44 Reacties
2 jaar geleden
Ik zou misschien proberen het dutje van 18:00 niet te doen. Bij ons hielp het om hem na 17:00 geen dutjes meer te laten doen. Genoeg vaste voeding over de dag, ruis machine, genoeg warm gekleed ( heeft het snel koud). Maar hij slaapt niet zelfstandig in slaap, fles geven en dan wiegen en dan wegleggen ( verschil hoe dit gaat). Voor mijn gevoel hielp het beste om genoeg overdag te slapen ( niet te veel) en een schema daarin te hebben. En toch enig vorm van slaap trainen bij ons dan. Wij laten hem dan 1/2 min huilen en dan troosten en dat telkens opnieuw
2 jaar geleden
Reactie op Liena003
Ik zou stoppen met de nachtfles. Kan gewenning zijn. Toen wij stopte sliep ...
Vannacht dacht ik ook zoals vaker, ik doe t niet! Ga niet naar m toe. Maar bij 20 min zwaar over de toeren zijn vind ik dat erg lastig. Wij durven m wel te laten huilen, geloof niet zo in trauma's op volwassen leeftijden hierdoor (sorry haha)
Maar hoe lang liet jij m dan huilen bijv? Hoe heb je dit aan gepakt? Een op andere dag niet meer gegeven, en dan wel troosten of iets? Ben benieuwd! Gijs schreeuwt moord en brand😥🤦
2 jaar geleden
Je zou kunnen proberen om gewoon de dag de starten om 6.30u. Dan hem wakker houden voor 2 a 3 uurtjes en dan zijn ochtendslaapje laten doen. Na zijn ochtendslaapje fruit. Boterham rond 12u en aansluitend of iets later zijn fles als hij die dan nog krijgt. Dan middagslaapje laten doen (ong 3 uur wakker dan) en dan na zn middagslaapje 4uur ong wakker houden en rond 17u zijn avondeten geven. Dan hij is meer verzadigd voor de nacht. Aansluitend naar het bed gaan een flesje voor de nacht. Hij heeft dan lekker veel gegeten in de middag en gaat echt vol naar bed.
Zelf in slaap laten vallen gaat in stappen. Om te beginnen wakker in bed leggen en er dan evt bij blijven tot hij slaapt en dat afbouwen met tot hij rustig ligt en weggaan en volgens weggaan zodra hij ligt. Dit kost ocerigens wel eventjes hoor! Ze moeten het leren 😊
2 jaar geleden
Ohja nog meer extra info. Haha..
Op dagen dat Gijs naar z'n opa's en oma's gaan blijft hij wakker na 6.30 tot een uur of 10. Dan pakt hij dus een slaapje minder. (50/50 wat dit doet met doorslapen) Overdag valt hij zelf in slaap zonder moeite eigenlijk. Soms even een strijd met 10 minuten maxxx huilen maar dit gaat eigenlijk perfect. Het is dus echt puur de nacht waarbij hij bij wakker worden niet weer zelf in slaap kan komen🤷🏼♀️ Heel soms overdag wordt hij wakker en slaapt hij weer door. Speelt zichzelf ook vaak in slaap in bed. Kan ook prima een uur spelen in z'n bed voor we hem eruit halen.
Pas net de post geplaatst en nu al tips kunnen uithalen! Zoals 18u slaapje weg laten, later avond eten geven. Top!! Nu al allen erg bedankt!!
❤️
2 jaar geleden
Wat bij ons erg hielp is de ochteddut niet als verlening van de nacht te maken.
Dus 06:30 eruit, broodje + water
09:00 naar bed voor 1,5 uur maximaal
11:00 fles en rond 12:30 een fruithapje
Van 13:00 slapen 1,5 a 2 uur
Om 15:15 fles + snack
17:00 eten
18:00 in bad
18;45 fles en dan naar bed
Voorheen lieten we haar ook slapen na haar ontbijt maar hierdoor werd ze in de nacht vaak wakker. Sinds wij dit doen, gaat ze fantastisch.
Zelfstandig in slaap laten vallen zijn echt stappen. Eerst bv wiegen en in bed leggen. Ging dit goed? Dan volgende keer wiegen en net aan wakker in bed leggen(gaat echt niet in 1 keer goed)
En zo stapje voor stapje iets minder doen.
Bij ons werkt white noise op zijn hardste ook heel fijn😂
2 jaar geleden
Onze kleine slaapt van 09.00 tot 10.00 en van 13.00 tot 15.00 dan om 19.00 naar bed..
Sinds wij dit ritme hanteren slaapt ze door. Heel veel succes!
2 jaar geleden
Reactie op Reentje811
Vannacht dacht ik ook zoals vaker, ik doe t niet! Ga niet naar m toe. Maar ...
