25 Reacties
2 jaar geleden
Ik had dit ook met mijn dochtertje. Mijn dochtertje is erg actief en zit eigenlijk bijna nooit stil. Het CB zei tegen mij dat ze rond deze periode vaak zien dat kinderen weinig aankomen omdat ze nu ineens veel meer bewegen door het kruipen, optrekken enz. Ik ben mijn dochtertje een extra boterham gaan geven. Ongeveer 1.5 uur na de ochtend fles en iets meer tussendoortjes. Ben vorige week bij het CB geweest en ze heeft het gewicht intussen ingehaald en zit weer goed op haar eigen lijn. Ze krijgt ook nog steeds 3 flessen ipv 2 en dus die extra boterham
2 jaar geleden
Mijn dochter is laatst 200gr afgevallen door de koemelk provocatietest. Refluxklachten kwamen weer terug al het eten kwam er in dezelfde gang weer uit en ze ging alles weigeren qua voeding. Nu met medicatie alles weer in orde en ze was binnen een week weer op gewicht en weegt inmiddels alweer zwaarder. Ze beweegt overigens ontzettend veel!!
Dit is haar schema:
7.00u: fles 200ml
9.00u: fruithap 100 a 150gr
12.30u: 1 boterham met vaak jam (light gewoon de normale)
13.30u: fles 230ml
16.00u: knijpfruit 100gr (zitten aardig wat calorieen in.. dat heeft ze nu wel nodig anders eet ze een cracker, maisvinger etc.)
18.00u: 200gr avondeten (potje moeilijke eter) en snoept inmiddels daarna ook nog flink met ons mee (zo blij mee dat ze eindelijk wat vers eet)
19.00u: fles 230ml
Snachts: heeel soms komt ze nog voor een fles dan krijgt ze gewoon een volle 230ml. Ze zal het dan wel nodig hebben denk ik dan.
Zoals je ziet krijgt ze best wat. Ze was met haar geboorte 2460gr en weegt nu 8490gr. Geen heel zwaar meisje dus ze kan t goed gebruiken.
2 jaar geleden
Hey Lou-Ann21, wat vervelend dat je zoontje is afgevallen ondanks al jouw goede zorgen! Mag ik je vragen of hij druk is? Veel beweegt. Zitten/staan/kruipen/schuiven. Maakt eigenlijk niet uit wat maar beweeglijk is? Mijn zoontje heeft dat namelijk vrij erg. Hij was niet afgevallen bij een eerdere check (de volgende is pas in september) maar zat qua gewicht niet meer op de lijn (hoofdomvang en lengte wel). Ik kreeg ook het advies meer eten te geven maar dat is serieus bij God niet mogelijk, hij eet al extreem veel en op dagen dat hij minder beweegt vaak ook minder. Mogelijk speelt ook het warme weer een rol (we eten zelf meestal dan ook wat minder)?
2 jaar geleden
De warmte en veel beweging maken zeker uit bij wel of niet aankomen. Dit speelt bij Flint ook heel erg. Het CB maakt zich absoluut geen zorgen, maar hij zakt wel dus het is even opletten.
Meer calorieën en eiwitten geven helpt. Geen komkommer maar avocado bijvoorbeeld. Rauwkost kost meer energie dan het oplevert, dus gekookte groenten/fruit verkiezen boven rauw.
Vaker kleine maaltijden aanbieden kan resulteren in dat ze over de dag meer binnen krijgen. Hoeft niet, dit moet je even ervaren en goed in de gaten houden.
Ik weet niet of je kindje kv of bv krijgt. Maar ze kunnen er meer calorieën uit halen dan uit vaste voeding. Dit is hun lichaam meer gewend, het is afgestemd en kost minder energie en levert dus meer op. Dus bij bv vaker aanleggen en bij kv misschien kijken of je weer een fles extra kan aanbieden. Of misschien 3 kleinere flessen met een hapje vaste voeding er naast ipv 2 grote flessen.
