10 Reacties
2 jaar geleden
Ons zoontje van bijna 14 maanden eet ook nog niet zelf met een lepel. Creche heeft hier nog niets van gezegd. Boterham en ander eten in stukjes eet hij soms zelf met zijn handen. We bieden wel soms een lepel aan. Zou me niet te veel zorgen maken. Dat komt wel.
2 jaar geleden
Laat je hem dit oefenen? En heeft de opvang hem altijd eerst gevoerd?
Nu al verwachten van een 14 maanden oude dreumes dat hij consequent zelf met een lepel eet is zo niet realistisch, maar al helemaal niet als hij nog weinig oefen tijd heeft gehad en ze hem voorheen dus altijd hebben gevoerd. Ik vind het vrij raar dat ze dan nu ‘klagen’, vrij logisch toch haha.
Bij ons heeft ze altijd zelf gegeten en eet al enkele maanden met een lepel (die we eerst vulden en dan voor haar neerlegden). Ze heeft een maand of 2 nu interesse in zelf scheppen en klooien maar dat gaat natuurlijk niet foutloos, en dat is ook helemaal goed.
Opvang heeft nog nooit iets gezegd over bestek. Ze zou het prima kunnen maar eet daar gewoon alles met dr handjes.
2 jaar geleden
Dat lijkt mij een onrealistisch hoge verwachtingen voor de meeste dreumesen van die leeftijd. Mijn dochter kan wel zelf opscheppen en op eten, maar vind het momenteel vooral prachtige om eten ermee te lanceren....😅. Daarom neem ik het vaak weer over zodat ze en meer eet en het huis inclusief ons zelf niet helemaal onder gekliederd worden.
2 jaar geleden
Als ik iets heb geleerd het afgelopen jaar is dat je kleintje zelf aangeeft wanneer hij/zij toe is om een nieuwe vaardigheid te leren. Dit is niet te forceren en krijgt dan meestal juist tegengestelde reactie. Dit leren doen ze allen in eigen volgorde en tempo!
Lekker de gelegenheid bieden zodat ze kan aangeven er mee te willen oefenen.
Hier is de situatie nu dat haar lukt een vork of lepel die wij aanbieden in haar mondje te stoppen en doet sinds heel kort wat (mislukte 😉) prik/schep pogingen, dit is allemaal nog heel pril en zitten ook genoeg dagen tussen dat ze gewoon lekker wil eten (of vooral smeren) met haar handen.
2 jaar geleden
Nou alles gebeurd hier met de hand. Ik geef haar wel een lepel aan, met wat eten en dit kan ze ook naar de mond brengen. Alles helemaal zelf doen, dat lukt haar niet zo goed. We oefenen wel natuurlijk, dat ze zelf wat eten op haar lepel doet en dan naar haar mond brengt. Alleen dan gaat het alle kanten op.
Ik vind dit een heel onrealistisch verwachting van de kinderopvang, vooral bij 14 maanden. Wat is het volgende... dat ze een week oud zijn en al zelf kunnen aankleden 😉!
2 jaar geleden
Kan ze hier ook nog niet. Lijkt mij leuk als het kan voor de opvang maar ze zouden dat nog niet moeten verwachten
2 jaar geleden
Niet alleen is het een onrealistische verwachting zoals iedereen al aangeeft, ik vraag me ook af wat ze dan op de opvang eten wat met een lepel zou moeten?? Fruit en brood eet je toch nooit met bestek? 😅🤷🏼♀️ En als ze warm eten is een vork alsnog logischer denk ik dan een lepel 😄