16 Reacties
MOD
één jaar geleden
Wij verwachten met een aantal weken de 2e. Ik heb geen grote dingen die ik echt anders zou doen. Wij gaven al snel een speen, begonnen al snel met oefenen met flesje geven, volgden eigen ritme ipv slaapadviezen rondom wakkertijd etc...
Wat ik nu wil proberen te voorkomen is dat de kleine alleen maar in mn armen in slaap wil vallen. Inmiddels valt de oudste al een tijdje zelfstandig in bed in slaap, de weg daar naartoe heeft alleen heel veel gekost.
Waar ik wel meer mijn eigen gevoel bij ga volgen is de groei van mijn kleintje tov mening cb. Als moeder zie je (vind ik) echt wel of je kleintje tevreden is. Mijn eerste is met 4 kg geboren. Vervolgens groeide hij volgens cb niet snel genoeg. Ik moest continu extra komen wegen en ze probeerden mij elke x te pushen om kunstvoeding bij te geven. Ik heb hem proberen bij te voeden met afgekolfde melk en soms ook kunst. Echter ging hij dan juist teruggeven. Toen een x fel gereageerd op cb en sindsdien groeide hij goed volgens eigen curve...... Nu zal ik (nog) sneller mijn eigen plan trekken, wat een 'professional' ook aanraadt. Het heeft mij toch onnodig stress gegeven in het begin (man was daarin gelukkig al sneller nuchter).
Qua bad en douche is het bij ons dus omgekeerd. Eigenlijk al vanaf het eerste moment vindt hij in bad gaan vreselijk. Douchen vindt ie heerlijk en in klein bad brult meneer het uit. Het grote bad vindt ie wel leuk (maar dan zit ik erbij..) en zwemmen ook. Echt geen idee waarom het kleine badje zo vreselijk voor hem is. Met zn broertje samen wil ik hem straks vaker in bad gaan doen dus dat is nog wel een dingetje.
één jaar geleden
Pfoe, wat niet 😅. Nee dat is niet helemaal waar, maar:
- eerder een dikke middelvinger naar andermans meningen en oordelen over hoe wij het doen 😇
- makkelijker toegeven aan de intense nabijheidsbehoefte van een baby en niet denken dat mijn baby ‘stuk’ is als ze meer nabijheid van wil dan andere kinderen om me heen
- proberen alle clustermomenten te omarmen
- geen wiegje naast het bed maar direct een co-sleeper huren
- langer verlof eisen. Ik had 4 maanden na de bevalling en vanwege pnd/ptss is dat 7 maanden thuis geworden. Ik zou graag ook met een ‘gezonde’ mentale toestand 6 maanden fulltime thuis willen zijn en werk rustiger opbouwen van 2d naar 3d.
- in de kraamweek een lactatiekundige langs laten komen en niet pas op dag 10…. Hoe lief mn kraamhulp ook was, haar advies was níét goed. Enorme kloven en overproductie tot gevolg.
- minder newborn kleertjes kopen en een paar setjes wollen rompers+broekjes
- een draagconsult boeken
- de bevalcursus van Nina van Dijk ‘Bevallen als een Baas’ doen ipv deze 1 week voor mn bevalling ontdekken 😇
één jaar geleden
Wij verwachten in juni onze tweede en ben eens goed over deze vraag ga nadenken. Maar kan eerlijk niet echt iets bedenken. Heb wel twijfels over hoe bv aan te pakken. Onze eerste is dysmatuur geboren en we hebben ruim een maand bv via de sonde gegeven. Vervolgens bv via fles tot ze 6 maanden was. Ik hoop dat live bv bij de tweede gaat lukken maar ik denk dat ik erg onzeker ga zijn en toch weer fulltime ga kolven. Dus ben juist bang dat ik het niet anders ga doen hoe stom dit ook klinkt...
één jaar geleden
Wij verwachten in juni onze tweede en ben eens goed over deze vraag ga nade ...
Misschien zit je helemaal niet te wachten op deze tip, maar als je het zelf wel graag anders wílt doen, kun je vast een consult boeken met een lactatiekundige? Of in je kraamweek? Ik kan me voorstellen dat live voeden zooo veel relaxter uiteindelijk is dan steeds kolven
één jaar geleden
Ohh leuke vraag zeg! Haha die pink… ik was het al bijna weer vergeten 🙈
1. Ik zou vooral de eerste drie maanden de baby lekker op sleeptouw nemen, nog even extra genieten dat je kindje nog overal slaapt.
2. Ik zou (ondanks dat ik mijn 16 maanden oude kindje graag nabijheid geef) het bedritueel anders aanpakken. Co-slepen tot 6 maanden en daarna naar eigen kamertje en wakker op bed leggen. Wat een goud zou het zijn als je een kindje hebt dat zen en op termijn zelfstandig in slaap kan vallen.
Verder best tevreden 😊
één jaar geleden
Ik zou denk niet zoveel veranderen, maar eerder de onzekerheid in het begin weg willen nemen en dingen te accepteren.
* Duidelijker mijn standpunt kenbaar willen maken t.o.v. de oudere generatie in mijn familie die graag wilde dat ik de opvoeding anders zou aanpakken. Beter naar mijn gevoel luisteren.
