18 Reacties
2 jaar geleden
Hey,
Hier even hoe wij het momenteel doen:
7u BV + snede brood als ontbijt
9u30 soep met snede brood
11u30 warme maaltijd
+/- 14u30u fruitpap/pudding met koekje en bij grote honger toch nog een flesje KV (120 à 150ml)
17u30 BV
20u30 Flesje KV van 150 a 180 ml (gemiddeld drinkt ze zo’n 150ml sinds enkele weken, daarvoor heeft ze lang op 120ml gezeten)
Dit schema is vooral als ze naar de opvang gaat.
Wij vinden de soep en warme maaltijd nogal snel op elkaar volgen. Dus de soep wordt bij ons thuis eigenlijk niet gegeven en dan drinkt ze ter vervanging nog een flesje KV extra over de dag.
Hopelijk heb je hier wat aan😊
2 jaar geleden
Als je je kindje op verzoek bv geeft dan laten ze er vanzelf 1 vallen, of drinken (voor jou ongemerkt) minder. Een kindje van 9 maanden mag aardig wat eten. In het rapley topic heb ik een voorbeeld menu uitgeschreven. Hier wordt er vanuit gegaan dat je eerst bv aanbiedt en na ongeveer 30-60min de vast voeding. Ik zal even kijken of ik die hier kan plakken.
Zelf geef ik ongeveer:
1u bv (ik heb geprobeerd 22u nog aan te leggen maar dat heeft geen effect)
4u bv
7u bv
8u.ontbijt, 2 el yoghurt met fruit en granen. Of 50ml mm pap met fruit er naast. Brood eet hij minimaal 1 of 2 muizen hapjes.
10u bv (na slaapje)
11u fruitje
12.bv als ik thuis ben, dit is een minislok. Als ik er niet ben wordt deze niet gegeven.
12.30 lunch. Ik denk dat hij misschien 1/8 boterham eet, paar hapjes fruit/rauwkost ofzo en 1/2 cracker
14u bv na slaapje
15u fruitje/koekje/maïsstengel
17u bv
18u eten. Eet weinig avondeten, is vooral proberen en spelen. Soms 2 of 3 aardappel schijfjes en 2 hapjes van de groentes ofzo.
20u bv en naar bed
Bij de oppas zijn de slaapjes heel anders en krijgt hij 10u en 14u een fles van 120ml. Die gaan niet altijd helemaal op en hij vraagt ook geen derde. Hij eet daar niet veel meer vaste voeding en soms haalt hij savonds bij me in, prima.
2 jaar geleden
Ik doe het volgende:
- Tussen 6u en 8u BV
- Tussen 11u en 13u 1 boterham met paar slokken BV
- Rond 15u fruit (na slaapje)
-Tussen 17u en 18u warme maaltijd met paar slokken BV
- Tussen 20u en 21u BV
Maar ook ik vind het lastig wat goed is en wat ze allemaal wel een niet mag geven.
2 jaar geleden
Ons globale schema. Het wisselt in de praktijk wat, want gaat op verzoek en de tijden zijn afhankelijk van het succes van de dutjes:
7.30 uur: 100 tot 150 ml pap van bv
9 uur: fruit (ca 1 stuk)
11 uur: beetje bv (op opvang laat ze tegenwoordig vaak ca 50 van de 150 staan. Bij mij drinkt ze kort)
12 uur: ca 1 boterham met boter en wat slokken water
14 uur: bv (op opvang vaak fles van 150)
16 uur: snack/ eerste ronde avondeten (op de opvang) incl water
17.30 uur: avondeten met aardige lading yoghurt toe incl water (we noemen dat hier het witte goud, want dat vindt ze heerlijk)
19 uur: bv
23 uur: bv
3 uur: bv
2 jaar geleden
Ik weet dat Ben bij de opvang het volgende naar binnen werkt.
2x 180ML melk (bv)
100 tot 200 ML koude thee (afhankelijk van het weer)
1 bakje yoghurt met vruchtenpuree en eetlepel fijne granen
1 groot zakje ellas kitchen fruit/fruit met groenten
Broodkorstje
Vaak nog een snack (gisteren en eergisteren komkommer sticks).
Zodra hij thuis komt wil hij aan de borst (vermoedelijk om gewoon weer even te aarden). Hij krijgt tussen half 4 en half 5 zijn 2e fles melk. 18.15 uur thuis aan de borst 😅.
Thuis eet hij vaak nog een stuk fruit zoals banaan.
