15 Reacties
2 jaar geleden
Joh, 31 is nog best jong toch? Geef jezelf wat tijd om je kinderwens voor een tweede te laten landen en bepalen of jullie dat echt willen. Even op adem komen is ook belangrijk: blije moeder blije kindjes :) Ik was zelf 35 bij nr. 1 en 37 bij nr. 2 en zo dicht op elkaar is leuk maar ook pittig. Als ik jonger was geweest had ik er een jaartje meer tussen gelaten denk ik :)
2 jaar geleden
Wij gaan nu ook voor nummer 2 🙂 (ik ben 29). Tot de 2de een jaar is wordt wel pittig denk ik. Maar als ik mij nu inbeeld dat er nog een kindje van 3 zou rondlopen, denk ik wel dat ze al veel aan elkaar zouden hebben. Dus op korte termijn lijkt het me pittiger, maar op langere termijn leuker.
2 jaar geleden
Ik ben ook 31, en heb een kindje van 1. En heb bijna dezelfde gedachten en gevoelens als jij ze beschrijft. Ik zou het heel erg leuk vinden om nog een kindje te krijgen, maar tegelijkertijd benauwd het me ook nog. Wij wachten daarom nog een jaar of misschien zelfs ietsje langer. Dan kan ik het weer wat beter aan denk ik, een blije mama is een blij kind. Ik durf mezelf nu langzaamaan ook weer wat meer voorop te zetten
2 jaar geleden
Mijn zoontje is 4 september 1 geworden, en ben nu 5 weken zwanger. We hebben het 10 maand geprobeerd, maar nu ik zwanger ben heb ik soms ook dezelfde gedachtes hoor. Ik ben superblij en zou het niet anders willen (anders hadden we niet zo lang geprobeerd haha), maar zie wel super erg op tegen de slapeloze nachten. En indd de angst dat m'n zoontje dan minder aandacht krijgt dan die gewend is spookt ook door m'n hoofd. Maar ik denk maar zo, ook daar komen we wel weer doorheen, en dat komt ook allemaal wel weer goed.
Je moet ook maar zo denken, tenzij je geluk hebt ben je in 1 poging zwanger, en dan heb je nog 9 maanden, zo niet dan heb je nog langer de tijd.
2 jaar geleden
Ik heb ze alle drie dicht op elkaar 🙈
Tussen de oudste en de middelste zit 1,5 jaar. Tussen de middelste en de jongste zit iets meer als 1 jaar.
Niet gepland, maar ook niet ongewenst.
Nu is de oudste super makkelijk, sliep sinds dat hij 2 weken oud was al door. De tweede is prematuur geboren dus hebben we iets meer geduld bij moeten hebben qua ritme.
Met aandacht was het even spelen. Dus vergt wel wat planning. In begin slaapt de kleine nog veel. Dus dan kun je aandacht nog goed verdelen. Ik betrok de oudste ook bij de fles. Samen de fles vasthouden etc. Na de fles als de kleine sliep even samen spelen of tv kijken. Na 3 maanden werd ik zwanger van de derde. Dat maakte het wel pittiger zeker het laatste trimester in de zwangerschap met hoge bloeddruk was geen pretje. Maar goed doorgekomen. De oudste is nu 2,5 jaar oud en is echt super lief. Wilt hem vasthouden, geeft kusjes, vertelt verhalen aan hem. Waar de middelste die nu net 1 is eigenlijk alleen maar kijkt.
Dus wat dat betreft is 2/2,5 wel mooie leeftijd voor een broertje of zusje 😊
Ik heb er in elk geval geen spijt van.
2 jaar geleden
Ik was net 39 bij de eerste (2 september geboren) ☺️…. Vanaf april zijn wij al bezig om te proberen voor een tweede kindje.
In augustus werd ik dan zwanger maar dat werd een vroege miskraam rond 5 weken. Deze maand meteen weer zwanger maar dat werd ook helaas een miskraam rond 6 weken.
Nu moet ik van de verloskundige een menstruatie afwachten vanwaar ik hoop dat die er snel aan zal komen om weer te gaan proberen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je nooit weet hoelang het zal duren eer je zwanger bent dus als je echt wil, twijfels aan de kant en ervoor gaan zou ik zeggen.
Zal heus wel eens pittig zijn maar je weet ook dat je er bijzonder veel voor terug krijgt.
2 jaar geleden
Ik was 29 toen m’n dochtertje werd geboren. Ook net 1 jaar geworden. Ben voor haar wel lang bezig geweest (4x ivf) en na 5 maanden spontaan zwanger geraakt. Ben nu 34 weken zwanger van een jongen.
Soms zie ik wel wat beren op de weg maar vaak ook veel positieve dingen. M’n dochter slaapt pas sinds 1,5 maand wel is wat nachten door dus kan gelijk door in het slecht slapen ritme haha.
Ze is nog erg jong dus t zal in t begin ff wennen zijn maar als we ons ritme hebben zal t vast goed lopen! M’n man heeft 6 weken geboorteverlof en neemt erna 1 dag ouderschapsverlof op en ik ook. M’n moeder woont vlakbij dus heb ook genoeg hulp om me heen!
M’n dochtertje loopt overigens nog niet en dat is wel pittig in een zwangerschap maar ze doet nog wel slaapjes dus dan kom ik weer bij.
