22 Reacties
2 jaar geleden
Volgens mij totaal niet erg! Borstvoeding is nog zeker tot 12 maanden de hoofdvoeding. Ik zou het gewoon aan blijven bieden iedere dag. Ik gaf eerst ook stukken en nu doe ik een combinatie. Heb allemaal groentes, kip, zalm, pasta, rijst ingevroren en maak daar iedere dag hapjes van! En dan krijgt ze vaak fruit en reepjes groenten in haar vuistje om te oefenen.
2 jaar geleden
Mijn dochter krijgt ook nog veel borstvoeding en avondeten wil ze ook alleen afhappen. Het verschilt per dag hoeveel ze van haar avondeten binnen krijgt. Ze eet meestal wel lekker van haar fruithap (gepureerd, soms eet ze zelf met een lepeltje) en de boterham tussen de middag is ook feest! (Ze eet hem nog niet helemaal op.) Daarnaast zeker nog 6-8 borstvoedingen per dag. Ze is 8,5 maand ruim
2 jaar geleden
Hier hetzelfde, mijn dochtertje is 8,5e maand en eet ook niet goed. Fruitpotje gaat wel goed, half potje dan. En stukken banaam ook wel. Maar groentehap niks ..potje groente ook niet. Ze vindt het niks. Brood maar zo, zo, niet eens half broodje.. en verder borstvoeding. We bieden ook stukken groentes aan, paprika en komkommer..daar sabbelt ze aan en valt op de grond. Heel anders dan mijn zoontjes, die aten alles weg op die leeftijd. Komt vast goed uiteindelijk!
2 jaar geleden
Hier zelfde! Bijna 8 maanden oud. Geprakte banaan lukt steeds beter (van lepel). Smiddags broodkorst waarvan er veel op de grond valt en 's avonds bij het avondeten geef ik haar vaak of uit een potje een paar happen of ik pureer zelf 1 soort groente. Dat lijkt nu steeds beter te gaan. Ook door haar gewoon maar iedere keer consequent aan tafel te laten zitten. Maisstengels gaan er overigens ook erg goed in! Grove stukken vind ik zelf ook nog erg spannend. Maar ze krijgt nu haar eerste tandje! Dus zodra dat er wat meer is ga ik wat meer experimenteren
2 jaar geleden
Hé hier een jongetje van bijna 8 maand. Wij proberen afwisselend puree en vast voedsel aan te bieden. Ik heb de cursus van rolinde op de groei gevolgd over baby’s en de rapley/kleintjes methode. Vond hee zelf fijn om voorbeelden te zien en wat meer info te krijgen. Mocht je instagram hebben daar heeft ze ook veel tips 👌🏻
2 jaar geleden
Hoi, ik snap je! Mijn bay krijgt flesvoeding maar is ook bijna 9 maanden en eet alleen een groente potje…. Ik vind het ook heftig om te horen wat andere baby’s al weg eten… ze wil geen brood, en geen fruit, dus het is voornamelijk nog flessen en 1 groentepotje dus… vind ook lastig wat ik er mee moet
2 jaar geleden
Hoi hoi mijn dochter van 7 maanden eet inmiddels 180 fruit en 180 groente hapje en eet sinds 2 weken kleine stukjes brood.
We zijn vanaf 5 maanden begonnen met elke dag 2 theelepels gemalen fruit. Dit vond ze eerst maar niks. Sinds ik fruit met andere fruit en groente meng met andere groente of aardappel gaat het er wel in.
Ze eet alleen wel nog geheel gemalen want met vork prakken vind ze nog niet fijn want verslik ze zich.
Ik zou zeggen blijf elke dag proberen met gemalen zodat ze aan de smaak kan wennen en leert kauwen ipv drinken
2 jaar geleden
Hoi hoi mijn dochter van 7 maanden eet inmiddels 180 fruit en 180 groente h ...
*180 gram
2 jaar geleden
Hallo
Hoe zit het met gewicht van jouw baby ?
Bij mij is hij nu beetje aan de magere kant. Dus vandaag bij CB wel te horen gekregen dat hij elke dag vast voedsel moet krijgen max. 300 gram+ max.300 gram en rond 20gr. eiwitten (vlees,kip, vis, tofu) ik wist niet eens dat het moest. Ze vroeg of ik elke dag vleesof vis of ei gaf. Ik zo nee ? Ze vroeg of het kwam omdat ik vegetarisch was. Ik zo nee ? Hij krijgt wel elke dag fruit en groente. Maar wegen deed ik niet eens. Dus de porties waren aan de andere kant. Ik vond het zo vreemd. Waarom wordt er gezegd food under one is just for fun ??? Under 6 months moet het denk ik zijn, maar dan rijmt het niet meer. Toen hij net 6 maanden was waren er ook dagen dat hij enkel BV krijg. Nu doe ik combinatie van BV en KV omdat mijn productie is verminderd. Het was vndg toch wel effen schrikken alsof ik niet goed bezig was.
