14 Reacties
2 jaar geleden
Mijn dochter valt/viel alleen in slaap met de borstvoeding.
Ik heb sinds deze week de grens gelegd, ook omdat ze in haar bedje zit en het bedje elk moment omlaag moet, hebben we besloten dat het tijd werd om nu echt te trainen dat ze zichzelf in slaap laat vallen.
Gisteren was dramatisch, ze bleef huilen, omstebeurt troosten, erbij blijven zitten, niet te doen.
Toen las ik vandaag een stukje over slaapassociatie afleren. Het kwam er op neer dat wanneer je baby bijna slaapt door de associatie (vasthouden, borst, wiegen, whatever) , dus niet wakker maar ook niet slapend is, je je baby neerlegt. Wanneer je baby begint te huilen doe je het opnieuw, net zo lang tot de baby slaapt. Dit bouw je dan iedere dag een beetje op.
Ik heb het vandaag geprobeerd, ik heb haar zoals altijd aangelegd in haar kamer op de stoel, toen ze bijna weg viel neergelegd. Ze begon gelijk te klagen, dus de muziekdoos aangezet, toen begon ze te spelen met haar knuffel, ging zitten, ging helemaal met haar hoofd naar het voeteneind. Ik heb haar terug gelegd zonder wat te zeggen, hooguit een beetje sussen en ben een boekje gaan lezen uit haar zicht.
Misschien jinx ik de boel maar kijk nou, voor het eerst, zo trots 🥺
2 jaar geleden
White noise? Iets wat naar papa of mama ruikt?
Een ritueel creëren voor hij gaat slapen? Wij geven de fles altijd in ons bed met gordijnen dicht en lamp uit zodat het donker is. Doen elke avond hetzelfde ritueeltje en hij valt nu al na de fles in slaap en dan kan ik hem overleggen. Hij is een zij slaper dus leg hem op z’n zij weg en draait vanzelf wel terug naar z’n rug in z’n slaap.
2 jaar geleden
Reactie op lrbntm
Mijn dochter valt/viel alleen in slaap met de borstvoeding.
Ik heb sinds d ...
Oh wat lekker zeg. Fijn dat het zo snel al beter gaat!!! Slaapassociatie ken ik inderdaad en naast handjes vast houden heb ik er nog een aantal (boekje lezen, white noise, liedje zingen) ik hoop dat deze op den duur genoeg zijn en ik de handjes vasthouden kan laten varen. Probleem is alleen dat ik de 2/3 dutjes overdag gewoon geen tijd heb om er naast te zitten/terug te leggen etc etc. Peuter van 2.5 zit beneden te wachten en die durf ik hooguit 10 minuten alleen achter de televisie te zetten…
2 jaar geleden
Mijn zoontje had precies hetzelfde, bleef maar draaien en maaien met zijn armen. Iets zoeken om mee te spelen enz. Moest hem echt een beetje geforceerd vasthouden en dan viel hij uiteindelijk wel in slaap in zijn bed. (hier nog wel iets makkelijker, want hij slaapt nog in een cosleeper) We hebben sinds een week de bundi slaapzakjes, dan rits je de armen vast en sinds 3 dagen valt hij ineens zelfstandig in slaap 😊 Ik heb via vinted/marktplaats slaapzakjes gekocht. Zou je ook eens kunnen doen om te proberen. Hier was dit dus het laatste setje wat nodig was.
Maar we zijn dus van minstens 45 minuten bezig zijn naar 10/15 minuten gegaan. Hierbij zit dan ook 10 minuten waarin ik er nog even bij blijf zitten als hij eigenlijk al in slaap is/ogen dicht heeft.
2 jaar geleden
Reactie op Mi93
White noise? Iets wat naar papa of mama ruikt?
Een ritueel creëren voor hi ...
White noise en ritueel hebben we idd. Tijdens fles valt hij, als hij moe genoeg is, zeker in slaap - maar wordt vaak ook weer wakker zodra ik hem overleg…
Misschien knuffeltje met mijn geur toevoegen idd… Heeft hij gelijk iets om handen waardoor hij hopelijk niet zo met zijn armen maait haha.
2 jaar geleden
Reactie op Melisas
White noise en ritueel hebben we idd. Tijdens fles valt hij, als hij moe ge ...
Ah ja! En als je hem dan weer oppakt even knuffelt en weer terug legt? En dit aantal keer doet? Geen idee hoor wij doen soms ook maar wat 🙈
Ons zoontje lag ook lang ingebakerd omdat hij altijd aan het meppen en maaien was. Wij gebruiken het lakentje van Fedde en Kees. Met z’n armpjes er wel boven en hij kan er ook onder op z’n zij draaien maar hij gaat niet het hele bed door. En geeft hem wel geborgenheid hebben wij het idee.
En anders misschien eens het slaapzakje van Fedde en Kees proberen? Dan kan je de armpjes vast ritsen en heeft die wat minder bewegingsvrijheid. Zo hebben wij het inbakeren afgebouwd. Nu slaapt die in een gewone slaapzak.
Ons zoontje moet ook iets te friemelen hebben hij heeft wel 5 ‘spuugdoekjes’ in z’n bed, die pakt die altijd om te friemelen hij wil graag ergens met z’n hoofd tegenaan liggen.
2 jaar geleden
Reactie op Melisas
Oh wat heerlijk!! En dat slaapzakje kende ik nog niet, mag je dat gewoon ge ...
ja dat kan gewoon, ons zoontje slaapt op zijn zij en hij kan zelf gewoon op zijn zij rollen. Het is van fedde en kees. Op de website staat ook info over het al kunnen rollen e.d. Wij gebruikten al het nunki lakentje van hun, maar dat deed te weinig. Nu samen lijkt het perfect te gaan en het slaapzakje is straks makkelijk af te bouwen door de ritsjes steeds ietsjes verder open te laten.
2 jaar geleden
Ik heb echt vanaf dat ze 2 maanden oud is tot 2 dagen geleden altijd mijn hand op der buik moeten leggen tot dat ze sliep.
2 dagen geleden bleef ze maar onrustig terwijl ik dat deed... dus toen welterusten gezegd en weggelopen en nu valt ze dus al 2 dagen volledig zelfstandig in slaap.
Wel heb ik pas geleden een knuffeldoekje geintroduceerd voor bij het slapen wellicht heeft dat geholpen.
Mijn ervaring hier is dus dat het vanzelf ineens goed komt.. nu vond ik het niet erg ging er gewoon bij op de grond zitten met mn hand op der buikje tot ze sliep, maar snap helemaal wat je bedoeld!
2 jaar geleden
Reactie op Melisas
Dat slaapzakje kende ik niet!! Mag dat nog ookal rolt en tijgert hij als ee ...
Is tot 9 maanden dus denk het wel. Mijn dochter kon zich er gewoon mee opdrukken (uitgetest) maar inmiddels al 2 maanden zonder inbakering in een 4 seizoensslaapzakje. Maar mag volgens mij alleen gebruikt worden in combinatie met het fedde en kees lakentje als ze kunnen rollen