32 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoontje is nu 23 weken en ik geef ook nog volledig borstvoeding
7.30u bv
10.30u fruit (zo veel als hij wil)
11.30u bv
(wil over 1 week beginnen met brood en dat zal dan om 12 uur zijn)
14.30u bv
17.30u groente zoveel als hij wil
18.00u bv
19.00u fles met afgekolfde melk 120ml en nadien nog bv (slaapt dan meestal om 20.00u)
Hij is 68cm en weegt 8,5 kg
2 jaar geleden
Hoi. Ik geef ook borstvoeding en we zijn deze week ook gestart. Combinatie stukjes en papjes. Voorlopig eet hij niet zo heel veel dus drinkt hij nog ongeveer hetzelfde. Ik ga gewoon telkens een uur na de borstvoeding iets aanbieden om te eten en zie dan wel hoeveel honger hij heeft.
2 jaar geleden
Als hij te licht is, zou ik hem juist vaker aanleggen! De hapjes geef je naast de voeding en dat doe je in principe nog tot dat hij een jaar is. Jouw borstvoeding is veel calorierijker dan de hapjes dus als je gaat vervangen dan heb je de kans dat zijn curve gaat afbuigen. De hapjes zou je bijvoorbeeld een uur na de voeding kunnen geven om te oefenen.
2 jaar geleden
Ik geef volledig borstvoeding aangevuld met de beruchte hapjes.
Als Ben hongersignalen geeft let ik erop hoe hij dit geeft. Naar de borst grijpen is aanleggen, mijn gezicht opeten is fruit of groente eerst. Ben werkt al aardige porties groente weg fruit iets minder en gaat direct daarna lekker aan de borst voor zijn toetje (drinkt gerust nog even een hele borst leeg 😱).
2 jaar geleden
Reactie op MickyML
Als hij te licht is, zou ik hem juist vaker aanleggen! De hapjes geef je na ...
Dit kan ik onderschrijven: mijn dochtertje was ook te licht (krijgt volledig bv) en het cb wilde dat ik de hapjes ging opvoeren en minder vaak ging aanleggen. Dat voelde niet goed dus lactatiekundige gebeld. Hun advies was juist vaker aanleggen en dat helpt, mijn dochter komt nu goed/meer aan en eet ook nog hartstikke goed haar hapjes, broodkorst en maisvingers. Zij was/is overigens ook hartstikke vrolijk, zag er niet uit alsof ze last had van haar te lage gewicht.
2 jaar geleden
Nog niet begonnen met hapjes. Volgende week is mijn zoontje zes maanden en gaan we beginnen met na een voeding (bv of afgekolfde melk) hem groente, fruit of brood aan te bieden. Mijn borsten zijn elke keer redelijk zacht en denk niet dat ze snel zullen vollopen tussen de voedingen door. Denk dat hij dan echt wel 6-8 uren later weer moet vragen, maar mijn zoontje kennende gaat hij dat niet op redden en anders leg ik hem gewoon een keer extra aan of kolf ik af. Ik ben benieuwd wat hij van de vaste voeding en fruit vindt.
2 jaar geleden
Ik geef bv en straks krijgt hij hapjes er na, binnen 30min. Dit zodat hij niet gefrustreerd raakt door honger als het niet lukt. Hij gaat vanzelf aangeven als hij minder bv en meer hapjes wil. Zoals Ben, stukje hierboven, het ook prima zelf kan aangeven.
Bij afvallen of minder snel aankomen is vaker aanleggen altijd het advies. Zeker het eerste jaar halen ze de meeste vetten, eiwitten en koolhydraten uit de bv en minder uit hapjes. De darmen moeten nog leren om hapjes te verwerken. CB snapt dit nog steeds niet en is vaak niet echt bv gericht.
2 jaar geleden
ik geef nog half bv ivbm werk en ik heb een hekel aan kolven.
4 sessies bv; 2 in de avond en 2 in de nacht/ochtend
overdag krijgt hij 3x 150cc
hij krijgt een uur na zn 2e fles fruit
rond 4 of 7 krijgt hij avondprak
je kunt steeds iets meer geven
bv past zichzelf aan dus dat is helemaal handy!
2 jaar geleden
Ons schema nu is:
07:00 borstvoeding
Na het slaapje fruithapje
11:30 borstvoeding
Nadien oefenboterham
14:30 borstvoeding
Na het slaapje water met een maisfinger
17:00 groentehap
19:00 borstvoeding
Gisteren ben ik wezen wegen bij het CB,
Omdat de curve blijft afplatten is het advies om actief bij te gaan voeden.
Haar advies was:
- Oefen boterham met beleg
- 14:30 de borstvoeding eraf en yoghurt/kwark met een beschuit
- koolhydraten bij de groente.
Ik ga absoluut de borstvoeding van 14:30 er niet afhalen, ik denk dat Saar meer voedingsstoffen inzitten dan in yoghurt met beschuit.
De koolhydraten bij de groentes wil ik wel gaan overwegen
2 jaar geleden
Mijn dochter is zes maanden en krijgt bv op verzoek. Ze krijgt een beetje groente en sinds deze week wat fruit. Het zijn echt kleine oefenhapjes (gepureerd of een stukje). Bv is echter de hoofdvoeding (tot ze een jaar is). Dit weekend gaan we een broodkorstje proberen. Ze krijgt de hapjes altijd 30/60 minuten na de bv.
2 jaar geleden
Reactie op Meck
Tnx! Ik vind het ook zo krom dat ze nu eigenlijk al adviseren om minder bv ...
Vind ik ook een gek advies. Maar goed, ik kreeg op m’n kop dat we niet met vier maanden met oefenhapjes zijn begonnen. Vond ik ook vreemd. Ik zou dus voorlopig nog lekker doorgaan met de bv en hapjes alleen om te oefenen aanbieden.