744 Reacties

één maand geleden

Reactie op minounou

Iemand tips mbt afkolven van de borst? Sinds vandaag drinkt ons zoontje al ...
Absoluut niet doen. Ik deed dit ook op aanraden van het ziekenhuis maar heb hierdoor nu een gigantische overproductie. Ik heb een lactatiekundige laten komen en die heeft aangegeven dat ik er beter direct mee kon stopen. Borst proberen te blijven aanbieden en tussendoor koelen.

één maand geleden

Reactie op ElvirevanO

Absoluut niet doen. Ik deed dit ook op aanraden van het ziekenhuis maar heb ...
Hier helaas bij mijn eerste kindje op aanraden van het ziekenhuis ook gedaan met als gevolg een flinke overproductie. Klinkt als een luxeprobleem, is het helaas verre van he?

één maand geleden

Reactie op minounou

Iemand tips mbt afkolven van de borst? Sinds vandaag drinkt ons zoontje al ...
Ik biedt de borsten om en om aan. Hij heeft aan 10 minuten 1 borst ruim voldoende (sterk toeschietreflex, in 10 minuten komt er zo'n 100 ml uit). Volgens kraamzorg kon ik ze beter om en om aanbieden zodat hij in 1 voeding ook de vettige melk krijgt. Eens per dag (s ochtends) kolf ik tussen 2 voedingen door een andere borst af. Dit bewaren we dan voor in de middag zodat ik een dutje kan doen terwijl mijn vriend voedt. Mijn zoon houdt echter niet heel veel van de fles waardoor er soms een beetje over blijft.

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Hier helaas bij mijn eerste kindje op aanraden van het ziekenhuis ook gedaa ...
Nou, inderdaad pff Mijn borsten staan nu steeds op spanning, al begint het eindelijk wat beter te worden. En voeden is nu hier elke keer een melk bende omdat ik zo snel en veel lek. Ik gebruik aan de kant waar ik niet voed een lekschaal en daar komt soms wel 100ml uit... Ons meisje heeft nog maar 60 a 70 per voeding nodig. Mijn productie zal voorlopig nog niet op haar afgestemd zijn denk ik 😅

één maand geleden

Hoi dames! Ik zit even met een "dillemma" en vroeg me af of andere dit ook herkennen en hoe jullie hier mee om gaan. Mijn borstvoeding verloopt eigenlijk vlekkeloos. Mijn dochter is nu bijna 4,5 week oud. We zijn een aantal keer weg geweest, ik had dan vantevoren gevoed uit 1 borst, gekolfd uit de ander en dat meegenomen in een flesje. We gingen nooit langer dan 1 voeding weg. Maar ik wil toch dat ik ook durf te voeden in het openbaar maar die drempel ligt voor mij nog net wat te hoog. Ik had erge overproductie, dit is momenteel wel iets gestabiliseerd maar ik moet echt voeden met een hydrofiele doek tussen mij en de baby anders lek ik alsnog mijn hele bh nat. Daarbij heb ik een erg hard toeschietreflex waardoor de baby letterlijk overspoeld wordt met melk en zich verslikt en vervolgens de melk uit spuugt en gaat gillen. Opzich niet erg thuis, maar in een restaurant betekend dit dus dat ik niet shirt omhoog, bh naar beneden kan doen, want mijn hele borst ligt (moet) dan bloot omdat anders alles onder de melk zit. Dat moet ik dus met een hydrofiele doet opvangen en ondertussen mijn dochter weer kalmeren haha. Ze moet vaak ook echt even bijkomen tijdens het drinken, en dan moet ik wachten, daarna wil ze weer verder drinken. Iemand die zich hier in herkent? En belangrijker; hoe ga je hier mee om? Ik wil prima openbaar voeden, maar wil niet mijn borst de hele tijd uit m'n shirt laten hangen haha. Alleen een doek over ons heen is ook niet echt praktisch, en valt toch telkens af 😂 soms voel ik me echt een kluns hahah

één maand geleden

Reactie op Lieke1101

Hoi dames! Ik zit even met een "dillemma" en vroeg me af of andere dit ook ...
Dit gaat wel weg na een paar weken. Bij mij spuit t er ook uit. Bij de vorige ging t ongeveer na 12 weken wel echt verminderen. Nu niet zo veel last van door 2 drinkende kindjes gelukkig. Dus weinig tips maaaar t gaat wel weg dat heel hard spuitende tsr en de bijkomende lekkage.

één maand geleden

Reactie op ElvirevanO

Nou, inderdaad pff Mijn borsten staan nu steeds op spanning, al begint het ...
Hier echt precies hetzelfde weer. Nog niet zo erg als de vorige keer maar het is echt iedere keer 1 natte bende blegh. Daarnaast ook zooooveel spanning op mijn borsten iedere keer. Mede daardoor ook besloten om heel langzaam af te gaan bouwen.