Wij kregen bovenstaande advies van een nieuwe jeugdarts bij het CB. Zij heeft veel kennis van lang-voeden, rapley en kinderdiëeten waardoor haar adviezen regelmatig net wat anders zijn merk ik.
2 jaar geleden
Wij gaan straks naar t cb dus ik ben benieuwd. Onze dochter is vorige week heel erg ziek geweest dus ik denk ook dat dit mee gaat spelen in t gewicht. Maar ook zij is een bezig bijtje en haalt nu de schade in van vorige week.
Ik snap heel goed dat je schrikt maar zolang hij goed eet, lekker actief is en lekker in z'n vel zit is t afvallen niet zo erg hoor!
Als t maar geen halve kilo of kilo is!
Dus dat komt helemaal goed!
2 jaar geleden
Ik reageer even op jullie allemaal wat hij eet: sochtends meestal niet veel.. hij drinkt sowieso bij mij (bv) rond 7 uur en rond 8 uur word hij vaak wakker. Dan starten we rustig op en maak ik een broodje, eet hij nooit op soms een halve. En dan probeer ik nu hem te laten wennen aan een glaasje melk erbij. Moet hij ook niks van hebben.
Daarna slaapt hij meestal 1,5 uur en als hij wakker is weer een broodje met vaak wat fruit omdat hij t broodje niet op eet. Ik probeer ook regelmatig dingen uit als pannekoekjes, wafels echt van alles. Smiddags altijd fruit en soms nog ander tussendoortje.
Avond eet hij met de pot mee (alles gaat via rapley) dat gaat over t algemeen altijd goed! En soms nog wat yoghurt na t eten
Voor hij gaat slapen krijgt hij 1 flesje kv
Smiddags drinkt hij nog wel is bij mij maar ik denk nu sinds een week/2 weken dat hij nog max 3 keer per dag drinkt☹️
2 jaar geleden
Reactie op ROF
De warmte en veel beweging maken zeker uit bij wel of niet aankomen. Dit sp ...
Ik geef bv, in mn vorige reactie heb ik even gezet wat hij allemaal eet op een dag, heb je daar nog tips voor? Meer aanleggen werkt hier echt niet hij vertikt t gewoon echt. Sowieso sochtends drinkt hij buj me en soms smiddags savonds dus flesje kv en snachts nog een keer bij mij
2 jaar geleden
Reactie op Lou-ann21
Ik reageer even op jullie allemaal wat hij eet: sochtends meestal niet veel ...
Als ik zo zie is het wel erg weinig.
Het lijkt alsof hij nog niet echt vast voedsel wilt. Maar dan moet je vaker bv geven.
Even om idee te geven wat ons zoontje eet. Wordt dit weekend 1 jaar.
Maar eet sinds 10,5 maand dit schema.
07:30 180cc fles
10:00 200gram fruit
12:00 2 sneetjes brood met pindakaas of jam.
15:00 groente snack (bijv komkommer of soepstengel)
17:00/30 avond eten ca 250gram en een toetje
19:30 fles 180cc
Eerst zat er om 15:00 nog een fles. Maar deze is sinds 11 maanden weg en vervangen voor de snack.
Bij 9 maanden zaten we nog op 4 flessen wilde hij absoluut geen broodje. En ineens bij 10 maanden broodje.
Dus neem de tijd om over te stappen met vast voedsel 😉
2 jaar geleden
Tip: voeg waar mogelijk een klontje margarine toe. Dit is de beste boter voor baby's heb ik begrepen omdat het veel vet bevat.
2 jaar geleden
Reactie op nicci-nicolle
Als ik zo zie is het wel erg weinig.
Het lijkt alsof hij nog niet echt vas ...
Het is ook niet erg veel maar daar kwam hij altijd goed van aan.
Borstvoeding geven gaat echt niet vaker hoor, ik bied het meerdere malen per dat aan en hij wilt echt niet, kan m moeilijk dwingen.
