20 Reacties

één maand geleden

Onze zoon zegt ook nog niet zoveel. Eten, bal, appel, papa, mama, die. Daarnaast weet hij lala en po van de teletubbies en zegt hij de naam van zijn beste vriendin Zaya. Het komt vanzelf wel denk ik zo

één maand geleden

Hier komen we nog niet verder dan papa, ijs, tete (baby) en mmma (oma). Ze is nu 18 maanden, maar brabbelt wel heel veel, komt vanzelf vast wel🥰

één maand geleden

Eind deze maand wordt onze dochter 18 maanden. Mama en papa zegt ze soms. Enige woordje wat ze 200x zegt is: die! En dan wijst ze wat ze wil. Ze begrijpt wel onwijs veel zoals breng dat maar naar de prullenbak, dan doet ze dat Ik denk maar zo, ze zal het wel makkelijk vinden met alleen 'die'. Papa en mama begrijpen haar vaak wel.

één maand geleden

Onze dochter kan denk ik rond de 50 woorden zeggen. (16 maanden) ze heeft eigenlijk niet gebrabbeld en is meteen gaan praten. Wat soms ook wel weer vreemd is, meer mensen die dat misschien herkennen?

één maand geleden

Reactie op Jootje123

Eind deze maand wordt onze dochter 18 maanden. Mama en papa zegt ze soms. E ...
Ohjaaa, die zegt ze hier ook 1000x per dag en dat naar de prullenbak brengen ook als ik zeg gooi maar weg, ze begrijpt heel veel

één maand geleden

Reactie op Mandyr91

Ohjaaa, die zegt ze hier ook 1000x per dag en dat naar de prullenbak brenge ...
Haha "die daaaar" ja idd🤣 papa / mama / oma / opa/ poes / aarbeii (aardbei) / onde (onder) / boven / binnen / buiten / oot (auto) / bord / brooed (brood) / duif (druif) / kijken / aan / af / op / uit / bank / stoel / plashh (plas) / poeeep (poep)😝 /jas / sjoenen (schoenen)/ bah / wassen wijsneusje:bijna 18 maand (8 oktober 2022)

één maand geleden

Reactie op Chalot

Onze dochter kan denk ik rond de 50 woorden zeggen. (16 maanden) ze heeft e ...
Ja die van ons ook, heb het met Nova echt als pittig ervaren maar nu begrijp ik haar wat meer dat de frustratie heel erg hoog zat dat ze haar niet kon uiten. En wij soms haar niet begrepen.. alles wordt zoveel makkelijker nu 😊

één maand geleden

Reactie op Kmilo

Haha "die daaaar" ja idd🤣 papa / mama / oma / opa/ poes / aarbeii (aardbei ...
Omg zoveel al! Ben benieuwd wanneer ze hier wat meer gaat praten, zo benieuwd naar dat stemmetje als ze zinnetjes of meerdere woorden achter elkaar gaat zeggen🤭

één maand geleden

Hier een dochter van 17 maanden die al veel woordjes kent (weet niet hoeveel). En ze ze begint nu met haar eerste 2-woorden zinnetjes, zoals 'niet leuk' , 'moet open', 'pak bal'. Mijn zoontje deed dat nog niet op deze leeftijd. Maar ieder zo zijn tempo.

één maand geleden

Hier zegt ie al wel een hele hoop woordjes. M’n 1e zoontje was ook wat later maar die is nu bijna 3 en kletst nu ook hele dag door.

één maand geleden

Mama, bumba, ja, nee, bal, die, poes, oma. Dat was het 🤣 18 maanden bijna.

één maand geleden

Reactie op Kmilo

Haha "die daaaar" ja idd🤣 papa / mama / oma / opa/ poes / aarbeii (aardbei ...
Hahaha wow, of ze/hij praat heel duidelijk of jullie zijn echt goed in het ontcijferen van de codetaal😂 Ik versta alleen papa, mama, bal, die, Alpie (z’n knuffel) en oes (poes). Voor de rest praat hij heel serieus en volledige dialogen, kijkt hij je ook rustig aan en wacht ie op antwoord. Alleen versta ik er echt geen reet van😌

één maand geleden

Hier zoontje van bijna 18, zegt duidelijk ‘mama’ en ‘papa’ en is hard aan het oefenen op andere woordjes maar die zijn nog niet zo duidelijk. ‘Poepoe’ ‘die’ en ‘ja’ bijvoorbeeld. Hij wordt tweetalig opgevoed. Ook in de andere taal kent hij al wat woordjes maar ook die spreekt hij nog niet duidelijk uit.

één maand geleden

Hier ook maar 3-4 woordjes mama papa koek en kaka

één maand geleden

Hier zegt mujn dochter toen zij 1 jaar werdt 24 woordjes, en nu geen idee hoeveel, ik heb t niet meer geteld🙈 maar qua taal/spraak ontwikkeling is zij wel best snel.. ook in indonesisch en engels of NLands

één maand geleden

Ik had eergister de 18 maanden controle bij CB en heb dit toevallig nagevraagd, omdat wij dachten dat ons zoontje langzamer was met woordjes. Volgens CB zouden ze nu gemiddeld zo’n 3 woordjes ‘moeten’ hebben. Ieder kindje sowieso anders, maar jouw kindje is dus gewoon goed bezig!🙌🏻

21 dagen geleden

Mijn oudste van ruim 3,5 jaar heeft een flink taalprobleem en begon pas bij 2,5j met de eerste woordjes. De jongste is nu 1,5 jaar en ik sta versteld. Hij zegt papa, opa, kaas, speen, krokodil, die daar, mama, melk, bal, poep, pizza, dierengeluiden... uiteraard niet fonetisch correct altijd, maar hij is lekker bezig!

20 dagen geleden

Dochtertje net 18m kan ik mee praten in de zin van wil je nog meer en dan zegt zij more ( en gebaren) en dan vraag ik more wat ? En dan zegt zij eten, koekje, komen(mee komen) of simpel weg okey 😂😂. Als ik haar na het wennen op de opvang haal zegt ze mama mee ? En op de opvang waar mama nou?

17 dagen geleden

Mama en papa kan ze zeggen, als het haar uitkomt. Da en wijzen als ze iets wil hebben. En dan heel hard ja knikken als je vraagt wil je dit hebben? En wat doet de koe is ‘buuu’ en wat doet het schaap is ‘baaaaa’ 😂 verder brabbelt ze er lekker onverstaanbaar op los. Maak me er zelf niet zo’n zorgen over. Ze is vooral fysiek erg druk aan het ontwikkelen. Lopen, rennen, klimmen, evenwicht bewaren etc. Denk dat elk kindje op iets anders de focus heeft liggen en dan de andere dingen misschien wat minder snel ontwikkeld. Merk wel dat ze veel taal al begrijpt. Als ik bv zeg je mag niet met je schoenen op de bank komt ze heel hard naar me toegerend, gaat zitten, en dan wijzen naar haar schoenen zo van doe ze uit 😂😂

16 dagen geleden

Onze zoon doet voornamelijk veel brabbelen maar echt woordjes zegt hij nog niet zoveel. Mama, papa, oma, koek, uit, auto zijn een paar uit zijn repertoire haha