51 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op SEP21

Ik heb t ook aangevraagd, alleen vraag ik me af of je werk het kan weigeren ...
Ik werk in de zorg en weet dat je werk het idd kan weigeren als je het kort dag aanvraagt maar dan moeten ze jou wel een andere optie bieden! Helemaal weigeren mag niet

2 jaar geleden

Jazeker tm 21 september hebben wij. Al kan mijn baas me niet zo lang missen ivm de opening van een nieuwe locatie. Dus we gaan half half doen denk ik. Eerste week/2 weken 2 dagen werken, net als nu en de rest vrij

2 jaar geleden

Super fijn he! Ik ga er (helaas) geen gebruik van maken. Ik neem elke week 1 dag op en als ik dus wel in augustus of september meerdere weken vrij zou nemen moet ik weer eerder terug naar 4 dagen 🥲

2 jaar geleden

Ik heb nog recht op 3 weken. Alleen valt dat dus precies in de zomer, waardoor het wel erg lastig wordt, omdat veel collega's precies dan vakantie hebben...

2 jaar geleden

Reactie op September2109

Wij ook! Onze dochter wordt op 7 september 1. Vanaf 2 augustus gaan we 5 we ...
Mijn zoontje is ook 7 september geboren 😊

2 jaar geleden

Reactie op Martjje

Mijn zoontje is ook 7 september geboren 😊
mijne ook 🤩!

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Bij betaald ouderschapsverlof niet, las ik op het internet. Maar pin me daa ...
Klopt. Zodra je salaris krijgt gaan je vakantiedagen niet minder worden. Ik neem 1 dag per week op momenteel, en dus onbetaald dus minder vakantiedagen. Maar vanaf augustus dus eventjes toch betaald. Waardoor je weer meer vakantieuren krijgt

2 jaar geleden

Wij zitten met een grote discussie op het werk van mijn man. We wilden eigenlijk geen betaald ouderschapsverlof opnemen, maar een aantal collega's hadden het aangevraagd en toen begon ik er afgelopen maandag pas over na te denken. In overleg met mijn leidinggevende heb ik nu 4 maandagen achter elkaar vrij en daarna aansluitend 1 week. Ik neem dus 2 weken betaald ouderschapsverlof. Was geen enkel probleem dat het zo kortdag was aangevraagd. Nou komt het.. mijn man wilde dezelfde dagen als ik opnemen. Nou beweerd de HR afdeling dat hij het 2 maanden vooraf had moeten aanvragen. Dit geldt inderdaad voor regulier ouderschapsverlof, maar niet voor betaald ouderschapsverlof. Ik heb het UWV én de Rijksoverheid gebeld, beide zeggen dat het niet nodig is om dit 2 maanden vooraf aan te vragen bij je werkgever. Uiteindelijk zelfs nog in 'mijn berichten' een bevestiging van het UWV dat de werkgever het niet mag weigeren en dat de 2 maanden bij betaald ouderschapsverlof niet van toepassing is. Die vrouw bij de HR afdeling blijft volhouden dat dit wel zo is, ondanks de bevestiging van het UWV. Dit is toch raar?? Zijn leidinggevende is gewoon akkoord en kan qua planning, maar die vrouw blijft erbij dat het niet kan. 😑 Heb de neiging om het juridisch loket te raadplegen. Heeft iemand anders nog tips?? Of hier ook ervaring mee??

2 jaar geleden

Reactie op Nancy SC

Klopt. Zodra je salaris krijgt gaan je vakantiedagen niet minder worden. Ik ...
Ik heb nu ouderschapsverlof en ik krijg het trouwens naar rato, vakantiedagen. Omdat je 70% van je salaris ontvangt, ontvang je ook 70% van je vakantiedagen.

2 jaar geleden

Reactie op Piechie

Wij zitten met een grote discussie op het werk van mijn man. We wilden eig ...
Even een check gedaan bij mijn man die manager is. De richtlijn van de overheid is 2 maanden van te voren schriftelijk aanvragen. Aldus de site van Rijksoverheid. Maar als je baas/manager er geen problemen mee heeft, heeft de HR medewerker geen poot om op te staan. Let wel, HR zal nooit kiezen voor de medewerkers maar altijd voor dat wat het beste is voor het bedrijf. Dat blijkt ook nu weer. Mijn man zou het UWV contacten over de situatie en een contactpersoon vragen. Vervolgens een mail sturen aan de HR medewerker, met de baas en UWV contact in de cc. Met uitleg dat de baas/manager akkoord is en wat het UWV verteld heeft en dat hij er recht op heeft.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Even een check gedaan bij mijn man die manager is. De richtlijn van de ove ...
Thnx! Op de site van rijksoverheid staan de richtlijnen van onbetaald ouderschapsverlof, maar bij betaald ouderschapsverlof staat die verplichting van 2 maanden niet.