*Eerder om hulpvragen/hulp accepteren bij het herstel van de bevalling ipv stug door proberen te gaan en aan mijzelf ergeren dat het fysieke niet lukt. Ik voelde me in het begin intens opgelaten dat ik een rollator nodig had voor alles. Ik had echt gevoel dat ik faalde in het moeder zijn, omdat de eerste twee maanden alles zo moeilijk ging en overal een oplossing voor moest vinden om bijvoorbeeld zittend mijn dochter te kunnen verschonen, omkleden en wassen.
*Minder verlegen zijn om bv in gezelschap zoals bij visite bij mij thuis te geven.
*Meer verschillende draagdoeken uitproberen en het op de rug dragen oefenen.
één jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
...
Oh nog eentje dan:
3. Meubels kopen gericht op het kind: Vloerbed, haakjes op de muur ter hoogte van een dreumes, lage boekenplankjes, geen onveilige schommelstoel in dr kamer, geen commode met een schuifdeur… 🤭
één jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
...
Maar zo insinueer je dat door je dochter nabijheid te bieden je geen ‘zelfstandige’ inslaper hebt veroorzaakt… zo werkt dat natuurlijk niet. Het is niet dat jij creëert dat je kindje misschien langer dan het kind van de buurvrouw hulp bij inslapen nodig heeft en denk ook niet dat je dit afdwingt door wakker in bed te leggen vanaf zes maanden. Heeft met zoveel andere dingen te maken. Dat doe jij als ouder niet 😊
En uiteindelijk slaapt elk kind op termijn zelf in. Wanneer precies is alleen verschillend 😜
één jaar geleden
Wat een leuke vraag om over na te denken! En uiteraard nog van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wij verwachten toevallig ook ons tweede kindje in die periode (eind augustus) en er zijn kleine dingen die ik anders zou doen. Nu komt dit denk ik doordat de onzekerheid die ik heb ervaren bij ons eerste kindje al een beetje weg is. Het is allemaal niet helemaal 'nieuw' meer. Als ik terug kijk ben ik zo ontzettend onzeker geweest, ik hoop dat ik nu iets minder gestrest kan zijn.
Daarnaast zou ik langer borstvoeding willen geven; helaas is het niet gelukt om het lang vol te houden.
En laatste puntje wat we anders doen als ouders: mijn man is langer thuis. We maken gebruik van het geboorteverlof én betaald ouderschapsverlof waardoor hij sowieso de eerste 5 á 7 weken thuis is. Heerlijk! Echt wennen aan elkaar als nieuw gezin met 4 personen.
één jaar geleden
Hi! Allereerst gefeliciteerd! Super leuk een tweede! Weet je al wat het wordt?
Ik heb zelf een irish twin 2 kids binnen een jaar met een leeftijdsverschil van 11 maanden. Mn oudste is 16 maanden en mn jongste 5 maanden.
Ik heb vooral het vaste slaapritme een beetje losgelaten. De tweede baby slaapt veel vaker onderweg omdat het niet anders kan met de dreumes want die moet soms echt even uitgelaten worden. Bij mij waren het allebei huilbabys de eerste 12 weken dus we zijn echt door een hel gegaan met verborgen reflux en alles.
Toch de grootste tip is; just go with the flow en dag bij dag bekijken hoe het gaat.
Ik zei altijd ik ga nooit potjes geven en maak alles zelf, bij de eerste ook gedaan maar eerlijk de tweede krijgt nu al vaker een potje haha gewoon weg geen tijd om het zelf te maken met 4 dagen werken erbij. Bij de eerste mij veelste druk gemaakt om stukjes eten en de hele mik mak want dat deed hij voor mijn gevoel niet snel genoeg maar alles is uiteindelijk goedgekomen. Als ik nu soms newly moms zie denk ik echt waar maak je je druk om gaha maar dat is met de kennis van nu want ik was precies zo😂
Just enjoy want voor je het weet zijn ze groot!
Succes met de zwangerschap!🫶🏻🫶🏻
één jaar geleden
Ik denk toch eerder de speen afnemen. Nu zoontje van 17 maanden en we zijn bezig met afbouwen (hij heeft hem altijd alleen met slapen in zijn bed gehad) maar het is echt drama.
We willen er vanaf omdat we het idee krijgen dat z’n tanden scheef beginnen te staan. Daarnaast verwachten wij nu ook een tweede (nu 12+6 vandaag) en zijn bang dat hij dan telkens met die speen wilt lopen. Als nummer 2 dat natuurlijk accepteert.
één jaar geleden
Ah zo leuk jullie verschillende reacties te lezen!! En bedankt voor de felicitaties.
Mooi te lezen dat er ook vaak wordt genoemd dat ze juist niet veel anders zal doen, dit herken ik gelukkig ook. Verwacht in heel veel een stuk relaxter te gaan staan, idd omdat het niet meer nieuw is, maar oh man wat hoop ik toch dat dit een wat makkelijkere slaper gaat worden, is niet te veel gevraagd toch?🫣 Wel benieuwd, omdat de jongste dan vaak toch mee zal gaan dat dit wat relaxter gaat zijn? En hoop echt dat er niet ingebakerd hoeft gaan worden. Ach moet wat te wensen over houden 😬😅