1137 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
Ik heb er ook zó veel zin in! 🤗Hebben jullie al helemaal een eetschema uit ...
Nee nog niet bezig met een schema. In principe kan gewoon ‘mee eten’ natuurlijk al. Mits veilig bereid. Solid Starts heeft zo’n 100 dagen plan en even over getwijfeld, maar dat is 100 dollar geloof ik haha… en zij hebben al zo’n fijne database als app waar je echt álles in opkan zoeken. Heb ook boek van Kleintjes waarin hij aangeeft wat vanaf zes maanden kan.
Wat ik wel doe; nu laatste dagen bij alles wat wij samen ‘s avonds eten even bedenken hoe ik die ingrediënten bij haar aan kan bieden straks (of ik pak die Solid Starts app er even bij). Kost nauwelijks tijd, maar zo kan je er wel even over nadenken 😄.
2 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Nee nog niet bezig met een schema. In principe kan gewoon ‘mee eten’ natuur ...
Ik heb wel dat hele pakket gekocht 🙈 lekker om in m’n vrije tijd die video’s te kijken en af en toe lees ik zo’n bundle, best leuk maar ze delen ook al veel goede content en hun app is inderdaad al super uitgebreid.
Enige waar ik nu over twijfel is welke maaltijden, ze zeggen dat eentje in het begin genoeg is, maar ga je dan steeds wisselen qua ontbijt/lunch/avond eten? Leek me ook verwarrend 🙃
2 jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
Ik heb wel dat hele pakket gekocht 🙈 lekker om in m’n vrije tijd die video ...
Oh haha nu jij dat zegt twijfel ik toch ook weer 😂. Ik vind hun instastories ook zo fijn en leuk om te volgen met al die eetvideo’s.
Ja goede.. ik denk met avond te beginnen en misschien dan rustig uitbouwen naar ontbijt + lunch met gewoon wat kleins. Hapje havermout, broodkorstje, stukje toast met (noten)spread, avocado en fruit. Het hoeft natuurlijk nog geen borstvoeding te vervangen dus wil niet te veel doen. Al kan het best zijn dat ze hier alles uitspuugt en alleen oefent, dus sowieso niks echt binnen krijgt 🤪
2 jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
Ik heb wel dat hele pakket gekocht 🙈 lekker om in m’n vrije tijd die video ...
Las laatst in een stuk van solid starts hierover dat wisselen van maaltijdmoment per dag dus prima kan en niet verwarrend schijnt te zijn.
Wij doen hier standaard tijdens het avondeten, omdat hij daar elke dag bij is ook als we werken en hij naar het kdv geweest is. In het weekend kijken we met ontbijt of lunch of hij toevallig wakker is en niet net z'n fles moet, dan sluit hij gewoon ook al aan.
Maar ik geef ook wel tijdens dat avond eet moment fruit of een stukje brood als wij zelf iets eten wat niet heel handig is zoals pizza ofzo. Dan krijgt hij toch al verschillende dingen mee.
2 jaar geleden
Reactie op Marlouftw
Kan je van het kinderdagverblijf ook verwachten dat ze hierin mee gaan?
Nee 😂. Sommigen doen het wel hoor! Maar veel vinden het te eng. Je zou af kunnen spreken dat ze het gepureerde niet dwingend aanbieden (dus niet in mond schuiven) maar je baby wel de regie laten houden, dat zou al fijn zijn. Of dingen als koekje broodkorst is vaak dan weer geen probleem.
Onze dochter start nog niet, maar zo wil ik het bij ons met ze afspreken.
2 jaar geleden
Reactie op Marlouftw
Bij ons willen ze hier wel in mee. Het is wel basic: appel, peer, banaan en brood in vuistgrote aanbieden, maar prima. Wij starten eerst thuis met 1 maaltijd op een dag en gaan pas later uitbouwen naar het kdv. Heb er iets meer vertrouwen in dat ik alle focus op m’n kindje heb in geval van verstikken of andere nood. Dan heeft ze het al iets meer onder de knie voor ze op t kdv start.
2 jaar geleden
Reactie op Marlouftw
Ik denk toch dat er in principe wel rekening mee gehouden kan worden? Wij geven gepureerd, wegens omstandigheden, mee wat ze aanbieden maar ons dochtertje is leidend het word er niet in gepropt. Vaak wil ze zelf de lepel sturen, dat laten ze dan ook toe. Wij oefenen thuis en zodra ze het goed onder de knie heeft gaan ze op de opvang ook in rapley aanbieden.
