5 Reacties
één jaar geleden
Een hele lastige ook! Hier wilde hij al heel snel zelfstandig eten.... we merken wel als hij zichzelf niet lekker voelt of met tanden zit, dat het eten sws alle kanten op vliegt.
Mogelijke tips:
- zelf op een lepel of vork doen en dat geven. Hier zijn wij mee begonnen. Nu kan hij inmiddels, zo goed als, zelf zn eten prikken of de vork of scheppen op een lepel.
- stukken maken. Dus gewoon aardappels, groente en vlees en dat aanbieden.
- pasta pakken wij altijd die vlindertjes of wokkels. Dat geven we in een bakje en kan hij dus zelf pakken en opeten.
Het heeft bij ons echt wel geduld gekost. En veel eten op de grond of tegen de muur😅 maar ik merk dat het echt snel gaat. Als ik hem eten geef en hij het niet zelf kan doen, raakt ie helemaal gefrustreerd.
één jaar geleden
De zooi hoort er bij. Daar leren ze van: ze voelen, ontdekken etc. Is hier nu met 15 maanden wel echt veel minder dan het eerste jaar, met soms nog wel echt een kliederboel, maar dat hoort er gewoon bij.
Hier vanaf 6 maanden gewoon altijd zelf gegeten. Hoogstens helpen met een lepel vullen en deze aangeven.
Tips: accepteren 🤷♀️, schort om en doekjes bij de hand. Beetje flauw misschien maar pas vanaf een jaar of 4 is eisen stellen aan netjes eten/met mee en vork eten realistisch en ook überhaupt haalbaar gezien cognitieve en motorische ontwikkeling. Dat duurt dus nog wel even.
één jaar geleden
Hier ook vanaf 6 maanden zelf eten. En indd wat pannenkoekplantje al aangeeft de zooi hoort erbij. Een groot zeil kopen voor onder de stoel die je boven de prullenbak kan uitkloppen. Ik vind het heerlijk om te zien hoe hij doormiddel van voelen en knijpen het eten ontdekt. Maar soms heb ik ook geen zin in de troep zeg ik je eerlijk haha. Inmiddels is hij 15 maanden en eet heel netjes met een lepel! En soms ook met zijn handen maar de kliederboel is echt een stuk beperkter nu! Dus het komt goed haha geef het even tijd🥰
één jaar geleden
Hier ook, het hoort er inderdaad bij. Nu hebben wij wel gemerkt dat het helpt als we een "aflegbakje" op tafel leggen. Mijn dochter gooit vooral met het eten waar ze geen zin in heeft om alle lekkere dingen te laten liggen en op te eten. We hebben haar aangeleerd om dit dan in dat bakje te doen in plaats van op de grond te gooien en dat werkt verrassend goed! Bijkomend voordeel is dat ze soms het bakje terugpakt en er toch weer van gaat eten. Natuurlijk gaat er ook bij ons eten op de grond, maar het is wel minder.