12 Reacties
3 maanden geleden
Hebben wij net gehad. Precies zo. Wij hebben haar gewoon in bed gelegt en gelaten en laten huilen
3 maanden geleden
Geen tips, maar wel herkenning! Ons zoontje herken ik in jouw verhaal. Al meer dan een week één groot drama. Overdag ook de hele dag driftig en eigenlijk alleen maar boos en huilen. Ik denk dat ik de afgelopen 2 dagen zelf nog meer gehuild heb, want dit is zo slopend. Momenteel ben ik ook 30 weken zwanger en weet ik even niet hoe hier mee om te gaan... ik hoop dat dit een (korte) fase is...
3 maanden geleden
Wat heftig! Is dit altijd zo geweest of een nieuwe fase?
Wij hebben dit niet zo meegemaakt al wil mijn zoontje soms ook niet naar bed. Vaak is dit omdat hij oververmoeid of overprikkeld is van de dag. Ik probeer me daarom ook hier aan te houden:
1. Nooit tv of schermtijd
2. Als hij erg overstimulated is geef ik hem vaak een massage waar ik best hard knijp van z’n teentjes tot z’n hoofdje. Soort deep tissue concept
3. Ik adem vaak 5 keer heel diep en langzaam met hem in mijn armen
4. Als hij echt extreem graag nog wilt spelen met iets dan laat ik dit 5’ toe
5. Altijd zelfde routine voor de avond (dit verschild wel per ouder, mijn man heeft zijn manier en ik mijne)
6. Als hij veel huilt gewoon bij blijven zitten of deur open laten.
7. Wie weet krijgt ze kiesjes of iets, evtl eens met pijnstiller kijken? Dit is bij ons de laatste maand het geval, zitten nu op de 3e achterste kies.
3 maanden geleden
Op deze leeftijd proberen ze veel uit en weten ze ook al vaak wat ze voor elkaar kunnen krijgen. Door ‘toe te geven’ zal ze doorkrijgen dat het gillen/boos worden helpt om weer uit bed te mogen.
Het is belangrijk dat je consistent en consequent bent plus de slaaptijden en het ritueel voorspelbaar houdt.
Bijvoorbeeld bij ons:
06:30 wakker
12:30 middagdut tot 14:30 (eerder wakker is eerder naar bed in de avond, bijv 18:00 als er echt minder dan een uur geslapen is)
18:30-19:00 naar bed
Bij gillen en boos worden in de avond hebben wij de check in methode gebruikt (dus timer zetten en na 3 min langskomen en troosten in bed, na 3x3 min wordt het 5 min en dan 10) vorig jaar (sindsdien niet meer nodig). En dus echt consequent zijn, niet meer uit bed halen en niet nog heel gezellig doen.
Belangrijk om te weten is dat huilen op deze leeftijd erbij hoort, ze leren immers iets nieuws aan en ze zijn iets anders gewend. Op deze leeftijd niet laten huilen is bijna onmogelijk. Inmiddels hebben onze kinderen ruimschoots de leeftijd dat ze zichzelf kunnen kalmeren en dit moeten kunnen aanleren met de nabijheid van ouders (door het terugkomen en geruststellen en duidelijk zijn).
Zo lang verhaal. Ik heb net de opleiding tot slaapcoach afgerond dus ik zit er helemaal in 😁
3 maanden geleden
Slaapregessie. Houd je aan het ritme wat jullie hadden. Wees duidelijk en consequent. Hoeveel sliep jullie kindje eerder op de dag? Want 60 min is wel echt weinig probeer minimaal 1,5 a 2 uur aan te houden. Mocht dit niet lukken omdat je kindje normaal meer slaapt speelt er denk ik slaapregessie. Probeer bedtijd dan te vervroegen met 30 a 60 min. Zodat je kindje niet oververmoeid raakt en juist weerstand gaat geven. Beiden ouders het zelfde ritme aanhouden en tevens het zelfde handelen.
3 maanden geleden
Dus vasthouden aan jullie routine slaapregessie gaat voorbij is nu even pittig. Kan 2 tot 6 wk duren met die piek vaak op 3 weken gemiddeld 🥴. Als je kindje te weinig slaapt overdag geen man over boord dan gewoon eerder naar bed zie mijn vorige reactie. Blijf kalm en zelfverzekerd. Geen poespas zoals naar beneden gewoon uit leggen het is tijd om te slapen. Als je nu nieuwe dingen gaat uit proberen dan heb je die ook wanneer de slaapregessie voorbij is en dat wil je niet. Geloof me met een slaapregessie is het even pittig maar dit gaat voorbij. Echt waar 💪🏽
3 maanden geleden
En hier heb ik mijn dochter nog nooit laten huilen ook niet tijdens een slaapregessie. Dus je kan best troosten maar houd dat kort. Troosten. Korte woorden gebruiken en geen lamp aan. Het is bedtijd tijd om te slapen. Enz.
3 maanden geleden
Mijn zoontje van 22 maanden heeft dit nu ook maar dan vooral dat hij snachts huilend wakker wordt of vandaag bv om 5 uur..
Heb het idee dat hij dan een nachtmerrie heeft. Helemaal overstuur is hij dan. Met naar bed gaan heeft hij dit een enkele keer gehad.
Heel lastig want mijn man moet om 5.30 weg voor zijn werk en heb ook nog onze baby. Vandaag dus maar besloten om met de oudste naar beneden te gaan dan wordt hij iig rustig en wordt de baby niet ook nog wakker. Anders is het helemaal drama..
Dacht dat die slaapregressies wel eens voorbij waren xD
3 maanden geleden
Maar als ik het dus zo lees zou ik hem dus alleen moeten troosten maar wel in zijn bed moeten laten? Alleen dan krijst hij dus alles bij elkaar. En dat stopt echt niet. Hij heeft altijd wel een flink temperament gehad 😅
Als we hem pakken om te troosten blijft hij krijsen en trappen en Strekken..