27 Reacties
één jaar geleden
Hier doen wij de tv alleen aan als een van ons kookt. Daar is ze inmiddels aan gewend en verder vraagt ze er niet om. Maar goed het varieert dus wel van een half uur tot een uur (afhankelijk van wat er gekookt wordt 😀). Vind een uur zelf eigenlijk echt te lang. Maar goed het is soms niet anders.
één jaar geleden
Mijn zoontje van 2 mag elke ochtend gewoon lekker even wakker worden en ontbijten met de tv aan zeker voor die naar de opvang gaat daar staat de tv amper aan dus dan vind ik het helemaal prima. Op de vrije dagen staat de tv altijd aan meer voor achtergrond geluid want hij speelt dan altijd gewoon lekker ☺️
één jaar geleden
Hier heb ik die regels ook losgelaten.. In de ochtend staat de tv aan beneden, soms wordt er gekeken en soms wordt er gespeeld. Tijdens koken staat de tv hier ook altijd aan.
één jaar geleden
Wij proberen het nog altijd zoveel mogelijk te beperken. Er zijn veel dagen dat de tv helemaal niet aan gaat, en anders is het alleen tijdens het koken als ze anders teveel in de weg loopt, 20-30 minuten maximaal. Ik doe dit weinige vooral omdat ik aan mijn dochter heel duidelijk zie hoe slecht het eigenlijk is voor kindjes: haar blik gaat echt op oneindig en die hersencellen helemaal uit.
één jaar geleden
Reactie op mignot
Hier doen wij de tv alleen aan als een van ons kookt. Daar is ze inmiddels ...
Same here, als ik kook of in de namiddag kijken we soms een film (ze houd heel erg van anime) samen. Ze weet nu hoe ze zelf de tv aan kan zetten haha dus soms moet ik even ingrijpen. Met papa kijkt ze véél meer, die zet hem gewoon in de ochtend aan (ik haat het echt)
één jaar geleden
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat doen jullie dan de rest van de dag? Hier staat de tv regelmatig aan, wel tot mijn grote ergernis. Ik heb de energie en tijd niet om de hele dag met hem te zitten spelen, en dat hij alleen speelt is echt een zeldzaamheid 😓 iemand die zich hierin herkent?
één jaar geleden
Reactie op Liza1986
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat doen jullie dan de rest van de da ...
Hey! Heel eerlijk: bij ons staat de tv ook heel veel aan. Dat komt vooral omdat we een kindje erbij hebben van 8 maanden en de oudste van 2 enorm druk en onrustig is. Ik vind het eigenlijk heel vervelend dat hij zo vaak aangaat, maar hij is zo intens en hyper (ook heel lief hoor) dat hij zich niet langer dan 1 mi uut op iets focust. We hebben al het aantal soort speelgoed geminimaliseerd in de woonkamer in de hoop dat hij dan gerichter kan spelen, maar tevergeefs. Eten lukt ook alleen met de tv aan, anders is het grote onrust. Het is een redmiddel soms maar ik heb er wel strijd mee
één jaar geleden
Hier de tv vooral aan met koken. @liza1986, speelgoed rouleren is hier vaak fijn als er helemaal niet lekker gespeeld meer wordt. Een deel van het speelgoed staat boven opgeborgen. Als het dan weer tevoorschijn komt voelt het weer als 'nieuw' voor een paar dagen en wordt er weer meer gespeeld. Hier: Soms samen spelen, maar niet de hele dag. Wel bijna elke dag samen boekjes lezen op de bank.
één jaar geleden
Reactie op Liza1986
Wij hebben het geluk dat onze dochter heel goed zelf kan spelen, dat maakt het uiteraard een stuk makkelijker. Maar heb wel paar tips/gedachtes voor je om uit te proberen. Ik weet niet wat je zelf op een dag doet, maar je kunt kindjes ook heel goed betrekken bij alles wat je zelf doet ipv dat jij je met hun spel moet bemoeien. Vaatwasser uitruimen, eten voorbereiden/koken, was in de machine/ophangen/in de kast doen, vegen/stofzuigen. Ik bedenk bij alles iets waarmee ze kan helpen en ze vindt dat superleuk. Ik heb sinds een paar dagen weer de smaak te pakken met zelf een beetje knutselen/fotoboek leuk inplakken. Dan leg ik allemaal stiften en stikkers enzo op tafel en komt ze erbij zitten en mag zij ook knutselen. Dus echt zelf iets gaan doen en kind daarbij betrekken ipv andersom.
Daarnaast nog een gedachte ter overweging. Heb je zelf een beetje rust in je kont overdag? Of zit je bijvoorbeeld veel op je telefoon? Totaal geen verwijt hè, maar de rust die je zelf wel of niet hebt kan ook heel erg overslaan op je kind. Als ik op m’n telefoon zit, vraagt dochter de hele tijd aandacht en komt ze in m’n personal space. Gaat m’n telefoon weg, ben ik meer in het moment en ga ik bijvoorbeeld lekker lezen/opruimen/huishouden/whatever, dan vindt dochter haar rust ook en gaat ze zelf ook aan de slag.
één jaar geleden
Reactie op Liza1986
Hier staat de tv ook vaak op de achtergrond aan of even als rustmoment voor iedereen haha. Hoewel onze dochter goed alleen kan spelen vind ik het soms ook fijn om even niet op te hoeven letten en samen op de bank te hangen.
één jaar geleden
Hier ook dit probleem, hij staat op en roept meteen om de tv. Ik ben dit nu een tijdje aan het beperken omdat hij moeilijk tot spel komt, en ik merk dat zonder tv ze veel beter spelen. Maar helemaal zonder lukt niet, ik heb er twee met een leeftijdverschil van 11 maanden, als ik kook of even de was moet doen gaat de tv wel aan anders slaan ze elkaar de hersens in😂
één jaar geleden
Reactie op Liza1986
Ik ga zo veel mogelijk naar buiten, door weer en wind, een uur/twee uur en dan is ze daarna ook een stuk rustiger. We lezen samen boekjes of spelen met hasr speelgoed, maar ze kan nu ook heel goed alleen spelen. Nu ook vaak koekjes/taart bakken samen, dansen en liedjes zingen hahaha geen idee, er is altijd wat te doen