2 jaar geleden
Wij zijn gisteren begonnen met een roosje bloemkool…gewoon aan tafel tijdens ons avondeten. Resultaat: gekke bekken en meer bloemkool op de grond dan in haar mondje. Het concept eten-moet-in-de-mond heeft ze iig door maar dat geldt ook voor hydrofiele doeken, speeltjes en de babygym🤣
Ik vond het geslaagd, had ook niet zoveel verwacht. Manlief had echter rolberoerte toen hij zag wat een rommel….en hij vond het ook lastig dat ze maar zo weinig at…ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt hihi!
2 jaar geleden
O ja en onze opvang wil het geven als wij het meegeven! Eerst maar even thuis oefenen inderdaad!
2 jaar geleden
Vandaag een inimini hapje bloemkool! Wel weer de nodige vieze gezichten! Voor de moeders met wat oudere kindjes; wat zijn jullie ervaringen na twee weken bijvoorbeeld? Zit er een soort van progressie in of ben ik te ongeduldig?😆
En wat zijn de favorieten (qua groente)?
2 jaar geleden
Reactie op Thamar92
Wil het graag volgen hier, mijn kindje wil het gepureerde niet graag. Is 5w ...
Ze zeggen eigenlijk wachten tot gecorrigeerd 6 maanden ivm darmrijping. 6 maanden is natuurlijk niet zo’n harde grens dat een dag of 2 eerder uit den boze is, en aan de andere kant is het zo dat als een kindje er niet klaar voor lijkt (=niet rechtop kunnen zitten met wat steun, niet goed voorwerpen naar mond kan brengen, geen interesse tonen in voedsel) dat wachten tot na zes maanden óók mogelijk is.
Zie hier superfijn artikel over van mevrouw Rapley 😊:
http://www.rapleyweaning.com/assets/How_early_is_too_early.pdf?fbclid=IwAR253d0M4ZOUBU9pmFZ64hsiq2_v6v93pKlybwFD5slkLuT6q82yIbPBpj0
2 jaar geleden
Hier vorige week het advies van het cb gekregen nadat ik vertelde dat win rapley/kleintjes gaan doen om mijn dochter net 5 maand al af en toe wat te geven van wat wij eten 🤦♀️ die snapt t dus niet he... ik wacht lekker tot 6 maand hoor. Ze zei ja geef haar af en toe maar een sperzieboon ofzo... oh en pindakaas en ei is wel echt belangrijk dat je dat nu alvast gaat geven... euh ik zei net dat we wachten tot 6 maand....
Dus ene oor in andere oor uit en lekker ons eigen plan volgen.
Vandaag aan het kdv gevraagd hoe zij hier mee omgaan. En ze gaan graag mee in hoe wij het doen. Dus ze zullen haar ook gewoon stukken gaan geven 🥳 blije mama
2 jaar geleden
Hier vorige week het advies van het cb gekregen nadat ik vertelde dat win r ...
Ik word altijd zo geïrriteerd van dat soort opmerkingen vanuit CB. Ik was vorige week met volle motivatie voorbereid op het CB om eens door te vragen als ze wederom met dit onnodige en niet juiste advies zouden komen zoals bij jullie. Kreeg ik dus een verpleegkundige die over onze rapley/kleintjes plannen alleen maar zei ‘nou dan hebben jullie voldoende onderzoek gedaan en hoef ik er niks aan toe te voegen denk ik hè?’. Zat ik daar, ready met mn informatie/onderzoeken/bewijs waarom na 6 maanden starten zo belangrijk is 😂👍🏼. Mn vriend kon nog net zn glimlach inhouden hahaha
2 jaar geleden
Ik word altijd zo geïrriteerd van dat soort opmerkingen vanuit CB. Ik was v ...
Hahah ik had dit precies zo. Helemaal mijn "speach" voorbereid na het lezen van iedereens verhalen. Het enige wat gezegd werd bij het cb toen ik zei dat we met 6 maanden gingen starten met de rapley methode was "oke heel goed".
2 jaar geleden
Hahha heerlijk! Ik ben dan niet zo mondig en knik maar gewoon braaf en vervolgens denk ik in mn hoofd ja oke prima bedankt ga ik toch niet doen hahaha
2 jaar geleden
Reactie op Blabla19
Hahah ik had dit precies zo. Helemaal mijn "speach" voorbereid na het lezen ...
Alleen maar fijn! Beter dan al die adviezen waar van je denk ja daaagggg
2 jaar geleden
Ons cb zei, laat de kinderarts het dan maar allemaal doen als jullie zo moeilijk blijven doen en afwijken van ons schema. 1e afspraak nu: 11,5 m vaccinatie 🤭 beetje beledigd mw de jeugdarts?