17 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd al geprobeerd om warme eten te geven in de avond maar dan slaapt hij super slecht men zoontje, nu geef ik zijn warm eten in de middag en zijn boterhammen in de avond. Maar tis inderdaad altijd leuker als hij mee kan eten in de avond, momenteel vind onze zoontje nog niet aangenaam. Maar hij eet wel heel goed in de n'amiddag, na zijn middageten is hij wel moe en slaapt in de n'amiddag wel heel erg goed.
2 jaar geleden
Hier doen we Rapley vanaf 6 maanden dus op je eerste vraag kan ik niet zo goed antwoorden, maar op het tweede:
Wij proberen in ieder geval ontbijt en lunch samen te eten. Avondeten doen wij zelf meestal als zij in bed ligt, zo rond 19:30/20:00. Ik probeer meestal een snack te eten als zij haar hapje om 17:30 eet. Maar dat is dan meestal wel wat anders dan zij eet. Haar eten is ook nog niet echt hetzelfde als ons. Ik bereid voor haar echt nog apart wat voor (in de avond alleen), maar dat ben ik wel aan het afbouwen nu zodat ze wat meer hetzelfde als ons kan eten.
2 jaar geleden
Toevallig van de week mee begonnen omdat ik zat werd van de potjes. En het leek mij wel leuk dat ze met ons mee at. Ik ben begonnen met wat wij gingen eten zo kruid- en zoutarm te maken. Tot op zekere hoogte want het moet wel smaak hebben :) Daarna een portie voor haar afgemeten en grof gemaald. Tot nu toe hebben we pasta pesto met kip, kip Teriyaki, vega pasta bolognese gegeten.
Vanavond wilde ik een wat meer Rapley methode aanhouden. Ik heb voor mezelf een wrap met falafel en gebakken groente gemaakt. Voor haar heb ik alles in kleine hapjes gesneden. Behalve de falafel omdat die toch uit elkaar valt bij het happen. En die vond ze gelijk het lekkerste.
Ik heb de app Solid Starts gedownload. Daarin staat precies per product wanneer je begint, hoe groot en zo. Beetje de Zwangerhap, maar dan anders.
2 jaar geleden
Ja hoor, eten prakken. Als er grotere stukken bij zitten even de staafmixer erdoorheen..... Gaat prima!
2 jaar geleden
Wij eten al vanaf zes maanden elke maaltijd en tussendoortje samen aan tafel met onze zoon van nu bijna 11 maanden. Hij eet gewoon met de pot mee of we maken er een babyversie.van. Als wij iets eten wat hij niet mag, dan krijgt hij lekker pannenkoekjes of een broodje. Risotto is wel favoriet, maar ook pasta, aardappelen en groentes. Wij geven grovere stukjes of bieden het op een lepel aan.
2 jaar geleden
Misschien hem zelf laten eten, dus dat je het voor hem neerlegt? Mijn zoontje spuugt tegenwoordig bijna alles uit wat ik in z'n mond stop 🤣 maar als die het zelf in z'n mond stopt is er niks aan de hand.
Vandaag bijvoorbeeld aardappelschijfjes met appelmoes en vissticks en worteltjes, is prima te doen om voor hem neer te leggen.
Ik kom totaal niet op de naam van het blad wat aan de stoel zit 🤣🤣 maar daarop leggen dus!
2 jaar geleden
Reactie op HSGH
Haha ja bij ons wordt ook alles weer uit de mond gehaald (en vervolgens ove ...
Jaaaa hou maar op 🤣 en dan ook met zo'n vies gezichtje erbij 🤣. M'n zoontje heeft er ook een handje van om het dan in slowmotion op de grond te laten vallen hahahaha.
Maar zelf eten is toch wel het lekkerst
2 jaar geleden
Bij ons is het gemengd. ‘S middags krijgt ze stukjes of gepureerd en als wij eten zit ze erbij en wil ze van alles proeven. Vindt ze het lekker, eet ze veel mee, vindt ze het niet zo lekker, drinkt ze erna meer aan de borst.
‘S ochtends krijgt ze een boterham, ‘s middags groenten en in de namiddag fruit, dus eet ze ‘s avondsniet veel mee is het ook niet erg
2 jaar geleden
Waarom zou hij met 10 maanden al on gepureerd moeten eten? Het gaat vanzelf zodra hij er aan toe ism.
