5 Reacties
2 jaar geleden
Ik zou kolven op je werk op de tijden dat je normaal je voedingen geeft anders loopt je productie hard terug..
Daarbij zou ik voeden op verzoek met een max van 4 uur er tussen op de dag met een baby van 11 weekjes.
2 jaar geleden
Het is even zoeken wat goed en fijn werkt voor jullie. Hier gaven we op verzoek, maar zagen we rond de 4 maanden dat er best een vast ritme in kwam. Ik heb altijd gekolfd voor het aantal keer dat ze dronk. Eerst was dat 3 keer, later 2 keer. Is zeker die eerste maanden goed om je productie op peil te houden. Ik snap dat je werkgever daar misschien minder op zit te wachten, maarja… dat is nu eenmaal even hoe het is. 🤷🏼♀️
Tip: je hebt je bericht nu geplaatst in de geboorteclub van september 2021. Onze kindjes zijn alweer 9 maanden. Voor meer ouders met kindjes in dezelfde leeftijd kun je misschien beter in een andere geboorteclub kijken!
2 jaar geleden
Mijn schema tot 8 maanden zag er als volgt uit: 10, 13 en 16 uur kolven op het werk. De eerste maanden (2-6 maand) ook kolven om 7 en 18 uur ivm anders niet voldoende hebben. Daarnaast gaf ik nog 2-3 live voedingen. De kolf sessie van 7 en 18 uur liet ik als eerste vallen toen hij meer vast voedsel begon te eten en ik op het werk met 3x voldoende had. Mijn werkgever heeft nooit iets over het kolven gezegd, behalve gevraagd of het goed ging, enz. Ook met afbouwen, dat ik zeker vaker moest gaan als ik er last van had. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Ik zou sowieso voor drie keer gaan, want ik heb meermaals een dip gehad in de productie en dat ik het thuis voor of na het werken of in het weekend weer ben gaan opkrikken. Ik ben dus pas met 8 maanden naar 2x gegaan en nu 1 week voor de 9 maanden naar 1x. Maar nog steeds drinkt mn zoontje 200-400 ml op dagen als ik weg ben en heb ik een beetje in de vriezer voor straks na 9 maanden. Succes! 🍀
2 jaar geleden
Wel elke 3 uur kolven, zeker als je meerdere dagen werkt. Zelfde tijdens aan houden. Daarbij weet je niet of je anders wel voldoende kolft voor je kindje. Ga dit nog niet rekken. Als je nu overdag gaat rekken ben je snachts waarschijnlijk de klos 😉
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar je werkgever moet dit toestaan. Je mag een kwart van je werktijd, onder werktijd, besteden aan voeding. Dus kolven of live. Je werkgever dient hiervoor een ruimte beschikbaar te stellen. Bij mij staat er een koelkast en een relaxte stoel naast een stopcontact.
Mijn ervaring is ook dat je die pauze echt even nodig hebt. Het is best zwaar om werk en gezin te combineren.
Mijn ervaring is ook dat de moeders er meer moeite mee hebben dan de werkgever en collega's. Het doet iets met je loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel tov je werk en je collega's. Zet het in je agenda en zorg dat directe collega's op de hoogte zijn van je kolftijden. Maak er tijd en ruimte voor, je bent er zo aan gewend en je collega's ook.
Tip, leg na een werkdag je kindje iets vaker aan dan normaal s'avonds. Ze moeten echt even mama tijd inhalen. Misschien wat langer bij je op de bank houden. Anders is de kans groot dat ze snachts gaan inhalen. Dan gaat het niet zozeer om voeding, maar wel mama knuffels.