. Ze kan zegt nu de namen van de katten illz (jillz) oekie( poekie), draaien, zwaaien, dagdag, eet, boet (buiten), bord, jas. Eigenlijk alle woorden behalve de gebruikelijke. Als ik tel 1, 2 zegt zij 3. Maar ook veel onduidelijke woorden maar waarvan we inmiddels wel begrijpen wat ze bedoelt.

één jaar geleden

Mijn dochtertje van 17 maanden zegt ook niet veel woordjes, papa mama die en heey dat was het zo'n beetje. Komt vanzelf wel

één jaar geleden

Ze wordt bijna 17 maanden en hier waren er ooit wel wat woordjes maar we horen ze nog amper. Papa, mama, kip (favoriete eten😅) Alles is momenteel nog "die" Ze begrijpt wel heel veel als we zeggen dat we bijvoorbeeld gaan eten, verschonen, naar buiten, naar oma, ja en nee. Motorisch gaat ze juist erg snel, misschien is ze daar dus nu vooral mee bezig

één jaar geleden

Mijn dochter, bijna 17 maanden, zegt ook niet veel. Alleen mama, woef en die 😅 Ze brabbelt af en toe wel. Verder begrijpt ze wel alles wat wij tegen haar zeggen. Ik denk dan ook maar het komt vast vanzelf 😊

één jaar geleden

Hahaha hier ook, dochter van ruim 16 mnd, alleen maar onbewust "papa, mama" en verder toeta, doeda, jaja... hilarisch vind ik het. Alles op z'n tijd! Al zou het wel prettig zijn als ze eenmaal een keertje kan vertellen waarom ze zo vaak verdrietig wakker wordt.. 😋

één jaar geleden

Reactie op Girlsmom91

Mijn dochtertje van 17 maanden zegt ook niet veel woordjes, papa mama die e ...
Even een update, na 2 vreselijke dagen en 1 nacht ging mw ineens uit het niets praten.. het gebeurd dus gewoon vanzelf!

één jaar geleden

Reactie op Girlsmom91

Even een update, na 2 vreselijke dagen en 1 nacht ging mw ineens uit het ni ...
Dit voorzie ik hier ook een beetje. S nachts heel slecht slapen en heel druk met brabbelen. Grapte al met m’n vriend dat ze over een paar dagen ineens volzinnen praat 😅

één jaar geleden

Mijn dochter praat al heeeeeel veel en kan zelfs al op vijf manieren en in verschillende talen gedag zeggen. Maar de letter s en t lukt haar nog niet heel goed. Maar elk kind ontwikkelt zich op eigen tempo en wil niks zeggen over de intelligentie van het kindje, Het komt vanzelf. Wel heb ik vanaf het begin af aan heeeel veel gepraat tegen haar, altijd alles benoemen wat ik deed of zag etc.

één jaar geleden

Hier praat ze ook nog niet, ze is 17 maanden, soms denk ik ook wel eens van, is ze niet wat laat maar aan de andere kant, ze hebben nog tijd genoeg.

één jaar geleden

Mijn dochter was super snel met praten (eigenlijk met alles 🙂) Mijn zoontje zegt ook nog maar paar woorden. Met favoriet ‘die’ of ‘dat’. Nou als ik m’n dochter (bijna 4) nu hoor kletsen, vind ik het prima dat mijn zoontje nog even rustig is haha. Komt vast goed. Hij begrijpt namelijk alles wat we tegen hem zeggen.

één jaar geleden

Hoe gaat het nu bij jullie? Mijn zoontje van (net) 18 maanden praat nog niet. Af en toe papa en mama en ba (bal) maar verder niet. Als hij thuis is brabbelt hij af en toe wel veel maar ook momenten dat hij de hele dag stil is.