16 Reacties

2 jaar geleden

Hi Lisa, je hebt nog recht om te kolven, maar dan in eigen tijd. Dus in de pauze, of je moet je kolftijd inhalen. Mijn ervaring is dat werkgevers hier niet zo moeilijk over doen. Ondervind jij hier problemen mee?

2 jaar geleden

Ik weet inderdaad dat dit kan in mijn eigen tijd. Ik werk in het onderwijs en pauzes zijn erg schaars. Ik kolf nu nog op vaste momenten maar vanaf komend schooljaar moet dit anders geregeld worden. Op dit moment wordt het kolven niet gestimuleerd en krijg ik vaak de opmerking ‘gaat ze weer’ en zit ik in een magazijn op een zeer onhandige plek. Ik moet mijn oortjes maar in doen om niks ‘belangrijks’ te horen van collega’s…zie er nu een beetje tegenop om aan te geven dat ik wil blijven kolven.

2 jaar geleden

Ja en ik heb het gewoon in mijn agenda staan. De rest plan ik er omheen

2 jaar geleden

Wat naar dat dit je ervaring is momenteel! Hier net na mijn verlof een soortgelijke situatie. Ben hier eens flink boos over geworden. Duidelijk gemaakt dat ik op deze manier mijn kindje de beste start en basis wilde geven en dat ik daar echt niet anders over ga denken door zo’n rotopmerking achter mijn rug. Gelukkig hield het toen op. Belachelijk dat hier zo moeilijk over gedaan wordt. Ik kolf nu nog 1 keer op werk overdag. Gelukkig staat mijn werkgever hier achter en hoef ik geen uren in te leveren om dit te doen. Ga in gesprek en laat je niet tegenhouden door collega’s die er toch niets van begrijpen. Doe het voor je kindje. You van do it mama!

2 jaar geleden

Mijn werkgever is best wel meewerkend hierin. Vraagt regelmatig hoe het gaat en of het nog te doen is. Aangegeven dat ik na negen maanden en mijn vakantie niet meer wil kolven op het werk. Toen van drie keer kolven in 6 weken tijd afgebouwd naar een keer. Alleen nu heb ik ‘s avonds direct na het werk een aantal afspraken waar ik soms niet kan kolven. Dus ga ik alsnog in mn pauze. Deze week een keer de hele dag zonder en een keer met een kolfpauze gedaan. Zal volgende week ook zo zijn. Tweemaal met ivm activiteiten erna (waarvan een een personeelsfeestje is) en driemaal zonder. Ik ga dan gewoon rond half 1 in mijn lunchpauze even kolven.

2 jaar geleden

Mijn dochter is ook negen maanden en ik kolf nog twee keer op m’n werk. Ik heb afgesproken dat ik dit in de pauze doe of wanneer ik verslagen schrijf achter de computer. Ik probeer rond 11 uur en 15 uur te kolven maar er wordt geen rekening meer gehouden met afspraken. Vandaag kon ik dus om 12 uur en 16 uur kolven en dat ging ook goed.

2 jaar geleden

Volgende week vervalt mijn kolfrecht. Ik kan mijn uren grotendeels zelf indelen, dus ik kolf tussen de overleggen door op een moment dat mij uitkomt. We hebben een kantoortje met een relaxte stoel een koelkast waar ik kan kolven en de melk kan bewaren. Mijn werkgever is trouwens ook erg fijn en begripvol. Als ik stiekem aan het werken was tijdens het kolven (druk druk druk), werd ik echt op de vingers getikt en gedwongen om te gaan ontspannen 😅. In de praktijk zal ik waarschijnlijk van 8 tot 17 uur werken en dan 2x een halfuur 'pauze' nemen om te kolven. Als het een keer niet lukt binnen de tijd zal ik waarschijnlijk wat verlof opnemen om de voedingen rond te krijgen of die tijd op een andere dag compenseren. Mara drinkt nu wel steeds iets minder overdag, dus ik hoop dat het met deze 2 kolfmomenten goed gaat lukken. Hier gaat het trouwens om een vrij korte periode. Vanaf 8 augustus hebben we namelijk nog 5 weken vakantie (tegen 70% via de nieuwe ouderschapsverlofregeling). Aan het einde van de vakantie is ze op een haar na 1 en zal ze overdag misschien niet meer zoveel melk nodig hebben. Ik zie tegen die tijd wel weer hoe het dan loopt! Eerst de aankomende maand eens aankijken.

