324 Reacties

4 jaar geleden

Hier geen nipt, bij 20 weken echo komt een groot deel toch ook naar voren en denk dat ik me nodeloos ongerust zou maken.

4 jaar geleden

Voordat ik zwanger was, wilde ik in de toekomst wel de NIPT laten doen. Maar nu ik zwanger ben en me heb verdiept, wil ik het toch niet doen. Edwards en Patau gaan samen met ernstige hersenafwijkingen die zeker zichtbaar zijn bij de 20 weken echo. Down gaat bij 50% van de gevallen samen met een hartafwijking, dus als dat bij 20 weken wordt geconstateerd dan kan ik altijd nog verder laten testen. Aangezien er nog een grote onzekerheid in de uitslag van de NIPT zit, wil ik me die onzekerheid niet aandoen. Bij de termijnecho van 12 weken zal er ook een nekplooimeting gedaan worden en als daar iets opvallends uitkomt, kan ik ook alsnog laten testen. NIPT geeft ook een schijnveiligheid, er kan nog steeds zoveel mis zijn, of mis gaan tijdens de geboorte. Al deze overwegingen bij elkaar zorgen ervoor dat ik nu bewust niet voor de NIPT kies. Bij mijn vorige zwangerschap koos ik voor de combinatietest. Dat bleek vooral kansberekening te zijn en mijn scores daarin waren prima. Maar doe vooral wat je eigen gevoel je ingeeft. Elke keuze is verdedigbaar

4 jaar geleden

Hier 6 week zwanger nu 38 jaar.. zo ik nu denk geen test... mocht het wen down kindje worden.. mag het ook leven. Of een hazenlip of iets.. het is een levens iets wat in je groeit.. ziektes doe ze later kunnen krijgen geven bij nipt ook geen garanties

4 jaar geleden

Ik ben 37 jaar ik twijfel nog of ik het doe. Bij mijn andere kinderen heb ik het niet gedaan maar dan was ik ook jonger. Nu twijfel ik nog heb nog 2 weken om erover na te denken😞 is moeilijk een keuze maken.

4 jaar geleden

Reactie op Mandy77

Lastig onderwerp he... wij laten de test doen plus nevenbevindingen... we z ...
Hoi mandy wat fijn een reactie van jou te lezen. Ben ook 42. En dat is toch anders dan dat je jong bent. Mijn angst overuled op dit moment vooral. En kan niet goed naar intuïtie luisteren. Maar we gaan het toch maar doen denk ik. Eerst natuurlijk hopen dat het kindje blijft na al mijn miskramen en dan die test die idd ook zo onzeker kan maken. En dan nog de 20 weken echo 😱. Blijf het na een lange wens allemaal spannend vinden.

4 jaar geleden

We gaan dat doen , ik zie het niet zitten om een kindje groot te brengen die syndroom van down heeft of iets anders. Als je kindje toch houdt dan zou ik het niet doen. Veel succes

4 jaar geleden

Reactie op bebebebe

Hoi mandy wat fijn een reactie van jou te lezen. Ben ook 42. En dat is toch ...
Zie verder mijn bericht van ongeveer 15 uur geleden... Ik word bijna 40. Of behoor ik dan ook tot de jonkies 😅. Zo voel ik me wel😉.

4 jaar geleden

Reactie op Mandy77

mijn tante heeft overigens ook met 42 een kindje laten weghalen omdat artse ...
Zo is dat indd... ook al gehoord dat een vrouw test had gedaan.. test gaf aan... geen kindje met down.. en wat werd er geboren een kindje met down..

4 jaar geleden

Reactie op berry30

We gaan dat doen , ik zie het niet zitten om een kindje groot te brengen di ...
Dit is precies wat onze verloskundige aangaf. Wat ga je doen met de uitslag? Als je ongeacht de uitslag wil voldragen dan moet je het niet doen. Wij gaan de test wel doen.