Rond 19.00 a 19.30 gaan we avond eten Ben krijgt deels prakjes en deels stukken. Afhankelijk van wat wij eten 😅. Het liefst eet hij mee, maar lukt niet altijd.
Rond 20.00 a 20.30 naar boven en BV, Rond 00.00 bv en dan rond 3 a 4 vaak nog een keer.
Hebben overdag extra melk geven geprobeerd maar dat wilde Ben niet. Op zich is dit prima te doen, nu hij naast mijn bed kan slapen.
Kind is een Hollands welvaren ventje om te zien. Niet mager ook zeker niet dik. Wel lang en grote voeten. We geinen wel eens, dat hij alles van zijn tenen tot zijn kruin probeert op te vullen. De kleine vreetzak 🤪🤣.
2 jaar geleden
Hoi!
Hier gaat een dag (waar hij naar de opvang gaat) zo:
6.30u Bv
10.00u 140 ml
12.00u warm eten
14.30u 140 ml
16.00u fruit
17.00u bv
18.30u avondeten
19.30u bv + slapen
In de nacht ook nog 1-3 keer drinken
De dagen dat we samen thuis zijn drinkt hij wel vaker en eet hij soms minder omdat we stukjes geven.
Bij zijn eten drinkt hij ook al wat water.
2 jaar geleden
Hier alles in stukjes, anders accepteert hij niks. Hij at een paar weken heel slecht, maar wordt weer meer de laatste dagen gelukkig:
7:00 bv, vaak niet veel
7:30 1/2 boterham met boter/ pindakaas/appelstroop
9:00 bv
12:00 1/2 tot 1 boterham, stukjes komkommer, paprika, tomaat
13:00 bv
15:30 fruit
17:30 mee met wat de pot schaft, meeste belandt nog op de grond
18:30 bv
Dan tussen deze tijd en de ochtend vaak nog 3x bv. Daar willen we graag 1x van maken! :)
2 jaar geleden
Reactie op Mommy98
Ik doe het volgende:
- Tussen 6u en 8u BV
- Tussen 11u en 13u 1 boterham me ...
Je kan het eigenlijk niet fout doen, zeker als je bv geeft en op verzoek voed. Je kindje drinkt wat hij nodig heeft. Het eerste jaar halen ze de meeste voedingsstoffen uit de bv en de laatste maanden kan het lichaam ze ook steeds meer uit vaste voeding halen. Hoe meer ze vaste voeding eten en het lichaam er aan gewend is, hoe minder bv ze drinken.
Als je bv kolft en met de fles geeft, of als je kv geeft, dan kan je wel overvoeren en moet je dus een, voor jullie prettig, schema zoeken.
Overvoeren merk je vaak wel. Veel krampjes, onrust, meer aankomen (gewichts- en/of groeilijn schieten omhoog) eten weigeren.
2 jaar geleden
Wauw, het door jouw omschreven schema zou die van mij kunnen zijn. Hier echt precies hetzelfde en ook 9 maanden en ook een baby die verder alles eet. Naar de opvang geef ik overigens ook zo’n 130-150 mee met de boodschap dat het op mag, maar niet hoeft. Oja en de voeding van 15:00 wil ze de ene keer wel, de andere keer niet. Ik (en de opvang) bieden die alleen aan als ze hongersignalen geeft.
2 jaar geleden
Hier nog 3 keer op een dag borstvoeding. Waarvan 1 keer in de nacht tussen 3 en 5 meestal.
Ik probeer om de 5 uur aan te houden overdag. Als ik korter doe, drinkt ze amper. En met 5 uur ertussen vind ik het ook al lastig haar goed en veel te laten drinken. Overdag is ze heel snel afgeleid. Maar langer dan 5 uur wil ik er ook niet tussen laten.
Qua eten:
Ochtend, tijden varieren. Brinta papje
Fruithapje
Lunch, tijd varieert: brood met avocado of ei of notenpasta
Tussendoor, tijden varieren: fruithapje of klein bakje yoghurt
Avond eten om 1700 uur: warm groentehapje circa 220 gram (1 a 2 x per week met vlees) en soms wat yoghurt als toetje
De tijden varieren omdat ik het om haar slaapjes heen geef, en dr slaapjes zijn niet altijd even lang. Dus een vast schema is niet te doen.
Regelmatig en standaard bij maaltijden bied ik water of lauwe rooibosthee aan
2 jaar geleden
Ik vind het ook lastig soms qua bv en vaste voeding. Soms ook geen tijd om bv te doen en dan 30 min te wachten voor maaltijd.
