1137 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Lappenpopje

Vraagje hoe de rest daarover denkt, hoe zelfstandig is dat zelfstandig moet ...
In het begin is het volgens mij echt oefenen en komen ze nog niet echt wat te kort, maar ik zou ook wel graag met 6 maanden beginnen. Wij oefenen nu al heel veel met zitten en dat vind ze súper leuk. Win-win. Volgens mij mogen ze best wat support van de stoel hebben, dacht dat het er vooral om gaat dat ze een kwartier kunnen zitten zodat ze een maaltijd vol houden en dat ze zich niet verslikken door de onstabiliteit, maar weet ik niet zeker…

2 jaar geleden

Reactie op Meisjesmamma

In het begin is het volgens mij echt oefenen en komen ze nog niet echt wat ...
Dit inderdaad. In het begin is het oefenen en volgens mij voor 8 maanden vervangt het niet direct een hele (borst)voeding. Volgens mij is zelfstandig zitten wel belangrijk ivm verstikkingsgevaar en daarnaast is het de theorie dat een zittend kind ‘aangeeft’ vast voedsel aan te kunnen en daarmee minimaliseer je het verstikkingsgevaar ook weer (mits ook alle andere regels gevolgd). Ik denk ondersteunend met een kussen bij het zitten geen enkel probleem en dat het er vooral om gaat dat je baby rechtop zit, en dus niet zo leunend naar achter in een newborn-set. Daarnaast zijn de eerste maaltijden/hapjes ook heel weinig en hoeven ze niet lang te zitten 😊

2 jaar geleden

Reactie op Meisjesmamma

Ik lees dit hele topic nog eens na omdat we ook over een maandje gaan begin ...
Is het verder wel een meerwaarde het boek buiten dat het dwingend geschreven is? Of kon je de meeste info ook online vinden (Ik heb bijvoorbeeld een borstvoeding boek maar daar heb ik niet veel meer uit opgestoken). Iemand het boek van Gill Rapley gelezen? - wat zijn daar de ervaringen over?

2 jaar geleden

Reactie op Koeki21

Is het verder wel een meerwaarde het boek buiten dat het dwingend geschreve ...
Wil je meer theorie weten en achtergrondinformatie lezen over vast voedsel introduceren aan baby’s: zeker meerwaarde. Voor het praktische deel vind ik zelf de app, instagram en website Solidstarts veel meer toevoegen 😊

2 jaar geleden

Reactie op Koeki21

Is het verder wel een meerwaarde het boek buiten dat het dwingend geschreve ...
Ik ben nu bezig aan het rapley boek en ik vind het heel interessant!

2 jaar geleden

Reactie op Papfles

Kun je rapley ook combineren met gepureerd? Papjes, maar af en toe iets om ...
Zie mijn eerder reacties, kan maar wordt afgeraden ivm verstikkingsgevaar dat groter wordt. Met papjes leren ze voedsel meteen slikken en dat proberen ze dan ook met stukken

2 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Jep! Maar ik heb het boek van de Kleintjes methode gelezen en daarin geeft ...
Ja precies, het kan zeker als het moet maar moet rekening mee gehouden worden :)

2 jaar geleden

Reactie op Lappenpopje

Vraagje hoe de rest daarover denkt, hoe zelfstandig is dat zelfstandig moet ...
Op schoot! Werd mij aangeraden. Maar goed zitten is wel een officieel teken dat de darmrijping voldoende is

2 jaar geleden

Dit inderdaad. In het begin is het oefenen en volgens mij voor 8 maanden ve ...
Voor een jaar vervangt het nog geen bv of kv zelfs 😅🤭

2 jaar geleden

Wil je meer theorie weten en achtergrondinformatie lezen over vast voedsel ...
Ga ik dat eens bekijken! Achtergrond zou meer voor vriendlief zijn, waarom we dit ook alweer doen (want die rent na 1 keer verslikken gillend naar prakjes). Maar anderzijds gaat hij volgens mij die boeken niet lezen 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Koeki21