2 jaar geleden

Ik heb geen pauzes op het werk, dat wil ik ook niet omdat ik op een woonvorm werk. Waar ik anders tijdens mijn pauze toch constant gestoord wordt.. Gelukkig vindt mijn werkgever het geen probleem. Al voel ik me toch bezwaard, met mijn werk is kolven onhandig. Er is geen echte aparte ruimte en ik ben ook vaak alleen. Nu mijn kolfrecht verlopen is, ben ik wat flexibeler, zo doe ik weer afspraken buiten de deur, dan kruip ik in de laadruimte van de bestelbus, ik neem de telefoon op tijdens het kolven en bij mijn avonddienst onderbreek ik het kolven als bewoners me nodig hebben. Niet ideaal, maar fijn dat ik überhaupt kan blijven kolven. Zo los ik het op. Ik houd niet de tijden aan die mijn dochter drinkt, omdat dat niet past in de werk planning.

2 jaar geleden

Reactie op LisaAB

Ik weet inderdaad dat dit kan in mijn eigen tijd. Ik werk in het onderwijs ...
Oh ja herkenbaar, ik werk ook in het onderwijs en het is een puzzel om dit in tussenuren/pauzes te passen. Het lukt nu nog goed voor mij door meer ruimte in mijn rooster omdat de examenklassen eraf zijn, maar vanaf september ist veel lastiger. Hopelijk kan het dan nog een keer per dag. Overigens heb ik gelukkig niet met dat soort opmerkingen te maken, gelukkig, wat super vervelend voor jou!

2 jaar geleden

Ik sta in het onderwijs en kolf tijdens de pauze in mijn klas.

2 jaar geleden

Reactie op Sien 3

Ik sta in het onderwijs en kolf tijdens de pauze in mijn klas.
Dat is handig!! Bij mij kan dat niet omdat mijn lokaal ramen heeft vanaf de gang en langs fietsroute is dus iedereen kan gezellig naar binnen loeren 👀

2 jaar geleden

Reactie op MdBr

Dat is handig!! Bij mij kan dat niet omdat mijn lokaal ramen heeft vanaf de ...
Welke kolf heb je? Ik heb de Elvie en met een borstvoedingsdoek kan ik dat heel subtiel doen.

2 jaar geleden

Reactie op Sien 3

Welke kolf heb je? Ik heb de Elvie en met een borstvoedingsdoek kan ik dat ...
Oh ja snap ik! Ik heb een Medela freestyle, vond de Elvie te duur en wist niet hoelang ik bv zou kunnen geven.. achteraf gezien was het die investering wel waard dus 😅

2 jaar geleden

Hi, mijn werkgever heeft geen regels voor t kolven. Het enige wat is gecommuniceerd is dat ik kan kolven hoelang/ hoevaal ik wil. Hier is geen tijd aan gekoppeld. Op kantoor kan ik gebruik maken van de fijne kolfruimte maar werk veel vanuit huis en 2 dagen pw is mijn dochter niet bij mij in de buurt en doe ik t wanneer t uit komt

2 jaar geleden

Reactie op MdBr

Oh ja snap ik! Ik heb een Medela freestyle, vond de Elvie te duur en wist n ...
Owja die is inderdaad iets meer zichtbaar. Ik denk dat het wel zou lukken onder een borstvoedingsdoek, maar je moet je er natuurlijk prettig bij voelen. Ik heb ook getwijfeld voor de prijs en ook voor die reden!

2 jaar geleden

Ik mag na de zomervakantie doorkolven op school (werk), hiervoor moet ik zelf afspraken maken met een collega. Bij voorkeur tijdens de pauzes/gymtijd van de leerlingen zodat er geen lessen overgenomen dienen te worden. Op zich wat mij betreft prima, deed ik nu ook al 😅. Niets zo irritant als halverwege een les je collega laten overnemen omdat je op ploffen staat. Zelf dat soort vervangingen gedaan, vreselijk waren die. Had mijn collega instructie gegeven moest ik het zelfstandigwerken overnemen en alle vragen opvangen over een les die je niet gegeven/voorbereid had 😒. Mijn zoontje is na de zomervakantie 11 maanden dus het is ook maar de vraag hoelang het nodig blijft. Mijn streven is de kleine vrieslade en halve grote vrieslade gevuld houden met zakjes melk. Toevallig van de week weer een deel bij de opvang gebracht dus weer even een weekje of 2 ruimte 🤣, eer de vakantie begint zal dat gat wel weer opgevuld zijn.