8 Reacties

7 maanden geleden

Ik lees graag mee. Ik zeg soms gewoon nee, en accepteer die driftbui. En dan leid ik m af om uit die driftbui te komen. 9vd10x is hij het daarna alweer vergeten

7 maanden geleden

Hier met ziekte altijd even moeten resetten. Stond dan niet de hele dag aan, maar voor ons doen wel veel. Wat bij zoon dan helpt zijn dit soort dingen: Veel naar buiten (plassen stampen, naar het bos en dan eventueel bingokaart of mooie stenen/stokken/bloemen zoeken, met de bbq keuken in de tuin spelen). Indoor speeltuin. Boodschappen halen. 2 nopjes puzzels door elkaar husselen en dan laten maken. Duplo bouwwerk maken en dan zoon het laten slopen. Rondje met de loopfiets. Ballonnen overgooien. Gewoon maar laten vervelen, soms is het niet anders 🤷 Ok ik lees nu de vraag pas goed 🙈 ik was nog half aan het slapen denk ik 🤣 Ik merk aan zoon als hij te veel/vaak tv kijkt dat hij sneller driftbuien krijgt als ik hem uit zet. Zoon kan zichzelf niet goed vermaken. Is ondeugender, wil dan de kat laten schrikken en de hond slaan. En niks is goed. Dus elk voorstel om boekje te lezen, kleien, verven, buiten spelen is allemaal niet goed. Hij wil dan alleen nog maar tv. Maar dit gedrag doet zoon standaard met/na tv kijken. Dus hij mag niet zo vaak tv kijken 😅 Ik laat die tips maar gewoon staan, misschien heeft iemand er nog wat aan.

7 maanden geleden

hier een beetje hetzelfde. aan het eind van de tweede zwangerschap kon ik niet veel meer daarna baby met koemelkallergie en ikzelf die niet zo lekker ging dus veel tv gekeken. Wij hebben nu gezegd dat de tv 'stuk' is zodat hij begrijpt dat de tv uit staat. Vanaf 16:30 mag hij even op kinder YouTube een filmpje uitzoeken zodat ik het eten kan klaarmaken. De eerste paar dagen vroeg hij constant of hij tv mocht kijken en nu vraagt hij 0-1x per dag.

6 maanden geleden

Wij moeten ook weer minderen nu.. dochtertje van bijna 2.5 en wij wsren laatdt een hele week nogal ziek en toen wilde ze alleen op de bank hangen en mocht ze tv kijken.. en nu afgelopen 2 weken sinds ze weer beter is wil ze dus ook continu tv kijken dus we zijn aan het afbouwen nu.. steeds korter en dan ruim van tevoren aangeven dat dit de laatste aflevering van Bluey is en dat meerdere keren herhalen erna en dan accepteert ze het wel.. als ik hem te abrupt of vlak na de "waarschuwing" al uit zet, dan is het drama..

6 maanden geleden

Hier gaat het inmiddels een stuk beter! Hier ook een intense tijd achter de rug met newborn, die is nu 4 maanden dus er begint wat ritme in te komen en onze dochter is ook wat meer gewend. En het scheelt dat het beter weer wordt. Veel naar buiten ipv de hele dag binnen. Hier helpt toch ook consequent blijven denk ik. Op dagen dat ze de hele dag thuis is mag ze 2x een halfuur tv kijken of 1x een uur. En ze zet zelf altijd de tv uit. Moet ik soms blijven vragen maar ik vind het belangrijk dat ze daar zelf de controle over heeft. Dan zit ik net zolang naast haar totdat ze 'm uitzet haha. Ze slaapt ook niet meer overdag dus ja dan is het ook wel even een rustmoment voor ons alletwee. En ze gaat ook al 2 dagen naar de opvang en ik wil proberen er niet een heel groot ding van te maken. Wat ik wel lastig vind is het schermgebruik naast de tv van anderen. Zij ziet ons (pappa vooral want ik let er veel op) en opa en oma continu met die telefoon. Ze is daar echt gefocused op. Vind ik moeilijk.

6 maanden geleden

Reactie op Joanna1988

Hier gaat het inmiddels een stuk beter! Hier ook een intense tijd achter de ...
Dat trucje met het ‘zelf uitzetten, zelf bed inklimmen etc’ gebruik ik ook. Werkt hier super! Moet m wel een beetje helpen, want hij staat er niet echt 100% achter.. maar accepteert het dan wel.

6 maanden geleden

Hier helpt de YouTube kids app heel goed! Je kunt een timer instellen en wij doen dan meestal 10 min per keer. Als die dan afgelopen is, heeft ze daar ook vrede mee. En weinig driftbuien: want het lijkt voor haar alsof wijzelf niet de schuldige zijn die hem uitzetten. En ze weet dat als het klaar is, het ook klaar blijft.

6 maanden geleden

Nog geen ervaring met afkicken, dat komt misschien als onze 2e er straks is. Wat wij doen is vaste tijden hanteren. Einde van de middag tv kijken als wij eten koken. Daarna vraag ik of zij hem wil uitzetten of ik. Als ze nee zegt doe ik hem zelf uit. Als we de hele dag thuis zijn mag ze ook voor de lunch nog even kijken. Ik zeg dan dat ze mag kijken als ze eerst haar speelgoed opruimt. Top idee al zeg ik het zelf, heerlijk met een opgeruimd huis de middagdut in. Driftbuien bij het uitzetten zijn herkenbaar en gedrag zal niet verbeteren als de tv veel aan staat. Ik zou begrip tonen voor de gevoelens en andere leuke dingen samen gaan doen. Dan vragen ze er ook snel minder om.