34 Reacties
6 maanden geleden
Volgens mij is dit normaal op deze leeftijd.
Onze dochter zegt al zinnen van 2 tot 3 woorden, maar die is enorm snel en kijkt veel van oudere broer af.
Ik zou me echt nog geen zorgen maken, zolang je vooruitgang op blijft merken. Elk kind heeft zijn eigen tempo en dat is helemaal prima.
6 maanden geleden
Ze hoeven maar 3 woorden te kunnen als ze 1,5 zijn. Bij mijn zoontje ging t vanaf 19 maanden ineens hard, daarvoor ook maar 3 woordjes
6 maanden geleden
Onze dochter van ongeveer dezelfde leeftijd zegt al best wat woorden (mama, papa, aap, paard, ja, nee, muis, huis, die, bal, kaas, die, deze, vis, miauw (poes), boe (koe), boek, aardbei, bumba) maar de opvang geeft ook aan dat zij hier snel mee is. Het gemiddelde is 3 woordjes dacht ik, dus niks om zorgen om te maken!
6 maanden geleden
Nou hier zegt ze nog niet heel veel..
Mama, bal, bumba, ja, nee, die, tutu ( tutje ), dicht, poes.
Ze zegt dus nog geen papa… papa is voor haar ook mama. ( zoals iedereen eigenlijk haha )
20 maanden
5 maanden geleden
Ongeveer even veel. De kleine is nu 19 maanden en kan papa, mama, en daida (wat weggaan of erop uit gaan betekent) - ik maak me nog niet teveel zorgen. Het komt wel en elk kind ontwikkelt zich anders. We doen veel boekjes kijken en plaatjes benoemen.
5 maanden geleden
Hier nu 19 maand en de laatste 2-3 weken gaat het ineens heel snel! Ik denk nu zo een 20-30 woorden? Paar weken terug was het alleen nog papa, mama, bal, poes en boom… Kan dus ineens heel snel gaan, maar zou me nu nog niet veel te druk maken. Ieder kindje ontwikkeld op zijn eigen tempo 😊 Mocht je toch met vragen blijven zitten kan je altijd het cb even contacten?
5 maanden geleden
Hier wordt nog weinig gepraat. Alleen "die" en gisteren voor het eerst een volmondige "mama". "Pap" zegt hij ook. Papa is nog te lastig.
Een kleine "boe" van de koe en korte "waf" bij een hond komen ook..
Omdat hij verder alles heel duidelijk snapt en zich wel duidelijk kan maken maak ik mij hier eigenlijk helemaal geen zorgen over.
Hij is van eind oktober.
5 maanden geleden
Nova bijna 18 maanden praat al heel veel. Papa , mama , opa , Oma, poes, woef (hond) , beer, uit , vouwen , was , boven , kijken , doeg , daag , ieeets (fiets) bah, auto , bus , bloemen , eet , broed , dippen , sokken , broeke (broek) schoenen, lamp , aaas (kaas) aahpoes 😅 (appelmoes) beke (beker) , innen (in doen) ,uithalen. Maar zoals velen hier al zeggen ieder kindje op eigen tempo.
5 maanden geleden
Oh echt al tientallen woordjes. Wordt ook tweetalig opgevoed en kent dus veel woordjes ook al in 2 talen. O.a. mama, papa, oma, auto, bus, die, daar, schoenen, jas, ijs, patat, poes, hond, motor, water, banaan, aardbei, appel, etc. Kan ook ‘zinnetjes’ maken: bijt au, mama ook, fiets bah (fiets vies). Maar volgens mij is er een hele brede range van wat ‘normaal’ is hoor. Net als wat hierboven al gezegd werd: ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar manier. Mijn kind liep pas met 16 maanden bijvoorbeeld.
5 maanden geleden
Volgens mij is dit niet perse een achterstand mocht je daar bang voor zijn. Onze dochter van 24 okt 2022 praat de oren van ons hoofd en zingt hele dagen. Dat doet ze al een geruime tijd en merk vooral de laatste 2 maanden ofzo dat ze ineens heel hard gaat en veel zegt en zinnetjes maakt. Aantal woorden geen flauw idee ben niet van het tellen van dat soort dingen. Maar begrijp wel dat ze vlot is voor haar leeftijd van de leidsters op het kdv. Van de week zei er een nog van niet normaal hoor ze kent alle kindjes al bij naam en noemt ze ook echt bij naam. Dat soort dingen. Is ook erg aan het “papagaaien” noem ik t maar en merk dat ze echt in een sprong zit qua ontwikkeling ook aan het moeilijker gaan slapen weer savonds.
Kortom kijk naar jouw kindje en het is niet goed of fout op deze leeftijd. Kan over 2 weken ineens heel anders zijn.
5 maanden geleden
Ieder kindje ontwikkeld weer anders, ons zoontje zegt geen woord, behalve papa en mama maar begrijpt wel goed gesproken taal. Ik heb onderlaatst contact opgenomen met CB om m'n zorgen te uiten, zij gaven aan af te wachten t/m de zomervakantie en dan kan eventueel het consult wat met 2 jaar is naar voren gehaald worden.
Ze vertelde dat het best veel voorkomt en dat kindjes soms tegen de 2 jaar ineens een spraakwaterval aan woorden krijgen en dan niet meer stoppen met kletsen😛.
Ergens denk ik, dat hopen we dan maar.....
Anderzijds kan je nu nog niet zo veel doen dan alleen iedere dag een verhaaltje voorlezen..