12 Reacties
2 maanden geleden
Leuke foto!
Wat nodig is is 1) de interesse om (zelf) te gaan zitten; en 2) de juiste spierkracht. Hopelijk valt je het niet verkeerd op, maar door hem neer te zetten haal je zowel de noodzaak voor hem om zelf te gaan zitten als de mogelijkheid om de juiste spierkracht/spierspanning te ontwikkelen en ontdekken weg.
Het leren zitten gaat volgens mij dan ook het best door hem niet meer neer te zetten ☺️
2 maanden geleden
Wij zijn om deze reden naar de fysio gegaan met hem, wordt (bij ons iig) gewoon verzekerd en daar hebben we echt veel aan. Wat betreft het oefenen met zelf zitten moeten we hem nu op zijn rug leggen, naar 1 zij draaien (voirbeeld naar links draaien) dan zijn linkerhandje vastpakken die is dan boven en hem zo omhoog helpen te zitten. Dit doet hij bij ons nu goed en de volgende stap is na het naar links draaien zijn heupjes/beentjes alleen mee naar beneden houden zodat hij met zijn onderste arm gaat afzetten omhoog te komen. Zijn handjes dus niet meer vastpakken. En dit aan beide kanten oefenen. De fysio gaf wel aan hem ook mee te leren hoe weer terug naar buik of rugligging te komen, omdat hij anders "verloren is" als hij wel zelf kan gaan zitten maar niet meer terug kan.
2 maanden geleden
Ik zou idd ook minder zelf neer zetten maar hem helpen te gaan zitten. Wij hebben veel vanuit lig z’n handjes vast gehouden en hem zo omhoog geholpen dan leren ze buikspieren aanspannen. Maar hier gaat hij nu met name vanuit kruip houding naar zit.. misschien kan je die beweging ook samen doen? Weet niet of hij al in kruip houding komt?
2 maanden geleden
Ons dochtertje kon ook al vanaf zo vroeg goed blijven zitten maar nog niet zelf daar komen, het enige wat ik je gedaan is haar ook nog regelmatig in kruiphouding zetten, en zo ging ze op een dag (maand geleden zoiets? Na al 4 maanden stevig zitten 😂) ineens vanuit kruiphouding naar achter tot dat ze zat, en ook weer terug. Dus niet vanaf zij, misschien helpt het! Nu is ze er super bedreven in, kan ook ineens kruipen en gaat al staan (na heeeeel lang immobiele baby te zijn geweest, rollen deed ze ook niet)
2 maanden geleden
Reactie op sdg99
Ja hij komt wel in kruip houding
Dan misschien in kruip houding helpen of misschien doet hij dat wel automatisch als je hem op de buik legt. en beetje via de zij helpen te gaan zitten? En dat elke keer doen ipv neerzetten
2 maanden geleden
Hey! Ergens een lange tijd geleden heb ik gezien dat kruislingse oefeningen kunnen helpen. Dan leg je je kindje neer en beweeg je de rechtervoet en linkerhand naar elkaar toe (beide bewegen richting de buik zeg maar) en dan elkaar laten aanraken en weer uitstrekken en dan de andere kant. Beetje lastig te omschrijven. Soort baby yoga en het had iets met coördinatie te maken. Ik zal eens kijken of ik het kan terugvinden.