2 jaar geleden
Hier met 8 maanden ook voornamelijk bv, daarbij groente, fruit en brood. Hij weegt 9,5 kg, dus hier werkt het nog wel volgens mij. Rond de leeftijd van 1 slaat de balans om: meeste voedingsstoffen uit eten ipv bv. Dus wel zaak om daar naar toe te bouwen. Maar geen schuld of zorgen hoor, als je baby blij is :) Gewoon proberen het langzaam meer op te bouwen. Succes!
2 jaar geleden
Reactie op Djodjo
Hallo
Bij mij is hij nu beetje aan ...
Dit schijnt dus bij meer CB’s aangegeven te worden, maar dat is niet helemaal juist. Als je bv geeft is dit de hoofdvoeding tot 1 jaar en de rest is extra/mooi meegenomen. Ik geef ook nog geen vlees, maar af en toe ei en veel groente of fruit. Maar als hij een dag wat meer bv wil en minder vast voedsel maak ik me daar niet druk om. Zoontje groeit goed is 9,5 kg, 72 cm, heeft genoeg plasluiers en is vrolijk, enthousiast en beweeg lekker veel.
2 jaar geleden
Zijn veel meer vrouwen die zo onzeker gemaakt worden, maar veel lactatiekundigen, waaronder in het boek van Stefan Kleintjes, wordt gezegd dat bv of kv tot 1 jaar de hoofdvoeding is. Het is ook maar met hoe je kindje zich ontwikkeld. Mijn zoontje wilde tot 7 maand ook weinig eten en nu vindt hij het leuk om spelenderwijs te ontdekken en meer te proeven.
2 jaar geleden
Onze dochter is 8 maanden, wij gebruiken ook de Rapley/Kleintjes methode. Ze krijgt twee tot drie keer per dag iets aangeboden. Het begon met spelen met het eten en inmiddels eet ze meestal wel een paar hapjes. Het zijn hier ook nog geen grote hoeveelheden en het vervangt bij lange na geen voeding.
Voor het wat: er is een mooi overzicht van Kleintjes online te vinden en het hoe: idd Solid Starts app.
Zolang ze kokhalzen en hoesten is er niks aan de hand. Mocht je angstig blijven, overweeg dan een baby en kinder EHBO cursus te doen.
2 jaar geleden
Reactie op Djodjo
Hallo
Bij mij is hij nu beetje aan ...
Hoi, dit is mij ook overkomen! Ze was toen wel jonger en at voor die leeftijd braaf groente en fruit naast de borstvoeding. Ik moest mijn dochtertje toen met 5 maanden aaRdappel, pasta en vlees gaan geven. Voelde voor mij niet goed en op advies van de lk ook niet gedaan. Ik heb haar vaker aangelegd en daarna kwam ze mooi aan. Advies is 1, maar je mag ook meerdere experts om hun advies vragen en daaruit kiezen wat goed bij jou en je kind past. Ik herken jouw onzekerheid ook, ik was best van de kaart toen ons dit overkwam.
2 jaar geleden
Reactie op enigma
Hoi, dit is mij ook overkomen! Ze was toen wel jonger en at voor die leefti ...
Mercikes. Dit lucht me op. De voorbije dagen een beetje geforceerd met eten. Maar hij voelde dit precies aan. Na melk een eitje gegeven hij moest kotsen. Alles was eruit. Inclusief grote hoeveelheid melk. Hij voelt de stress precies ook aan. Nu ga ik het rustig aan doen. Gisteren beetje vis gegeven maar hem er zelf mee laten prutsen aangezien hij niet wou dat ik het met lepel gaf. Eerlijk gezegd ik denk dat babys echt jouw stress aanvoelen en het dan gewoon niet meer willen. Nu ga ik het rustiger aan doen.
2 jaar geleden
Hi, mijn dochter is net 8 mnd en eet sinds een weekje denk ik opeens heel goed!
Voorheen misschien 3 hapjes en dan lippen stijf op elkaar. Ik bleef t echter aanbieden (weken/ maanden) en sinds vorige week heeft ze de smaak helemaal te pakken! Ze eet sochtends fruit in stukjes, smiddags een boterham en savonds groentes. Ik laat haar eerst hier aan wennen voor ik ga mixen met aardappel etc.
Ik geef nog volledig bv en sinds 2 dagen zijn we van 6 voedingen naar 5 gegaan.
Ik kreeg de tip om hetzelfde te eten als je baby, sinds ik dat deed, wordt er hier gegeten 😅 haha
Gewoon blijven aanbieden, je zoontje wordt er vanzelf nieuwsgierig naar!