Hier ook heel erg wennen hoor! Is echt even doorbijten. Hij moet er toch vanaf op een moment. Wij hebben pick up put down methode gedaan. Dus terug in bed leggen 5 nin huilen dan weer oppakken. Dit blijf je herhalen en je maakt de tijden steeds langer. Heeft bij ons een week heftige nachten gekost. Maar slaapt nu als een engeltje. Echt even door de zure appel heen
2 jaar geleden
Reactie op Cribedidar
Wat bij ons erg hielp is de ochteddut niet als verlening van de nacht te ma ...
Exact zo doen wij het ook.
We hebben een telefonisch consult gehad met een slaap coach (slaaptipsvoorbabys) en toen heb ik de slaapgids gekocht bij hun. En dit hebben we altijd aangehouden. Werkt bij ons perfect! Misschien een idee om te kijken naar een slaapcoach?
2 jaar geleden
Lijkt me indd heel erg vermoeiend! Wij hebben bij onze dochter vanaf het begin een heel strak schema aangehouden. 19.00-7.00 in bed. Niet meer voor 9.00u in bed leggen en niet laten slapen na 15.00u. Ook laten we haar overdag max 2,5u in totaal slapen.
Ik snap dat je misschien denkt ‘waar begin ik on godsnaam met mn ritme’. Ik zou je denk ik een slaapcoach adviseren. Zelf heb ik hele fijne ervaringen met slaaptipsvoorbabys op insta. Ik heb geen consult gehad maar alleen hun tips en de slaapgids die ik gekocht heb werken hier al fantastisch!!
2 jaar geleden
Wilde idd ook deze plaatsen aangezien mijn dochter ook nogsteeds niet geeft doorgeven nof steeds elke nacht wakker om 1 uur en 4 uur en 6 uur ik ben een zombie
2 jaar geleden
ten eerste
verwachtingen bijstellen want kinderen slapen gewoon zoals ze slapen en met 10 maanden zich 10-12uur lang snachts niet melden is niet echt realistisch om te verwachten
maar je kunt natuurlijk wel een paar dingen doen om t te bevorderen
ik zou hem om 6:30 niet in bed terug doen maar gewoon opstaan, in t daglicht dag starten en ontbijten etc
eet hij ook gewoon savonds mee, aardappeltjes, pasta dat soort dingen.. hier is het zo dat als hij lekker eet dat slapen ook lekker gaat
's avonds expres wakker houden wordt niet aangeraden, juist lekker naar bed als hij moe is want slapen doet slapen
voeding overdag beinvloed zn slaap.. als je kind overdag alles binnenkrijgt is de kans dat hij snachts niets hoeft groter
er is geen magic trick natuurlijk en vaak hebben kinderen in de nacht nog gewoon behoefte aan voeding
kijk eens bij bureauvanslaap of thenewsleepcoach op instagram die hebben echt goede informatie
2 jaar geleden
Ik zou proberen het slaapje na de lunch te verlaten. Is het een optie om die te doen rond 2 uur? Wij proberen onze dochter altijd rond de 2,5 a 3 uur wakker te laten voor ze weer gaat slapen (tenzij ze natuurlijk echt heel moe is)
Dan proberen te slapen tot half 4/4 uur en dan de laatste 'ronde' van de dag met een snack als hij wakker wordt, avondeten en een fles voor het slapen gaan.
Hij is op zich op de leeftijd dat hij met 2 slaapjes overdag zou moeten kunnen, maar dat is natuurlijk echt afhankelijk van hoe lang hij wakker kan blijven.
2 jaar geleden
Hier ook eentje die nog niet doorslaapt 😊 wij merken wel dat hij ‘s nachts gewoon echt 1 fles nodig heeft (180 ml), geven we minder dan wordt hij snel terug wakker en moeten we er toch weer uit 🤷🏼♀️ ik heb me erbij neergelegd dat hij gwn echt nog geen 12u kan overbruggen zonder eten, want voor de rest slaapt hij super flink en valt hij zelfstandig in slaap 😊 vannacht sliep hij zijn eerste blok van 19u30 tot 5u, wat ik al super mooi vind (met een slechte slaper word je al snel gelukkig van dit soort dingen🙈)
2 jaar geleden
Ik vind het altijd erg leuk om tips van iedereen te verzamelen en daarna de tips eruit te halen die ik zelf wil toepassen. Wellicht heb jij er ook wat aan. Onze man is nu 10 maand. Prematuur geboren en daarom gecorrigeerd 8 maand, maar ziet er weinig meer van daarom houden wij gewoon 10 maanden aan.
