1137 Reacties
2 jaar geleden
Advies gevraagd! De kindjes zijn gecorr 6mnd en gaan 2 dagen/w naar de opvang. Vanmorgen vroegen ze of ze met groentjenpapjes mogen beginnen, ze gaven aan dat zij het niet zien zitten om de kleintjes te doen. Ik begrijp dat en vind het ok om die dagen groentenpapjes te geven.
Blijkbaar hebben ze vandaag al hun melkje van rond 9u vervangen door 100gr wortel met kabeljouw.
Ik weet niet zo goed hoe ik mij hierbij voel dat ze al een volledige maaltijd vervangen hebben door groenten.
- wat zou het gevolg hiervan zijn? Is dit ok voor 2 dagen per week, want dan moet ik op het werk minder kolven, wel gemakkelijker. Of moet ik dan ook de andere dagen die melk vervangen door groentjes?
- mogen zij al vis op 6mnd, lijkt mij zo vroeg?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
2 jaar geleden
Reactie op Zopa
Advies gevraagd! De kindjes zijn gecorr 6mnd en gaan 2 dagen/w naar de opva ...
Ik denk graag mee, maar voorop staat dat je moet dan wat je zelf prettig vindt hè.
In principe mogen ze echt alles al mee eten dus nu al vis er bij is geen ramp (los van zout en heftig gekruid/pittig).
Melk is hoofdvoeding en erg belangrijk, vast voedsel is en blijft voorlopig alleen bijvoeding. Geen vervanging nog! Ik zou dat zelf wel met ze communiceren. Zeker rondom rapley/kleintjes een belangrijk punt, alle mooie dingen die in jouw borstvoeding zitten kunnen echt nog niet vervangen worden door 1 groente en 1 vis/vlees/zuivel onderdeel.
Als je minder gaat kolven gaat je productie omlaag, als je dat okee vindt is dat natuurlijk geen probleem. Maar, minder kolven is niet zonder gevolgen. Goed om dat te realiseren.
Daarnaast zou je misschien kunnen voorstellen dat ze jouw baby’s met de papjes wel zelf regie laten houden; zelf lepel pakken; niet lepel in mond stoppen. Of bv wat dingetjes meegeven waar leidsters zich wel okee bij voelen? Denk aan; geplette framboos, geplette blauwe bessen, repen komkommer, repen zoete aardappel etc.
Bij ons is ze nog niet gestart met hapjes bij de opvang, maar hoe ik het wil communiceren:
De gekolfde melk is hoofdvoeding en heeft prioriteit op ander voedsel, als ze interesse toont mag ze mee eten met fruit en groente, maar haar niet voeren (lepel zelf geven, of aanbieden voor haar neus en laten pakken en niet in mond stoppen).
Ik ben nog met ze aan het kijken wat de leidsters wel veilig en haalbaar vinden qua stukken. Desnoods geef ik dat zelf mee in een bakje (repen komkommer, geplette framboos etc.)
Zo dit werd een lang stuk, hoop dat het je helpt!
2 jaar geleden
Reactie op Zopa
Advies gevraagd! De kindjes zijn gecorr 6mnd en gaan 2 dagen/w naar de opva ...
Persoonlijk zou ik hier niet blij mee zijn. Sowieso om te beginnen en meteen 100 gram en gemengde smaken vind ik erg lastig. Volg vooral je eigen gevoel, maar ik zou tegen de opvang zeggen dat ze best 20/40 gram gepureerd mogen naast de melk maar niet als vervanging...
2 jaar geleden
In elk geval, al bedankt voor jullie mening, fijna om zo snel een andere opinie van eensgezinden te krijgen. Mijn man heeft namelijk nergens een mening over, blijkbaar. Ik was ook een beetje geschrokken van de hoeveelheid om mee te beginnen. Ik zou namelijk graag nog lekker lang bv blijven geven. Gelukkig zijn het maar 2 dagen per week.
Ik heb beslist om in de opvang 1 voeding groentenpap naast melk te laten geven en de andere dagen bied ik dan op die momenten stukjes aan... Hehe, weer ons onzeker momentje van de week gehad 😛
2 jaar geleden
Vraag voor de mensen die al ietsje langer bezig zijn: tips gezonde/makkelijke ‘snackjes’ voor tussendoor die ook in wipstoel even gegeten kunnen worden?
Onze dochter kijkt echt elke hap uit onze mond, we ‘eten’ nu 2x pd met haar aan tafel, maar ook wanneer we in de woonkamer zijn en ik bv nootjes (okee of koek, chocola, chips 🤪) eet dan zit ze happend in de lucht mee te doen. Vandaag een paar maispufs gegeven maar die vreet ze zo weg en is loze vulling en heeft echt 0,0 voedingswaarde. Niet zo’n zin om 4x pd dan haar in de kinderstoel te hijsen; wil dat ook nog niet zo lang voor haar!
