7 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoon had dat ook in avond en in nacht. Maar hij is er overheen gegroeid. Ik ben gestopt met borstvoeding met 7 maanden. Nu valt hij alleen als hij heel moe is nog in slaap in mijn armen als ik de fles geef (ik mis dat soms wel). Valt je dochter overdag wel zelf in slaap?
2 jaar geleden
Reactie op XLMN
Wat goed dat je al zo lang bv geeft! Heel knap. Leg je haar wel eens wakker ...
Dit heb ik destijds ook bij mijn oudste dochter gedaan en dat heeft soort van geholpen... uiteindelijk viel ze niet meer in slaap van de borst en ben ik haar gaan wiegen en dat dan steeds afbouwen. Dus steeds meer wakker in bed leggen. In kleine stapjes hoor. Nu (2.5j) slaapt ze echt super goed. Dus de effort waard geweest!! Met mijn jongste probeer ik dat nu ook zo af en toe maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.... geduld is een schone zaak...
2 jaar geleden
Zelfstandig in slaap leren vallen kan niet. Dat is niet een vaardigheid die je kan trainen. Baby’s (of peuters/kleuters) zullen zelfstandig in slaap vallen als ze daar klaar voor zijn. Wat je wel kunt doen is andere slaapassociaties in bouwen ter vervanging van de borst. Deze doe je dan eerst tijdens het geven van borstvoeding zodat je kindje deze herkent en dan kun je langzamerhand het in slaap voeden afbouwen. Wat ik nu doe tijdens het borstvoeding geven is schommelen in de schommelstoel, op zijn onderrug/billetjes kloppen en telkens hetzelfde liedje zingen (hier is dat ik zag twee beren 😂). Zo kun je dus wel de slaapassociatie van de borstvoeding vervangen met iets anders. Hier valt tie s avonds vaak in slaap in mijn armen met deze associaties en s nachts vaak nog wel echt aan de borst maar dat is omdat tie dan 3 sabbeltjes doet en alweer slaapt. Hopelijk heb je hier wat aan!
2 jaar geleden
Reactie op MickyML
Zelfstandig in slaap leren vallen kan niet. Dat is niet een vaardigheid die ...
Aanvullende hierop kun je, zodra je een nieuwe associatie enige tijd hebt geïntroduceerd, de bv vooraf geven op een andere plek dan de slaapkamer. Vervolgens het ritueel maar dan zonder de bv. Eventueel borst aanbieden als troost maar de hele maaltijd is dan niet langer nodig want die is al binnen.
Trouwens echt vet goed dat de bv al zo lang lukt! Mijn tip is wel om de avondbv het laatste af te bouwen, dat is voor kinderen vaak de moeilijkste
2 jaar geleden
Mijn zoontje van 8 maanden valt ook ‘s avonds vaak aan de borst in slaap, maar soms ook zelfstandig in bed daarna. Als ik er niet ben doen anderen hetzelfde ritueel, maar dan met of zonder fles op de stoel knuffelen. Dat gaat meestal ook prima, maar je merkt aan hem dat hij blij is als ik er weer ben voor z’n vertrouwde plek.
2 jaar geleden
Mijn zoontje van 8 maanden valt ook ‘s avonds vaak aan de borst in slaap, maar soms ook zelfstandig in bed daarna. Als ik er niet ben doen anderen hetzelfde ritueel, maar dan met of zonder fles op de stoel knuffelen. Dat gaat meestal ook prima, maar je merkt aan hem dat hij blij is als ik er weer ben voor z’n vertrouwde plek.