11 Reacties

één jaar geleden

Doorslapen is voor mij de hele nacht slapen op deze leeftijd. Sommige kindjes doen het eerder dan anderen 😊

één jaar geleden

Helaas wordt onze zoon van 16 maanden 1, 2 of 3 keer wakker 's nachts. Onze dochter sliep met 10 maanden van 19-7... het is niet anders. Dit artikel geeft een mooie realistische blik op babyslaap. https://www.bbc.com/future/article/20220131-the-science-of-safe-and-healthy-baby-sleep

één jaar geleden

Ik heb veel aan de podcasts & instagrampagina van 'liede van een moeder'. Zorgt voor een heel realistische kijk op het hele doorslaap-gebeuren. Zo heb ik ervan geleerd dat de eerste jaren echt met ups en downs zal gaan. Slapen is geen stijgende lijn. Het gaat op en neer, periodes heel goed en periodes minder goed. Ik denk persoonlijk dat je met 1x wakker worden in de nacht nog redelijk 'geluk' hebt. Daarnaast heb ik vanuit haar meest recente podcast opgestoken dat we eigenlijk geen échte invloed hebben op hoe ons kind slaapt. Ja tuurlijk, je kunt zorgen voor een goed ritme, fijne (donkere) omgeving etc etc. Allemaal randvoorwaarden. Maar uiteindelijk is je kindje degene die bepaalt, en elk kind is anders daarin. Dus je kunt het nog zo 'goed' doen als je wilt; op sommige aspecten heb je nou eenmaal geen invloed.

één jaar geleden

En daarnaast geef je aan dat je ermee zit dat hij 'nog steeds niet elke nacht' doorslaapt. Net zoals wij kunnen kindjes ook nachten hebben waarin ze onrustig zijn, meer moeten verwerken en het misschien niet lukt. Wij hebben ook nachten waarin we wakker worden van dorst, buikpijn, zorgen, geluiden of wat dan ook. En dan kunnen wij dit nog zelf oplossen maar onze kindjes hebben ons nodig om te co-reguleren. Dus op elke nacht volledig doorslapen zou ik sowieso proberen niet te rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.

één jaar geleden

Wij hebben ook een meisje die vrijwel iedere nacht een keer wakker wordt. Tot voor kort was dat vaak nog meerdere keren, en toen wilde ze ook nog een fles. Sinds we daarmee zijn gestopt (met moeite) is het meestal maar 1 keer. Soms valt ze zelf weer in slaap na wat gemekker, soms moeten we erheen voor een speen en een aai, en soms eindigt ze bij ons op de kamer. Wij vinden dit helemaal niet erg, we zijn onderhand gewend wat eerder naar bed te gaan zodat we genoeg slaap krijgen ook wanneer de nacht opgebroken wordt. Ik heb er veel over gelezen en om me heel gevraagd en hoor van de meeste vrienden met kinderen dat dit heel normaal is. Dit kan ook voorduren tot ze een jaar of 4 zijn. Veel ouders zeggen misschien dat hun kinderen doorslapen maar als je goed doorvraagt blijkt toch dat er veel nachten zijn dat ze even naar hun kindje moeten gaan. Dan weer door ziek zijn, dan weer door tandjes, dan door een sprongetje etc. We zijn ook al een paar keer op vakantie geweest met vrienden met kinderen en terwijl dat dan zogenaamd "doorslapers" zijn is er niet 1 nacht geweest dat ze niet aan het spoken waren in de nacht.

één jaar geleden

Eigenlijk is vooral de vraag, wat is doorslapen voor jou en wat zou jij graag verlangen van je kindje. ❤️ met 16 maand kunnen de meeste kindjes ‘doorslapen’, als in; ze hebben geen nachtvoedingen meer nodig over het algemeen. Maar ook bij de ouders die zeggen dat kindjes doorslapen moeten er vast eens uit voor een speentje terugdoen of een knuffie wat uit bed is gevallen. Heel normaal! Maar ik snap wel dat dat frustrerend is, ook omdat het lijkt dat dat bij anderen allemaal niet gebeurd…