2 jaar geleden
Hi Lou-Ann, ik herken het deel over aanleggen maar niet willen eten. Dat doet mijn kleintje ook. Hij is best flink afgebouwd en een maand/1,5 maand later wilde hij ineens wel weer meer drinken.
Wij geven brood van de biologische markt dus met oudere graansoorten. Dat eet hij beter dan regulier brood, wat hij inmiddels ook af en toe krijgt. Wij smeren biologische roomboter erop. Hij is er dól op 🤣, meer dan op bijvoorbeeld jam. Wij smeren dus nog altijd maar weinig variatie maar het is wat het is.
Wij starten zelf met yoghurt in de morgen met prebiotica (alleen niet als hij verkouden is ivm slijm). En daarna krijgt hij een uur later ongeveer nog een fruithapje.
Geef je brood eigenlijk ook via rapley methode? Wij geven kleinere stukjes, dat vindt hij fantastisch. Zo lang hij maar zoveel mogelijk zelf kan doen is het goed.
Misschien heb je niets aan m’n verhaal, misschien wel iets maar je doet het super, baby is happy en hij is super beweeglijk dus natuurlijk gaat aankomen in gewicht dan minder snel 😘. Laatste tip; hij haat dingen door elkaar 😳.. wij geven dus alles apart/na elkaar. Met avondeten zie je dus bijvoorbeeld eerst z’n visje, dan wortels en dan broccoli. En sommige dagen eet hij vrijwel niets..
2 jaar geleden
Reactie op BabyvdN
Hi Lou-Ann, ik herken het deel over aanleggen maar niet willen eten. Dat do ...
Nog een kleine toevoeging. Ik ben laatst even tussendoor gaan wegen met de kleine zoals ik al eerder zei. Toen bleek ook dat hij afweek van z’n curve. Ze zei toen zelf direct dat ze dit eigenlijk bij vrijwel alle kinderen rond deze leeftijd zien omdat ze zoveel energie verliezen met bewegen.
Ik heb een happy baby en vooral gezonde baby. Hij krijgt af en toe echt wel wat ziektes mee maar kan het prima aan. Hij is smal maar dat is z’n vader ook dus ik maak me niet zoveel zorgen. Ik hoop dat je daar vooral wat aan hebt; ik wens je ook minder zorgen toe als jouw zoontje ook happy en gezond is 💕
2 jaar geleden
Je kan alleen bv blijven aanbieden, maar dwingen wordt lastig inderdaad 🤷 Flint eet ook zo weinig, maar hij drinkt nog wel een keer of 7 in 24u bij mij.
Je kan proberen een keer op de pap te geven, van bv. Hier zitten met calorieën in. Koemelk is niet echt nodig aangezien hij toch nog 3x bv krijgt. Als hij dit niet wilt dan zou ik het ook niet veel eisen hoor, er zit niet iets in wat hij anders mist 🤷
Ongezouten roomboter is zeker een advies, net als pindakaas en/of andere notenmoes. En als je er echt niet uit komt, neem eens contact op met stefan kleintjes, hij heeft echt goede vragen en adviezen.
2 jaar geleden
Ons dametje loopt voor qua lengte maar daarin tegen loopt haar gewicht niet mee. Daarin tegen beweegt ze wel heel veel. En ze eet gewoon goed en veel, ik maak me geen zorgen😅
Misschien dat je het ontbijt iets anders kunt doen? Hier zijn smoothies een favoriet. In de ochtend is hier een halve boterham ook teveel.
2 jaar geleden
Reactie op BabyvdN
Nog een kleine toevoeging. Ik ben laatst even tussendoor gaan wegen met de ...
Echt heel erg bedankt voor je reactie ❤️ hij heeft vandaag super veel gegeten was echt blij! Ik heb ook een blije baby die gewoon erg actief is, ik denk dat ik me wat minder zorgen moet maken🫣