2 jaar geleden

Ik krijg het helaas niet( werk als verpleegkundige in ziekenhuis) ik baal echt mega. Ze lieten het mij ook pas gister horen. Ik kreeg te horen dat de beddendruk te hoog is en er teveel al met vakantie/ziek zijn. Terwijl ik als flexer werk dus niet vast op afdeling sta. Pff niet eens meer zin om erover te discussiëren.

2 jaar geleden

Ik krijg het helaas niet( werk als verpleegkundige in ziekenhuis) ik baal e ...
Kan je niet vragen of je het op een ander moment mag opnemen? Ik werk in de retail en ik wil het ook op een ander moment opnemen. Een collega heeft het ook zo gedaan. Zijn zoontje wordt deze maand 1 maar hij kan tot december weekjes opnemen.

2 jaar geleden

Ik krijg het helaas niet( werk als verpleegkundige in ziekenhuis) ik baal e ...
Dit mogen ze niet weigeren om deze redenen. Mij werd het ook geweigerd om deze reden en ben ik het hoger op gaan zoeken bij de overheid (omdat zij deze wet erin hebben gebracht). Nu heb ik het uiteindelijk toch gekregen!

2 jaar geleden

Ik moet het aanvragen 2-3 maanden voor dus voor mij zit het helaas niet in☹️☹️

2 jaar geleden

Reactie op AnneRoos96

Kan je niet vragen of je het op een ander moment mag opnemen? Ik werk in de ...
Met de toezegging van het UWV tot 70%? UWV is daar een akkoord gegaan? Dat is relaxt

2 jaar geleden

Reactie op klaudjeX

Ik moet het aanvragen 2-3 maanden voor dus voor mij zit het helaas niet in☹ ...
Dus niet bij de 9 weken betaalde ouderschapsverlof

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Met de toezegging van het UWV tot 70%? UWV is daar een akkoord gegaan? Dat ...
Ik heb geen idee hoe hij het geregeld heeft. Het is wel een collega met grote praatjes dus misschien maakt hij het wel groter dan is het.. Ik moet het nog overleggen 😅

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Met de toezegging van het UWV tot 70%? UWV is daar een akkoord gegaan? Dat ...
Dit wordt soms intern geregeld, ik weet toevallig van 2 mensen in mijn omgeving die dit zo hebben gedaan. Op papier nemen ze het nu op maar onderhands regelen ze met de werkgever dat ze het later opnemen. Het UWV hoeft daar dan verder niks van te vinden. Ik sprak laatst op een verjaardag iemand die op de HR afdeling van een (grote) gemeente werkt en die vertelde ook dat ze het daar op die manier toestaan!

2 jaar geleden

Weet iemand hoe dit zit? Mijn werk betaald 4/9 weken door tot 100%. Ik ben vorige maand geswitcht van werk en heb begin september 3 weken vakantie. Ik heb gewoon vakantie-uren ingediend maar laatst belde HR mij om te vragen of ik nog gebruik wilde maken van die nieuwe regeling, dus ik zei: ja zou fijn zijn maar ik heb al 3 weken vakantie gepland dus extra ouderschapsverlof gaat hem niet worden (ivm de planning), maar kan ik dan die 3 weken vakantie niet inruilen voor ouderschapsverlof? En toen zei HR: gaan we nakijken maar daar is ouderschapsverlof niet voor bedoeld, voor vakantie. Maar dit klopt toch niet? Ik mag toch zelf weten wat ik met mijn ouderschapsverlof uren doe; of ik nou met m’n zoontje op vakantie ga of ik breng hem 5 dagen naar de opvang 😅 het is niet dat ik op vakantie niet voor m’n zoontje zorg, in tegendeel juist 🤣 24/7 in tegenstelling tot hulp van m’n ouders en opvang. Ze zouden er nog op terug komen maar weet iemand hoe dit zit?