2 jaar geleden
Mijn dochter eet zo'n 5 dagen van de week hetzelfde avondeten als ons. We eten samen om 17:30/18:00. Ik ben begonnen met grotere stukken geven vanaf 6 maanden en nu kan ze al veel zelf. Een favoriet om te leren afhappen/kauwen is de pit van een mango. Ik snijd een groot deel van het vruchtvlees eraf en geef dit pit. Aan het begin wat helpen met vasthouden. Is een hele veilige optie en stimuleert het kauw reflex.
Een van haar favorieten is spiraal pasta met een saus van gepureerde doperwtjes, basilicum, pijnboompitjes en olijfolie. Krijgt ze gelijk veel goede stoffen binnen. Als ik soep maak scheur ik een broodje in stukjes en giet dat wat soep overheen. Dat gaat ook goed. Krieltjes die ik opbak snij ik 1 keer doormidden omdat ronde vormen gevaarlijk kunnen zijn.
Het geeft veel rommel (couscous ben ik wel even klaar mee 😋) maar ik geloof in de voordelen van jong al blootstellen aan allerlei soorten eten. En het is gezellig met elkaar eten.
2 jaar geleden
Reactie op Kseptember
Mijn dochter eet zo'n 5 dagen van de week hetzelfde avondeten als ons. We e ...
laatste zin! ik heb gemerkt dat met elkaar eten het leukst is.. we eten vaak wat later, als hij dan nog wakker is zetten we hem erbij en eet hij ook mee. Maar als ons kind rond 5/6u wel wat moet eten zitten wij er gewoon bij met een snackje en wat te drinken.
2 jaar geleden
Wij zijn zo twee maanden geleden begonnen met haar eten (hetzelfde als ons maar dan zonder zout of kruiden) in een eigen pannetje te koken en dan te prakken. We eten altijd zo rond 17.45 en dan eet ze gewoon mee en alles wat wij eten wil zij ook altijd, dit was voor ons dus de beste keuze.
Inmiddels koken we alles tegelijkertijd, niet meer apart, zout voor ons voegen we later toe maar kruiden krijgt ze wel gewoon. Ik leg het altijd voor haar neer en ze eet dan echt met een bloedgang. Bami, pasta en aardappel met sperziebonen als favoriet.
Tuuuuurlijk knoeit zij ook nog, maar het gaat prima zo en ze eet echt goed, hoef niks meer te prakken voor haar.
2 jaar geleden
Reactie op Bougainville
laatste zin! ik heb gemerkt dat met elkaar eten het leukst is.. we eten vaa ...
Jaa het is wel even avondspits om met elkaar om 17:30 te eten, maar als ze dan op bed ligt is het schoonmaken en rust in huis :D
2 jaar geleden
Reactie op lrbntm
Wij zijn zo twee maanden geleden begonnen met haar eten (hetzelfde als ons ...
Exact zoals bij ons! Wij hebben nog een zoon van drie dus we eten altijd met zijn vieren aan tafel. Af en toe kook ik iets voor hun beide apart, als we iets eten wat niet heel kidsproof is maar eigenlijk eten ze alles mee. Maar wel zo min mogelijk zout en soms wat minder gekruid. Ik snij alles klein en bij prakbare dingen dan prak ik het een beetje. Gaat prima 😉 soms voor de rust laten we de kids weleens vooruit eten en dan eten we zelf na. 😅
2 jaar geleden
Bij ons is het echt nog verschillend! Boterham sochtends en smiddags leg ik tegenwoordig in reepjes voor haar neer en eet ze zelf. Fruit snij ik tegenwoordig ook in stukjes en geef ik of met een vorkje of ik laat het haar zelf doen. Maar het komt vanzelf wanneer ze er klaar voor zijn!
Ik probeer haar savonds steeds vaker met de pot mee te laten eten. Dat ik het zout en de heftige kruiden later pas op ons bord toevoeg of dat van haar uit de pan haal. Wat groente, aardappel etc leg ik dan ook in stukjes voor haar neer. Maar rijst bijv meng ik dan weer met wat gepureerde groente zodat het wat plakt en dit geef ik met de lepel. Net zoals spaghetti. Geef ik ook nog met de lepel. En als ze niet mag of kan eten wat wij eten dan krijgt ze een potje of ik haal iets uit de vriezer om snel voor haar te koken. Het blijft zoeken maar komt allemaal vanzelf!