Ga ik dat eens bekijken! Achtergrond zou meer voor vriendlief zijn, waarom ...
Haha ik heb ze zelf gelezen om dan af en toe een feitje er in te gooien als mn vriend denkt hmm moeten we dit wel doen. Werkt goed 😬 Ook handig om bij die instagram Solidstarts info over kokhalzen/verslikken aan hem te laten zien. Een instagram post is toch wat toegankelijker om even snel te lezen dan een boek te pakken. Dat vond ik zelf echt helpend én stelde mn vriend helemaal gerust. Hieronder de post: https://www.instagram.com/p/Caz_YMJl46k/?utm_medium=copy_link

2 jaar geleden

Hoe doen jullie ei en pinda introduceren met de rapley methode? Ik dacht pindakaas op stukjes banaan te gaan smeren (vind ik zelf ook lekker) en ei? Gewoon half gekookt aanbieden? Zoontje is nu 5,5 maand en vandaag trosje bloemkool gegeven. Werd goed onderzocht en eenmaal in z’n mond was het even raar kijken van moet ik hier nou mee maar hij ging op!

2 jaar geleden

Bij ons is het cb juist heel positief over deze methode! Maar idd wat ik lees in eerdere comments, mijn moeder is heel erg van de oude stempel en beweerd dat wij al zowat alles aten met 6 maanden (volgens mij is dat van een mug een olifant maken) maar die vind dit maar vreemd.

2 jaar geleden

Reactie op Smoezie

Hoe doen jullie ei en pinda introduceren met de rapley methode? Ik dacht pi ...
Pindakaas op een reepje geroosterd brood (even verdunnen met wat water want anders is het super plakkerig) je kan ook wat door de havermout heen roeren. (Loaded spoon aanbieden). ei kun je ook bakken en dan in reepjes aanbieden. Gekookt ei is vaak nogal glibberig om zelf vast te houden. Ook kan je pannekoekjes maken met ei er in en deze ook in reepjes snijden.

2 jaar geleden

Leuk! Wij gaan met 6 maanden ook beginnen. Weet iemand wat de verhoudingen zijn van ouders gepureerd geven vs rapley/kleintjes? Ik was al aan het zoeken, maar kon niet echt wat vinden. Om nog even uit te wijken over het cb, ze schetsen nooit de meerdere opties die er zijn. Als moeder van mijn eerste kindjes vraag ik vooral bekenden naar ervaringen of zoek ik info op internet op. 😉

2 jaar geleden

Haha ik heb ze zelf gelezen om dan af en toe een feitje er in te gooien als ...
Heb zelf geen insta maar zal het even via zijn insta volgen dan komt het vanzelf in zijn feed 🤩

2 jaar geleden

Reactie op Smoezie

Hoe doen jullie ei en pinda introduceren met de rapley methode? Ik dacht pi ...
Ei gewoon in stukken, en 100% pindakaas op korstjes :)

2 jaar geleden

Reactie op Auroravh

Ei gewoon in stukken, en 100% pindakaas op korstjes :)
Ik zit een beetje met de timing hierbij. Dochter is ruim 5 maanden en ivm allergieën bij mij raadt cb aan zsm ei en pinda te introduceren. Ik wil eigenlijk nog een maand wachten met rapley, dan toch maar hapjes doen voor pinda en ei? Om nou met slechts 5 maanden ook nog eens te beginnen met bv brood of ei in plaats van bloemkool of zoete aardappel lijkt me zo onlogisch… hoe doen jullie dit?

2 jaar geleden

Reactie op Laurieee

Leuk! Wij gaan met 6 maanden ook beginnen. Weet iemand wat de verhoudingen ...
Ik weet het niet officieel maar van al mijn vrienden met kinderen zijn wij de enigen…

2 jaar geleden

Ik zit een beetje met de timing hierbij. Dochter is ruim 5 maanden en ivm a ...
Ik snap dat je dan twijfelt als CB dat zegt. Het klopt alleen niet. In het boek van Kleintjes staat aangegeven dat dat advies achterhaald is en helemaal niet nodig. Allergenen aanbieden na 6 maanden is prima. Als een kindje van nature pas rond 6 maanden toe is aan vast voedsel, waarom zou ei en pindakaas dan wel ineens eerder moeten? Dat past gewoon bij het ongefundeerde advies van het CB waarbij ze ook vanaf 4 maanden vaste hapjes aanraden 😅 (wat ook biologisch gezien onzin is omdat de darmen de enzymen nog niet hebben om iets anders dan melk te verteren).