één maand geleden

Tip tegen pijnlijke tepels (door bijv. verkeerd aanleggen/aanhappen) rauwe kokosolie, dus waar de geur nog in zit. Suuuuper verzorgend. Geneest tepels binnen no time.

één maand geleden

Een tip voor de dames die vaker een lekkende borst hebben tijdens het voeden, ik zet zelf ee n fles van de kleine onder m'n borst waar niet uit gedronken wordt omdat ik bij mezelf merk dat er toch veel melk achter blijft in de lekschalen

één maand geleden

Weet je zeker dat ze er een half uur over doet om er 60ml uit te krijgen? I ...
Ja helaas wel. Afgelopen nacht een nachtje in het ziekenhuis moeten verblijven en toen hebben ze hem voor en na de voeding op de weegschaal gelegd. De twee voedingen er na zelfs maar 20-25ml uit de borst gedronken. Daarna drinkt hij wel gewoon nog een flesje op waardoor hij totaal zeker 80ml drinkt (hij is 6 dagen oud). En die hoeveelheid kan ik daarna ook gewoon uit de borst krijgen middels kolven. Komende 24 uur moet hij echt voldoende voeding binnen krijgen ivm zijn bili-waarde, dus moet hem sowieso bijvoeden en mag hij alleen om de voeding aan de borst. Morgen even een plan maken met de verloskundige en kraamzorg hoe we hem meer uit de borst gaan laten drinken en een lactatiekundige benaderen om eens mee te kijken.

één maand geleden

Reactie op Suzan86

Ja helaas wel. Afgelopen nacht een nachtje in het ziekenhuis moeten verblij ...
Vraag in het ziekenhuis of de lactatiekundige vanuit hun kunnen mee kijken deze wordt dan volledig vergoed ;)

één maand geleden

Reactie op LauraLove

Een tip voor de dames die vaker een lekkende borst hebben tijdens het voede ...
Ik heb de lek schalen van Hakaa, daar blijft bij mij niks in achter

één maand geleden

Meiden hoe oud is jullie kindje en qua gewicht en hoeveel afgekolfde melk geven jullie als je een fles geeft?

één maand geleden

Hee! Hoe vriezen jullie de melk in die je opvangt in je lekschaal? Ik doe het nu in een ijsblokjes vorm en dan als deze vol en bevroren is over in zakjes in de vriezer. Maar dit neemt best veel ruimte in beslag. Is er een handigere optie??

één maand geleden

Reactie op babynummertwee

Hee! Hoe vriezen jullie de melk in die je opvangt in je lekschaal? Ik doe h ...
Ik doe alles wat ik opvang in een medela flesje en vries het dan per 150ml in. Ik gebruik de moedermelk bewaarzakjes van Qey.

één maand geleden

Reactie op Shellxo

Meiden hoe oud is jullie kindje en qua gewicht en hoeveel afgekolfde melk g ...
Gewoon volgens de formule die je vindt op de site van la Leche League. Uit ervaring met mijn zoontje weet ik dat ik eind van de maand waarschijnlijk met 10ml moet ophogen (en daarna verandert de formule ook weer en klopt de hoeveelheid weer met de formule)

één maand geleden

Reactie op babynummertwee

Hee! Hoe vriezen jullie de melk in die je opvangt in je lekschaal? Ik doe h ...
Medela borstvoedingszakjes. Die kan je plat invriezen. Ik had altijd wel 1 zakje met ijsblokvormpjes voor naar de opvang. Dan konden ze zo nodig wat extra geven (zonder ineens een heel zakje melk te moeten ontdooien)… hebben ze overigens nooit gebruikt nu ik duidelijke instructies gaf.

één maand geleden

Reactie op Lieke1101

Hoi dames! Ik zit even met een "dillemma" en vroeg me af of andere dit ook ...
Hier heb ik een omslagdoek gekocht. Die sla je over je nek heen als een soort schort en zo heb je alle privacy die je nodig bent. Bedenk ook eens hoe jij reageert als je een voedende vrouw ziet. Dan wend je je hoofd af en heb je bewondering toch? Zo zullen de meeste mensen ook naar jou kijken :-)

één maand geleden

Reactie op desmaxpom

Hier heb ik een omslagdoek gekocht. Die sla je over je nek heen als een soo ...
Welke doek heb jij? Dan ga ik die even online bekijken haha. Zeker! Prachtig als vrouwen voeden in het openbaar. Alleen mijn borst hoeft niet zo zichtbaar te zijn, zelf vind ik dat niet zo prettig. Als ze eenmaal rustig drinkt prima, maar als ze al een verzopen katje aan het rondhangen en glijden is toch minder fijn 😂

één maand geleden

Reactie op Lieke1101

Welke doek heb jij? Dan ga ik die even online bekijken haha. Zeker! Pracht ...
Heel fout van ali, maar je hebt ze ook in de Nederlandse webshop! :-) google maar op voedingsdoek