6 Reacties
één jaar geleden
Ik zou hem vooral niet dwingen. Je wil idd niet dat hij er negatieve associaties mee heeft en hij is nog erg jong. Kinderen laten vaak zelf merken als ze er aan toe zijn. Je kan bijv wel steeds benoemen als je zelf gaat plassen en in de zomer lekker naakt rond laten rennen met het potje in de buurt, dat is vaak ook een goeie :)
één jaar geleden
Ja, dit gaat vanzelf wel over! Ga in ieder geval niet dwingen en maak er een leuk spel van. Niet willen zitten prima! Je zou ook een plassende pop kunnen proberen.
Ik begin pas in de zomer (blote billen laten lopen) en koop wel een wc-verkleiner met een trap. Ze volgt mij steeds naar de wc en geef aan dat ik moet plassen. Ik denk dat ze nu dat meer associatie hebt met de wc.
één jaar geleden
Reactie op DesireekoRn
Dat is toch nog veel te jong ?
Ik las dat tussen 18 en 20 maanden de beste leeftijd is om te starten met potjes. En op dit forum zijn er toch al heel wat van dezelfde leeftijd waarbij hun kind al wat doet op het potje.
één jaar geleden
Reactie op Kattenmeisje
Ik las dat tussen 18 en 20 maanden de beste leeftijd is om te starten met p ...
Ik werk op een kinderdagverblijf op een peutergroep met kinderen van 2-4 jaar. Het is zeker goed om kinderen vroeg te introduceren aan het potje/wc. Dat gezegd te hebben is ieder kind anders en doet ieder kind het echt op zijn eigen tijd. Gemiddeld wordt een kind zindelijk rond 2,5 jaar. Je hebt natuurlijk uitzonderingen van kinderen die super vroeg al helemaal zindelijk zijn en je hebt kinderen die het pas doorhebben vlak voor ze 4 zijn. Wat ik al eerder zei, dwingen zal niet het gewenste effect hebben en zal je kind het vaker juist laten uitstellen zie ik uit ervaring. Vaak geven ze zelf ineens aan dat ze geplast hebben of gepoept hebben en zodra die bewustwording er is en er interesse getoond wordt in het potje dan is het doorpakken! Geen zorgen in ieder geval dat hij nog niet wil en succes ermee 😊