Ik heb het boek baby in droomritme gelezen tijdens de zwangerschap. Aan de schema's had ik weinig want ik doe flesvoeding maar de tips waren wel handig: herkennen van slaapsignalen en daarna meteen op bed leggen (niet 'moe maken'), en de tip om eten niet aan het slaapritme te koppelen (eten en dan slapen = eten betekent slapen)
Verder kregen we dit tip dat een baby voldoende voeding in 24 uur moet krijgen. Als hij 's nachts nodig heeft, heeft hij overdag te weinig gehad. Werkte voor ons heel goed.
De nachtvoeding was op geven moment een ritme ipv noodzaak, afgebouwd met water en daarna helemaal niet meer wakker geworden.
Als ik slaapsignalen heb gezien gaat hij naar bed en komt hij er niet meer uit voor hij geslapen heeft. Als hij huilt troosten wij in bed, tillen hem niet op, ook als dit 20 minuten duurt (af en toe heeft hij zo'n testfase).
Hij komt in principe elke dag op hetzelfde tijdstip uit bed, in ons geval half 8 soms in het weekend iets later. Is hij eerder wakker dan mag hij zichzelf vermaken met z'n knuffel en als hij huilt komen we hem even troosten.
Wij hebben alleen een speen gedaan voor het slapen (en soms overdag bij zuigbehoefte), tijdens het pyjama en slaapzak aan doen. In bed was speen uit, omdat ik geen zin had om er s nachts uit te moeten. In z'n jonge maanden was dit soms even doorbijten en extra vaak opstaan om te troosten, tegenwoordig heeft hij helemaal geen speen meer.
In verhouding met andere heb ik wel eens het idee dat hij veel eet maar qua gewicht zit hij onder het gemiddelde en qua lengte erboven.
7.30 aankleden en daarna de fles 180 water + 6 scheppen
9.00 fruit en water
Tussen 9.30 dm 10.00 naar bed zolang hij wenst. Soms 1 uur soms 2 uur.
11.30 uur, 2 of 2,5 boterhammen + water
12.30 fles 180 cc + 6 scheppen (deze fles zou er binnenkort af moeten als ik iedereen mag geloven, dan doen we bij het ontbijt een boterham)
Tussen 14 en 15u (bij slaapsignalen) naar bed zolang hij wilt. Meestal een uurtje.
Tussen 15 en 16u een tussendoortje
17.00 avondeten, met de pot mee en als dat niet kan een potje van 200gr.
18.30 fles 210cc + 7 scheppen
Tussen 19.00 em 20.00 (bij slaapsignalen) naar bed.
Hij was een paar weken om half7/ 7 uur wakker, dit waren wij niet gewend. Nu laatste fles verhoogd naar 210 en slaapt hij als we heb niet wakker maken tot 8 uur en vanmorgen 9 uur. Ow en hij slaapt hij ons altijd op zichzelf, niet bij ons in bed of op onze kamer.
We zijn graag flexibel, dat houdt in dat zijn schema in de dag moet passen. In het weekend is dat vaak een van de slaapjes in de auto als we onderweg zijn en het andere slaapje bij iemand thuis. Ook hebben wij een camper en zijn we graag op pad. Ik ben van mening dat dit zorgt voor flexibiliteit. Wij zeggen altijd, als het te veel wordt merken we het vanzelf en moeten we een stapje terug doen. Tot heden nog nooit voorgekomen.
Hoop dat je bij iedereen wat tips vindt die voor jullie werken!
2 jaar geleden
Reactie op Zij1989
Waarom geef je brood in de avond? Ik ben van mening dat warm eten zorgt voo ...
Goeie vraag! Ik vind het altijd erg hectisch om Gijs zijn warme maaltijd te geven als wij zelf eten of ik aan het koken ben. Mijn man die werkt in de avonden ook dus die komt thuis om te eten en gaat weer door. Best druk altijd. En om hem dan toch met ons te laten eten geven we hem een boterham en vinden we wel gezellig.
In de nacht laat ik hem rommelen idd, maar na 20 minuten ga ik echt wel naar m toe. Dan maak ik een fles met 90+1. Meestal werkt dit wel en kan ik m terug leggen en valt hij daarna zelf in slaap. Soms wieg ik hem nog een klein beetje dat hij rustig wordt als hij echt over z'n toeren is. Ik ga vanavond proberen slaapje van 18u weg te laten, eens zien hoe dat gaat. Hij is altijd zo moe op dat tijdstip en na 1 u weer klaar wakker.. Wie weet even bikkelen en dat hij dan wel door slaapt.
Zoals ik van anderen ook lees, vind ik zelf ook wakker houden doet niet meer slapen. Maar wie weet dit kleine beetje wel. Gaan t zien! Meeega bedankt allemaal!!! Ik heb hier echt wel wat aan! Idd we gaan zoeken wat bij ons past. Hopelijk hebben anderen er ook wat aan. Toch leuk om zo van iedereen alles te lezen.