4 jaar geleden

Reactie op bebebebe

Hoi mandy wat fijn een reactie van jou te lezen. Ben ook 42. En dat is toch ...
Mocht je zelf kanker hebben dan laten ze het sowieso weten, ookal wil je geen nevenbevindingen. Dit legde mijn verloskundige uit omdat dit een “behandelbare” ziekte is!

4 jaar geleden

Wij doen het niet .. houden het kindje toch..dus dan heeft zo'n test geen zin.. en eigenlijk heeft zo'n test over het algemeen ook weinig zin omdat het toch nooit zekerheid geeft... slechte uitslag kan alsnog betekenen dat je kindje gezond geboren wordt.. en vergeet vooral niet : dat je een gezond kind kan laten weghalen ...

4 jaar geleden

Ik heb het er toevallig gisteren met mijn verloskundige over gehad. Ik twijfelde namelijk hierover. Ze vroeg aan mij en mijn partner. Als je een kindje met down zou krijgen. Zou het minder welkom zijn. Waarop wij tegelijk antwoorde dat het voor ons geen verschil zou maken. Daarop vertelde ze ons. Dan zou ik in jullie geval zeggen dat het geen probleem is om geen nipt test te doen. Ze vertelde ons dat Edward en plateun syndroom er namelijk ook met de 20 weken echo door middel van de nekplooi en dergelijk worden uitgepikt! Met deze informatie hebben mijn partner en ik besloten niet voor de nipt test te gaan.

4 jaar geleden

Wij doen het wel. Mocht er een bepaalde afwijking gevonden worden kunnen we er actie opnemen. Als er een afwijking gevonden word waar prima mee geleefd kan worden, maar wat toch een risico kan vormen tijdens bevalling/vlak na de geboorte dan kan er al meteen actie op ondernomen worden. Zodat er een betere start mogelijk is.

4 jaar geleden

Wij doen de test niet. Ik wil geen valse hoop of onnodige stress om een gezond kindje. Mocht er bij of vlak na de bevalling hulp nodig blijken, dan komt dat ook goed. Zeker als je al in het ziekenhuis bevalt.

4 jaar geleden

Wij laten de nipt-test wel doen, omdat we geen kind met het syndroom van down op de wereld willen zetten. Op de andere twee ziektes is - als ik het goed begrijp uit de brochures die we bij de vk kregen - de overlevingskans van de baby laag. Wij zien het als een geruststelling tijdens de zwangerschap om dit te weten. Is de uitslag niet goed, dan kunnen we dán handelen en niet bij de geboorte.

4 jaar geleden

Reactie op Sorayavl

Wij doen het niet .. houden het kindje toch..dus dan heeft zo'n test geen z ...
De NIPT zoekt naar chromosoom afwijkingen. Dus gezond in de zin van levensvatbaar ja dat wel. Bij een positieve uitslag zal het kindje, in meer of mindere mate, altijd een afwijking hebben. Dit is heel zeker. Het aantal chromosomen bepaald direct de groei en ontwikkeling van een kindje. Wij hebben besloten geen kindje te laten opgroeien dat altijd buiten de maatschappij staat. Ongeacht hoeveel plezier en hoe gewenst het kindje zal zijn in ons gezin. Ga ook eens ervaringen opvragen van ouders die hun volwassen zoon/ dochter begeleiden in het leven. De omgeving kan vrij hard zijn.

4 jaar geleden

Ben er over uit dat ik de nipt-test laat doen. Vind alleen de keus om ook nevenbevindingen te laten testen lastig. Daar is niet zoveel informatie over te vinden.

4 jaar geleden

Ben er over uit dat ik de nipt-test laat doen. Vind alleen de keus om ook n ...
Wat heeft je tot die keuze laten komen?

4 jaar geleden

Ben er over uit dat ik de nipt-test laat doen. Vind alleen de keus om ook n ...
Dat vind ik ook lastig ja

4 jaar geleden

Ben er over uit dat ik de nipt-test laat doen. Vind alleen de keus om ook n ...
Hier loop ik ook tegenaan. Het is ook zo onwijs breed...