45 Reacties

één jaar geleden

Wij doen de NIPT zonder nevenbevindingen en de 13 weken echo doen we niet. We doen wel de 20 weken echo.

één jaar geleden

Ik doe wel de 13 en 20 weken echo. De nipt doe ik dan weer niet.

één jaar geleden

Wij doen ook de 13 weken echo & de NIPT niet. Deze beslissing eigenlijk gemaakt omdat we een kindje met Downsyndroom toch zouden willen houden. 😊

één jaar geleden

Wij doen beide wel. Meer omdat als er wel iets mis zou zijn, we alvast hulp kunnen gaan zoeken en beter voorbereid kunnen zijn. 🥰♥️

één jaar geleden

Wij doen alle testen. Downsyndroom valt nog best te leven maar er zijn andere syndromen die uitgesloten kunnen worden. + dat mocht de 13 weken echo echt niet goed zijn lijkt mij dat heftig maar minder heftig als je er pas met 20 weken achter komt.

één jaar geleden

Wij doen beide en deze keer de nipt met nevebevindingen (vorige keer niet gedaan)

één jaar geleden

De 13 weken echo is eigenlijk alles wat onderzocht wordt met 20 weken. Ze zijn nu in de onderzoeksfase of ze eerder dingen kunnen vaststellen dan 20 weken. Je kan het ook bekijken als : “ er is niks mis we moeten alleen een andere manier vinden om ermee om te gaan” denk er aan dat je misschien bij behaalde afwijkingen besluit dat je kindje naar een medische opvang moet dan kan je alvast informeren. Net als hulpmiddelen thuis en inlezen wat er op jullie pad kan komen.

één jaar geleden

Reactie op NFCG

De 13 weken echo is eigenlijk alles wat onderzocht wordt met 20 weken. Ze z ...
Inderdaad. Je hoeft niet perse een beslissing te nemen na een negatieve uitslag, maar je kan je je alvast voorbereiden. Ook zijn bepaalde kinderen met bepaalde syndromen niet levensvatbaar en mochten ze toch de zwangerschap en bevalling overleven, zullen ze niet langer dan 1 jaar leven... Ja, ik weet niet of iemand dat zou willen voor hun kind... Ik vind het fijner om daar met 13 weken erachter te komen dan met 20...

één jaar geleden

Wij doen beide, nipt met nevenbevindingen en de 13 weken echo.

één jaar geleden

Wij doen beide maar wel beide met een hele andere reden. Nipt ivm mijn leeftijd. 13 weken echo omdat ze dan al kunnen zien waar de placenta ligt, bij mijn vorige zwangerschap een laagliggende placenta gehad en daardoor meerdere malen bloedverlies. Na 16 weken gelukkig niet meer omdat ik wist waar ik op moest letten. Hierdoor wil ik nu graag weten waar. Die ligt zodat ik hopelijk niet zoveel stress heb als de vorige keer door bloedverlies.

één jaar geleden

Wij doen ook de 13 weken echo en de nipt test zonder nevenbevindingen.

één jaar geleden

Ik doe alleen de 13 weken echo eventjes kijken. En verder altijd leuk als er goed nieuws bij komt. Wij zijn zo van als het mis is breekt de natuur het misschien vanzelf af. Is dit niet zo zullen wij zowieso altijd voor ons kleintje gaan! Gezond of ongezond. Wij zullen er altijd zijn voor de kleine. Er zullen hier vast veel meningen over zijn. Maar ieder zo zijn ding lijkt mij. Vooral doen waar jij je goed bij voelt en bedenk wat je doet met de informatie als het niet goed blijkt te zijn. Breek je dan de zwangerschap af of niet? Ook hier ieder zijn eigen keus in natuurlijk!

één jaar geleden

Reactie op -Kim93

Wij doen alle testen. Downsyndroom valt nog best te leven maar er zijn ande ...
Ook met downsyndromen heb je verschillende niveaus van functioneren. Helaas weten ze dat niet van te voren hoe dat uitpakt.

één jaar geleden

Reactie op mgabriellav

Wij doen ook de 13 weken echo & de NIPT niet. Deze beslissing eigenlijk ...
Het gaat niet alleen om Down toch? Er kan veel meer gezien worden al met een 13 weken echo

één jaar geleden

Reactie op Besje87

Het gaat niet alleen om Down toch? Er kan veel meer gezien worden al met ee ...
Klopt, daarom doen we die wel. De NIPT is toch bovenal voor Down, als je 'm zonder nevenbevindingen doet. & Dan heb je nog geen 100% zekerheid. 🤷

één jaar geleden

Reactie op -Kim93

Wij doen alle testen. Downsyndroom valt nog best te leven maar er zijn ande ...
Ik denk dat je je even wat meer moet laten informeren over downsyndroom voordat je écht denkt dat er prima mee te leven valt. Die kans is zeker aanwezig, absoluut. Maar de kans dat dat niet zo is, is ook heel erg groot. Laat je informeren zodat je weet waar je eventueel voor kiest. Ik zeg dit zonder oordeel.

één jaar geleden

Reactie op Preggy_86

Ik denk dat je je even wat meer moet laten informeren over downsyndroom voo ...
Hier ben ik zeker mee eens! Down syndroom ziet er op tv altijd leuk uit! Kunnen redelijk zelfstandig leven. Helaas is dit niet voor elke downer het geval en komen er veel gezondheids kwalen bij kijken. En kan ook een downer op heel laag niveau functioneren en op zonde voeding moeten leven. Helaas is dit niet in de testen te zien hoe erg het wel of niet is. Dus als dit je reden is zou ik er verder goed over nadenken mocht het eruit komen wat je met de informatie doet.

één jaar geleden

Reactie op Kenai

Hier ben ik zeker mee eens! Down syndroom ziet er op tv altijd leuk uit! Ku ...
Ik ben verpleegkundige van beroep, ook in de gehandicaptenzorg gewerkt, dus zeker op de hoogte wat betreft aangeboren afwijkingen. Na jaren voor mezelf de keuze gemaakt, mocht ik een kindje met levensvatbare afwijking krijgen, dan is dat mij gegeven & denk ik dat ik daar prima toe in staat ben.

één jaar geleden

Ik ben mij zeker bewust hiervan, de reactie was ook meer omdat er alleen maar voorbeelden met down voorbij kwamen, maar er ook daadwerkelijk syndromen uit kunnen komen dat je kindje niet eens levensvatbaar is. Ik doe graag alle testen en ben graag voorbereid, wat de uitslag ook moge zijn ik denk dat je pas kan beslissen wat je gaat doen wanneer je echt voor de keuze staat.

één jaar geleden

Wij doen alleen de 13 en 20 weken echo. Stel er zal iets mis zijn met ons kindje zullen we het zeker houden, maar het is fijn om voorbereid te zijn. En dan weet je het natuurlijk nog niet allemaal zeker maar hebben we gewoon even gekeken.