Hier is het meestal zo
7u bv
7.30 ontbijt (1 broodje of joghurt of pap of omelette of pannenkoekjes. Ik geef ook altijd nog fruit erbij )
11u bv
Soms 12.30 broodje als lunch maar red ik niet altijd
15u bv
16u fruitje/ snack / restje van avond eten dag ervoor
18u avond eten met de pot mee en ze eet meestal goed en veel
19u bv
23u bv
3u bv
Ze is 9 maanden en ik probeer nu ook naar 3 maaltijden per dag te gaan
2 jaar geleden
Wij doen meestal ook go with the flow, maar streven naar het volgende:
7 a 8 uur BV
10 uur broodje
Bv + Slaapje
13 uur broodje + fruit oid
Bv + Slaapje
15 a 16 uur fruit of een snack
18 a 19 uur avondeten
Bv + slapen voor de nacht en dan soms nog 1x wakker of vaker
Hij weg super goed, maar elke dag is anders. Op papadag krijgt hij overdag geen tot amper melk, net als bij opa/oma en bij de gastouder drinkt hij zo drie flesjes van 130-140 ml leeg.
2 jaar geleden
Hier ook lastig hoor! Sommige dagen denk ik echt dat ze een voeding niet nodig heeft en andere momenten drinkt ze dan juist veel. Ze eet ook de ene dag beter vast voedsel dan de andere.
Momenteel is dit ons schema (lijkt veel op die van jou):
6:00/7:00 bv
8:00 ontbijt (fruit met pap of yoghurt)
11:00 bv
12:30 boterham met boter/stroop/banaan/avocado etc
15:00 bv
17:30 groente/koolhydraten
18:30/19:00 bv
22:30 bv (120-130 ml afgekolfde melk)
En de nacht is meestal 2-3x bv momenteel.
Ik denk binnenkort het fruit en pap moment op te splitsen naar 8:00 pap en dan 10:30 fruit of zo. En dan rond 15:00 ook een snack aan te gaan bieden. Maar ik volg haar gewoon, maar ik denk dat ze er op zich wel aan toe is om niet én 11:00 en 15:00 bv, maar alleen nog rond lunchtijd bij de boterham. Dus daar gaan we langzaam naartoe werken denk ik.
2 jaar geleden
Hier is het eetschema zoiets:
Ontbijt (6.45 als ik moet werken, anders zodra we wakker zijn): pap en fruit
Fruit in de loop van de ochtend
Lunch tussen 12 en 13, afhankelijk van eerdere eetmomenten, brood en soms fruit of avocado
Soms een tussendoortje, soepstengel, maispuf.
Avondeten, op werkdagen rond 18.30 uur, groente, aardappel, soms ei.
Als ik er niet ben krijgt ze meestal drie flesjes, tussen de 60-120 cc drinkt ze nu. Ze drinkt nu minder daar voorheen. Als ze bij mij is drinkt ze op verzoek. Dan zijn er geen vaste tijden en drinkt ze soms lang en soms kort.
Wij breiden het vaste voedsel uit en bieden nog net zoveel melk aan. Dan kan ze zelf aangeven als ze genoeg melk heeft.
Dus misschien kun je ontbijt geven als je zelf ook gaat ontbijten en borstvoeding kun je gewoon ernaast aan blijven bieden.
2 jaar geleden
Hier wisselt het of ik werk of thuis ben. Onderstaand is een beetje als voorbeeld soms komt hij net wat eerder of later. Oh en soms komt hij ook rond 2.00 uur nog even voor een dorstlesser 🙈.
Kinderdagverblijf vandaag;
5.00 BV
7.30 BV
9.00 fruit
11.30 1.5 boterham
13.15 fles 150 ml BV
18.00 avondeten +/- 200 gram
19.00 BV
Zelf thuis;
5.00 BV
8.00 BV
11.00 boterham + fruit (vaak eet hij dan maar een halve of kwart boterham)
13.00 boterham + BV
16.00 indien hij moe is en wat pieperig geef ik ook vaak even BV
17.30 avondeten
19.00 BV
Ik voed thuis zoveel mogelijk nog op verzoek. Dit is dus vaak ook als hij moe is om hem in slaap te helpen of gewoon even met mama kroelen. Ben ik aan het werk krijgt hij tijdens mij afwezigheid maar 1 fles van 150 ml, vind hij helemaal prima overigens. Daarnaast vind ik het ook wel fijn als ik maar 1 keer moet kolven op het werk.