Kleintjes heeft leuke gezonde recepten voor tussendoortjes maar ok ff serieus wie heeft daar tijd voor?
Lang verhaal kort: tips voor (semi)gezonde/voedzame kleine snack waarbij niet per se rechtop in kinderstoel gezeten hoeft te worden? Dus echt alleen even voor tussendoor om het ‘mee doen’.
2 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Vraag voor de mensen die al ietsje langer bezig zijn: tips gezonde/makkelij ...
Ik zou dat persoonlijk überhaupt niet doen. Voor de veiligheid wordt echt het rechtop zitten aangeraden en niet hangend in de wipstoel, anders had je in principe (los van darmrijping) ook niet tot 6m hoeven wachten. Maakt veel verschil voor het risico op verslikken/stikken. Ik snap wel dat het beetje sneu lijkt hoor, maar ik zou haar op die momenten gewoon zoet houden met speelgoed/afleiden/vertellen over wat je eet maar niet geven.
2 jaar geleden
Mijn zoontje is zes maand nu,’ maar van hapjes hoeft hij nog niet echt wat te hebben. Ja hij vond het leuk enzo maar hij kokhalst erg 😅… is het kwalijk om echt pas later dit onder de knie te hebben b
2 jaar geleden
Reactie op happy96
Ik zou dat persoonlijk überhaupt niet doen. Voor de veiligheid wordt echt h ...
Hmm, ja goed punt van je eigenlijk. Was meer op zoek naar zoiets kleins wat smelt/zacht wordt (zoals zo’n saaie maispuf) om haar alleen dan te geven (wipstoel of op schoot). Uiteraard sowieso geen stuk fruit/groente/brood etc. Maar denk dat ik het maar even los moet laten en haar op een andere manier mee kan laten doen ja. Ik vind het er dan ergens gewoon zo sneu uit zien dat ze dan zo in de lucht zit te happen/bijten 😬. Dat moet ik maar loslaten.
2 jaar geleden
Hmm, ja goed punt van je eigenlijk. Was meer op zoek naar zoiets kleins wat ...
Het in de lucht happen en bijten is ook een manier van immiteren van jou. Niet perse dat ze zelf iets wil eten maar ze doet je simpel weg gewoon na. Heel goed juist en dat haar lekker laten doen!
2 jaar geleden
Vraagje over maissnacks. Je hebt mais puffs voor 6 maanden+ maar ik vind deze vrij klein je hebt ook mais puffs stengels voor 7 maanden+ ik kon niet echt het verschil vinden alleen de grote. Wat denken jullie kunnen we gewoon die 7maanden+ doen? Of toch gewoon die kleintjes???
2 jaar geleden
Vraag voor de mensen die al ietsje langer bezig zijn: tips gezonde/makkelij ...
Ik zou het dan echt bij die smeltende maispufs houden. Dat is wat wij in de wipper geven. Moet er wel bij zeggen dat ze ook veel van die lekkere plakkende dingen gewoon over zichzelf uitsmeert dus van de 4 eet ze 1 op denk ik... halve banaan om op te sabbelen durf ik in de wipper ook nog aan op de meest rechte stand. Maar bij voorkeur ligt ze gewoon lekker spelen, moet zeggen dat ze niet vaak in de wipper zit
2 jaar geleden
Vraagje over maissnacks. Je hebt mais puffs voor 6 maanden+ maar ik vind de ...
Die kleintjes gaan hier goed, wij hebben die van sore. In 3 smaken, maar los van de geur smaken ze allemaal hetzelfde dus dat was leuk bedacht.... ik heb met die 7m in de handen gestaan maar aangezien ons meisje het ook leuk uitsmeer spul vind als het nat is, laat ik dat nog maar even🤣
2 jaar geleden
Reactie op Dodo28
Ik zou het dan echt bij die smeltende maispufs houden. Dat is wat wij in de ...
Ja ik ga het daar bij laten en ook gewoon maar 1x per dag er eentje geven, of misschien zelfs niet elke dag. Ze zit hier ook niet vaak in de wipper, meestal als wij even op de bank zitten dan zit ze er eventjes gezellig bij en mee te ‘kletsen’ (en dus luchthappen nu haha).
Zoals door iemand anders ook gezegd het is ook gewoon imiteren en ze hoeft niet altijd dan eten te ‘willen’. Dat is sowieso nog helemaal niet echt aan de orde denk ik.
Zojuist havermout met geplette blauwe bessen gegeven aan tafel. Dat vond ze echt heel lekker leek het. Ik gok 5 hele havervlokken en halve blauwe bes wel ingeslikt 😉 en de rest in d’r gezicht gesmeerd hahaha. Zo leuk.
2 jaar geleden
Ja ik ga het daar bij laten en ook gewoon maar 1x per dag er eentje geven, ...
Heerlijk! Ik ga denk ik morgen havemout aanbieden. Hoe maak jij dit klaar? Met water of met borstmelk ?