2 jaar geleden
Mijn zoontje is 1 en hebben nu weer een baby in de familie. Benieuwd hoe we daar op reageren en hoe we dat vinden. Brengt het onderwerp tweede wel weer op tafel. Maar ik herken je gevoel ook. Alle newborn dingen, maar dan met een dreumes/peuter erbij maakt het wel zwaarder. Ook bij ons zijn er wat dingen veranderd, waardoor ik veel avonden alleen met mn zoontje ben. We zien wel wanneer we er klaar voor zijn en hoe het dan gaat.
2 jaar geleden
Normaal gesproken wou ik graag rond deze tijd proberen voor een tweede, dit hadden we al besloten toen ik net bevallen was. Nou is het zo dat mijn meisje de nachten nog steeds niet doorslaapt en dan heb ik het ook echt over 3 x wakker zijn in de nacht. Ook heb ik sinds mijn bevalling nog steeds last van bekken instabiliteit dus de 2e zit er voor ons nu niet in, wat dus wel heel erg als een teleurstelling voelt..
2 jaar geleden
Normaal gesproken wou ik graag rond deze tijd proberen voor een tweede, dit ...
Rot dat het anders loopt als verwacht. Juist omdat jullie het wel helder hadden. Wij wisten niet eens dat we een 2e zouden willen. Tijdens de kraamperiode zei mijn vriend met volle overtuiging dat hij ze door zou gaan knippen. NOOIT MEER🫣 maar nu helemaal beste maatjes natuurlijk. Dus werd hij heel blij toen ik zei. Nou zusje of broertje?
In ons geval is het ook zo dat Zoë niet lekker slaapt en nu veel sprongetjes maakt. Opeens weer heel erg behoefte aan wiegen, knuffelen en in slaap sussen. Erg hangerig ook. Steeds aan mn been dat ik dr op moet tillen. Ja dat meissie heeft me gewoon hartstikke nodig nog
2 jaar geleden
Reactie op saskiat91
Mijn zoontje is 1 en hebben nu weer een baby in de familie. Benieuwd hoe we ...
Inderdaad ook je netwerk he. Ik ben erachter gekomen dat mijn moeder er gewoon totaal niet is voor ons. Incidenteel oppassen 2 uurtjes is max. En schoonmoeder helaas overleden voor haar geboorte. Het idee dat je er veel alleen voor staat is wel heftig. Kinderdagverblijf gaat Zoë wel helemaal super op! Nu 2 dagen. Ik dacht als de 2e er is dan naar 3 dagen op te schroeven, maar vind ik 2 jaar toch best jong. Liever richting 3 jaar dat ze zich ook meer voorbereid op school. Met feestjes of iets verdelen we het nu. Zodat er altijd 1 ouder thuis of nuchter is. Vind het voor mijn vriend ook heftig als hij een baby heeft straks en kindje van 2 als ik eens met vriendinnen wil zijn. De eerste vond hij al zo heftig het eerste half jaar, dat ik het vooral op me genomen had. Naja nog maar even laten bezinken allemaal
2 jaar geleden
Dochtertje is net 1 en ik ben op dit moment 15 weekjes zwanger van de tweede. Onze dochter zal dus 1,5 jaar oud zijn als haar broertje of zusje komt. Ons netwerk is niet geweldig, ik maak me zorgen om financiën en hoe ik mijn aandacht ga verdelen maar ik weet dat ik als mama alles kan geven wat ik heb, en dat is genoeg ❤️
Toen ik net in verwachting was vond ik het moeilijk, ook omdat je rekening moet houden met de gevoelens van je partner. Gelukkig hebben we nadat we van de schrik bekomen zijn (we dachten beiden dat het wel even zou duren voor ik zwanger zou raken) heel veel zin in nieuwe gezinsuitbreiding. Ik denk niet dat het te plannen is dus als je met je partner op 1 lijn zit en geniet van het ouderschap zou ik er samen voor gaan!
2 jaar geleden
Reactie op FK.
Rot dat het anders loopt als verwacht. Juist omdat jullie het wel helder ha ...
Ja wel vervelend maar ik heb er ook wel vrede mee. Zit er ook niet op te wachten dat ik straks helemaal geen geduld meer heb met twee kleintjes thuis!! Wel een super leuke reactie dat hij er zo blij van werd, goed communiceren en als jullie allebei denken we doen het, dan gewoon lekker ervoor gaan.
Ja inderdaad Mila is op dit moment ook precies hetzelfde en het idee dat ik er dan nog een kleintje bij hebt schrikt me echt af, dus vandaar dat ik er gewoon nog niet aan begin. Denk dat ik mentaal en fysiek anders echt gesloopt ga zijn
2 jaar geleden
hier hebben we t juist duidelijk dat het bij één blijft (vooralsnog haha want je weet nooit wat t leven brengt natuurlijk 👀)
met verschillende redenen maar voor ons allebei geen wens voor een tweede (we zijn nu 36, 45 en ons kindje net 1) (mocht er zich perongeluk een tweede aandienen is dat geen ramp.. komt het ook wel goed, maar het is nu zeker niet de intentie)
die duidelijkheid en consensus is wel erg fijn!