één jaar geleden

In de westerse wereld hebben wij een aantal dingen besloten. Onder meer onderstaande: Met 6 maanden is nachtvoeding niet meer nodig. En dat terwijl een kind snachts wel een mm in lengte kan groeien en enorm veel energie verbruikt aan het geleerde opslaan en verwerken. Met 6 maanden moet een kindje kunnen doorslapen. Dat ze bedoelen dat dit 5 uur onderbroken slapen is wordt er niet bij vermeld. Daarbij is dit niet eens een gemiddelde want de meeste kinderen slapen dan niet door. Een kind moet alleen op een kamer slapen. Terwijl wij het liefste met onze geliefde slapen. Met 15 maanden is er een flinke sprong waar ze weer even slecht slapen, maar daarna moeten ze echt weer doorslapen. Niet echt gegarandeerd. Zowel de leeftijd als het lastige slapen of het door slapen erna. Als je nachtvoedingen afbouwt gaan kindjes doorslapen. Er zijn tal van redenen waarom een kindje wakker wordt, o.a. omdat ze honger hebben. En ben jij wel eens met honger gaan slapen? Dat is super moeilijk en dan pak je zelf ook wel eens iets te eten, toch? Slapen gaat steeds beter met de leeftijd. Alleen de ontwikkeling van slaap is niet lineair maar een rollercoaster. En deze dingen frustreren, want het is een beeld wat lang niet elk kindje volgt. Alleen voor je gevoel moet het wel want dit is wat iedereen zegt! Wist je dat veel mensen zelfs liegen dat hun kindje doorslaapt? Gewoon omdat ze de blikken '😱 nog steeds niet! Nou moet nu wel hoor' willen vermijden. Als jij gefrustreerd bent en je kindje probeert te troosten werkt dat ook nog een averechts. Want je kindje voelt je frustratie en pakt dit op. Wat ik maar wil zeggen, kijk wat jij nodig hebt om te accepteren dat je kindje niet doorslaapt. Wat heb jij nodig om je frustratie te laten gaan? Je kindje heeft jou nodig en dan komt het slapen vanzelf. Ze leren allemaal doorslapen, wanneer en in welk tempo 🤷 elk kindje is uniek

één jaar geleden

Mijn dochter heeft nog nooit doorgeslapen. En ik slaap zelf ook niet altijd door (ook niet toen ik nog geen kind had). 😉 Verder heel erg eens met Rof. Wat maakt dat je het zo enorm frustrerend vindt? Dat ze zelf wakker wordt? Of dat de buitenwereld er iets van vindt? Het gevoel dat het aan jou ligt?

één jaar geleden

Ben slaapt alles behalve door 😅. Maar vanaf het moment dat wij (zijn ouders) dit accepteerden en fysieke aanpassingen maakte om het leed te verzachten (bij ons op de kamer leggen ipv alleen, bij ons in bed leggen ipv ernaast enz.) Slaapt iedereen beter, wij zijn snachts minder lang wakker waardoor wij zelf beter slapen, hierdoor lijkt Ben ook weer beter te slapen 🥰. Ik geef nog borstvoeding en voor mij was het uit bed stappen naar de andere kamer lopen, voeden en weer terug naar bed gaan slopend. Sinds we hem op een matrasje naast ons bed hadden ging het beter (met mijn nachtrust) en sinds hij in ons bed slaapt nog beter 😅. Volgens mijn collega's en familie heb ik op die manier die spontane ouderdom uit mijn lijf kunnen houden. Je ziet mensen soms spontaan oud worden. Gek genoeg vrijwel altijd bij ouders waarvan kindjes zogenaamd al doorslapen 🤔. Vannacht sliep hij een blok van 5 uur een record sinds een jaar 🤩🤩🤩. Hier helpt de verzwaringsdeken goed. Ben ligt bij ons in bed en ik slaap sinds een paar nachten onder een verzwaringsdeken hij ligt dan onder het randje daarvan, merkte vanaf het eerste moment al verbetering, hij slaapt weer zoals van ouds op zijn rug en zij ipv buik. Teken dat hij zich veiliger voelt. Straks mag ik een verzwaringsdeken speciaal voor dreumesen (1.4kg) ophalen voor €25.00. Dat andere kindje wil er absoluut niet onder slapen. Mijn gelukje dus. Ze zijn voor 50 euro bij Amazon te bestellen. Vanaf 2.5 kg zijn ze ook in NL te bestellen maar die zijn voor kindjes vanaf ongeveer 4 jaar. Je moet rekenen op ongeveer 6 tot 10% van het eigen lichaamsgewicht.

één jaar geleden

Reactie op Cooltjuh

Ben slaapt alles behalve door 😅. Maar vanaf het moment dat wij (zijn ouder ...
Wij hebben een verzwaard slaapzakje, echt ideaal. Flint komt helemaal tot rust. Wij gebruiken hem voornamelijk met in slaap vallen. Flint is nog niet zo zwaar, dus het gewicht is voor hem nog wat hoog.. magere lat 😂 Overigens 😱 Flint vannacht dus ook!! Pas 5.15 wakker. Of nouja, wakker en echt mama willen want hongerrrr

één jaar geleden

Reactie op ROF

Wij hebben een verzwaard slaapzakje, echt ideaal. Flint komt helemaal tot r ...
Ben slaapt al vanaf maatje 68/74 niet meer in een slaapzak. Hij had die van primark (lopen wijd uit) en andere modellen wilde hij niet. Toen overgegaan op lakentje met fleecedekentje en slapen ging weer beter. Vooral omdat hij nu ook bij ons in bed slaapt en gewoon onder ons dekbed slaapt. Wij zijn warme slapers dus het zomerdek ligt er nog op 🤣. Met dan nu sinds paar dagen verzwaringsdeken op mijn helft.