19 Reacties
2 jaar geleden
Via het consultatiebureau verwijzing gekregen naar de kinderfysio. Die heeft goede tips gegeven en oefeningen. Zoontje ligt nu veel meer over rechts, maar de afplatting blijft zichtbaar. Vooral als hij erg moe is of niet lekker in z’n vel zit ligt hij over links. We leggen hem nu al maanden over rechts weg, maar het wordt echt langzaam minder. De fysio gaf goede tips en wij hebben toen een zijligkussen aangeschaft, alleen met 7 maanden is ze daar te oud voor. Gewoon overdag heel veel stimuleren over de niet voorkeurshouding om het patroon te doorbreken. Maar dit is vaak lastig als ze stug weer de andere kant op draaien.
2 jaar geleden
Nee t/m 2 jaar kan het nog bijtrekken. Maar ik merkte bij mijn zoon dat het patroon heel lastig te doorbreken was. Hij wilde gewoon niet over rechts liggen. Met bewust oefeningen doen, hem stimuleren, enz. werd het langzaam beter. Je moet van 80-100% over links (bij ons dan) naar >50% over rechts en dat was moeilijk. Nu trekt het langzaam bij, maar het is niet mooi rond. Een fysio kan daar goed bij helpen, vooral in het spelenderwijs begeleiden. Wij willen een helm natuurlijk voorkomen en dat doen ze echt bij ergere gevallen.
2 jaar geleden
Ik heb met 3 maanden al fysio aangevraagd, hier hoef je dus helemaal geen verwijzing van het cb voor te hebben, al vraag ik me wel af waarom zij je niet een advies gegeven hebben de fysio in te schakelen? fysio zei dat hoe sneller je het behandeld hoe meer je het weg krijgt! Dus ik zou ze snel bellen 😁
2 jaar geleden
Tot de 2 jaar groeit het schedeltje nog en is dit nog vrij ‘soepel’. Ik zou kinderfysio raadplegen, maar ik zou je niet te veel zorgen maken
2 jaar geleden
Ik vind eigenlijk dat je reactie een beetje overdreven is als ik eerlijk ben. Allereerst, vervorming zijn vrijwel bij ieder kindje zo goed als verdwenen bij de tijd dat ze 2 tot 3 jaar zijn. Daarnaast, ik vind dit echt meevallen qua afplatting (op deze foto tenminste) ze heeft een wat langweperiger vorm qua hoofdje en daardoor vind ik de afplatting niet echt hele duidelijk.
Maar goed, met deze leeftijd is er opzich niet veel meer wat je kunt doen. Omdat ze nu wss meer zit en dalijk gaat staan dan dat ze liggen. Ook draaien ze veel in bed waardoor aanpassingen daar ook niet veel zin hebben Dus idd zal het nu niet meer erder worden en met de tijd vanzelf verdwijnen.
2 jaar geleden
Reactie op Snoopy12
gaat het niet meer weg bedoel je . :(
ben ik te laat . ik dacht voor hoo ...
Hoofdhelm is sowieso geen aanrader. Je kindje moet deze bijna 24/7 op en is echt geen fijne ervaring. Er zijn meerdere studies geweest die aantonen dat een helm op langere termijn geen effect heeft. Ze hebben groepen met baby's met help en baby's zonder helm bestuurderd en bijnde groep zonder helm is gebleken nat zijn rond de leeftijd van 2 / 3 dezelfde vorm /verbetering hadden als kinderen. Met helm. Daarom wordt het ook eigenlijk niet meer aanbevolen en sowieso niet meer vergoed
2 jaar geleden
Ik vind eigenlijk dat je reactie een beetje overdreven is als ik eerlijk be ...
Dat zei mijn fysio ook dat vanaf deze leeftijd het moeilijker wordt om er iets aan te doen. Ik denk, als ik kijk naar mijn zoontje, dat je gewoon moet blijven stimuleren over de niet voorkeurshouding. Ik leg hem ‘s avonds over rechts op z’n rug weg. Dan pakt hij toch 2-4 uurtjes slaap over rechts en ligt dan met z’n handjes achter z’n hoofd omhoog te kijken. Maar die tijd die hij over rechts kijkt is mooi meegenomen en kijkt hij iig niet over links. Ook in de kamer hebben we alles over rechts en ligt hij veel op z’n buik. Maar van rechtop zitten, enz wordt het ook beter. Hoor veel ouders, waarbij de afplatting na deze leeftijd vanzelf minder werd.
2 jaar geleden
Kan nog helemaal goedkomen, geen zorgen. Wel de lokale fysio even bellen voor een afspraak. Echt belangrijk! Ons hebben ze ook goed geholpen.
2 jaar geleden
Wij lopen met Ruby al vanaf week 8 bij de fysio ivm afplatting en een flinke voorkeurshouding. We kregen oefeningen mee en haar hoofdje is een een aantal keer opgemeten. Een helm doen ze eigenlijk niet meer, tenzij helemaal niets meer helpt.
Kleine is nu 6,5 maand en de voorkeurshouding is door het vele oefenen en stimuleren helemaal verdwenen. De afplatting wordt ook langzaam aan minder. Onze fysio zei: je hebt het hoofdje binnen 2 dagen plat, maar het duurt een flinke tijd voordat het weer mooi rond wordt. Maar zeker de moeite waard om er naar toe te gaan!
2 jaar geleden
Hier ook een plat hoofdje ivm gebroken arm had hij een voorkeurshouding.
Wij hebben fysio gehad en oefeningen gekregen , nu is de voorkeurshouding eigenlijk bijna helemaal weg.
Misschien idee om eventueel fysio is te schakelen?
Fysio zij wel hier een plathoofdje is zo gemaakt maar terug dat kan nog wel een paar jaar duren
2 jaar geleden
Reactie op IWI
Wij hebben goede ervaringen met de osteopaat voor de voorkeurshouding en af ...
Hebben wij ook gedaan. Hij zei ook dat door de groei vd hersens het hoofdje weer goed zal vormen, kan nog heel lang duren, maar komt allemaal goed. Belangrijk wel is dat die voorkeurshouding verdwijnt.
Osteopaat heeft goed geholpen.
2 jaar geleden
Mijn dochter had ook een flinke voorkeurshouding. Haar hoofd is ook afgeplat. Volgens de huisarts, cb en fysio komt het goed.
Osteopaat zegt dat het altijd wel iets zichtbaar blijft.
Maar indd als eerdere reacties; fysiotherapie en osteopaat inschakelen.
Zoals op de foto te zien is rechts achter afgeplat. Dit is een hele oude foto en het is al aan het bijtrekken nu ze haar hoofd soepel kan bewegen.