34 Reacties

2 jaar geleden

Anders geef je toch aan: prima als jullie kusjes geven op de wang maar wel even tandenpoetsen van te voren of in ieder geval niet direct na het roken. Dat lijkt mij wel logisch maarja sommige moet het uitgelegd worden😅 Net als dat mensen hun handen moeten wassen voor het aanraken van een pasgeborene. Gewoon ff streng zijn, tis jullie kindje:)

2 jaar geleden

Reactie op September2109

Ik heb wat (oprechte!) vragen. Wat is precies het probleem met kusjes (even ...
Los van het roken.Het probleem is vooral dan ik kusjes gewoon vies vind. Een mond is een broei plek voor bacteriën. Maar dat niet alleen. Nu kan zij ook nog niet aangeven wat ze wel en niet wil. Als ze later wel een kusje wil van oma mag dat echt. Ik vind knuffelen heel iets anders. Staat voor mij helemaal los er van. En een kus op de mond vind ik iets voor partners. Ook omdat ik vind dat er een duidelijke grens moet zijn.

2 jaar geleden

Reactie op Bloemetjex

Leidsters op het kdv vind ik ook geen probleem😊 De meeste zie ik het niet ...
Grappig toch eigenlijk, ik dacht altijd dat het normaal was om het niet te doen. Ik denk dat een kusje niet nodig is om geliefd gevoeld te worden of om de pijn te verzachten. Ik denk wel dat als ze ouders is ik er niet zo veel problemen mee heb als nu. Liever niet maar als het gebeurd vind ik het denk ik dan niet zo erg.

2 jaar geleden

Reactie op MJLeeuwtje

Ik vind het ook een lastige. Kusjes op de mond wil ik sowieso niet, dat doe ...
Nou ik vind het ook echt vies. En wij geven ook absoluut geen kusjes op de mond. Het is wel eens gebeurd dat oma een kusje gaf, ik wist niet hoe snel ik haar moest schoonmaken. En het is gewoon lastig

2 jaar geleden

Reactie op first_mom

Oh jeetje ik had niet verwacht dat eigenlijk zoveel het wel prima vinden. M ...
Dat zou zomaar kunnen! Ik denk dat dat bij mij ook het geval is. Ik ben totaal niet fysiek ingesteld, word er zelfs ongemakkelijk van. Je trekt nu natuurlijk als mama de grenzen voor je kind zolang die dat zelf nog niet kan, aan jou de keuze. Voor mij is het belangrjk dat mijn zoon het oke vind dus laat ik het nu toe, leidsters etc zou ik wel accepteren, echte vreemde vind ik niet nodig maar zie m zo ook niet gekust worden door de kassamedewerkster (dat zal hij later wss zelf ook wel gaan aangeven, of niet en is t een liefdevolle allemansvriend 🤣). Hoeft niet volledige afgelebberd te worden maar dat vind ik een hygiene dingetje.

2 jaar geleden

Ik vind het ook niet fijn als ze dat doen! Zowel vanuit gezondheidsoogpunt (overbrengen van ziektes) als consent, dus dat je kindje zelf nog niet aan kan geven wat hij wel en niet fijn vindt. Zo vind ik ook dat als hij ouder wordt hij absoluut anderen geen kus hoeft te geven als begroeting als hij dat zelf niet wil. En het belangrijkste als jij iets niet wil voor je kindje dan gebeurt dat niet, PUNT. Of je dat nou wel of niet kunt onderbouwen. Als het voor jou niet fijn voelt dan is dat genoeg. En hoeveel mensen het eventueel ook anders doen.

2 jaar geleden

Reactie op MickyML

Ik vind het ook niet fijn als ze dat doen! Zowel vanuit gezondheidsoogpunt ...
❤️

2 jaar geleden

Wij geven op kusjes op de wang en ontvangen kusjes terug. Op de mond geef ik geen kusje. Onze families geven ook kusjes op de wang voor zover ik heb gezien! Hij vindt het fantastisch, want dit is aandacht en anders draait hij z’n hoofd wel weg. Hij wil soms wel een kusje op mijn mond geven, weet niet of het per ongeluk gaat of omdat hij mijn man en mij dit ziet doen.

2 jaar geleden

Zelf heb ik daar geen problemen mee. Het geeft alleen maar aan dat ze geliefd is en ze vindt het zelf ook prachtig. Als ze straks groter is mag ze natuurlijk zelf kiezen wanneer en door wie ze gekust en geknuffeld wordt. En qua hygiëne: onze dochter likt met enige regelmaat aan de vloer en al het andere waar ze met haar mondje bij kan. Dan zal een kusje het verschil niet maken, haha. Koortslip uitgezonderd natuurlijk.

2 jaar geleden

Kusjes op de mond mag niemand alleen ik, voor de rest vind ik het niet erg als ze hem een kus geven op zn wang

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Zelf heb ik daar geen problemen mee. Het geeft alleen maar aan dat ze gelie ...
Vooral dat likken 🤣 hahaha je hebt me even laten lachen vandaag! 🤭

2 jaar geleden

Ik denk dat dit voor jou echt een persoonlijke kwestie is waar jij je wel of niet goed bij voelt als ik het zo terug lees. En ook een beetje wat heb je zelf mee gekregen en waar voel jij je prettig bij, je eigen referentiekader projecteer je tenslotte op jouw kind. Ik geef mijn kind wel een kus op der mond, ze is mijn eigen vlees en bloed. Mijn vriend alleen op der wang, iets wat hij thuis op die manier mee kreeg. En dat is hoe wij het eigenlijk nog steeds doen. Ik geef mijn ouders en mijn zus altijd nog een kus op hun mond, en dat is helemaal prima zolang wij het beide prima vinden. Mijn vriend thuis geven ze alleen op de wang een kus. Zoals je hierin terug leest, dit zijn twee verschillende referentiekaders waarbij ieder zich prettig voelt en wat hij of zij heeft mee gekregen. Tevens ben ik leidster op het kdv. Ik zelf vind het wat ongemakkelijk als kindjes een kus op mijn mond willen geven, hygiënisch gezien als dat ik het ook wat persoonlijk vind en ik niet altijd een natte lebber van de kindjes hoef. Op mijn wang heb ik daar minder moeite mee. Maar alleen als kinderen het uit hen zelf dus geven. Wat eigenlijk ook bij de jonge leeftijd van kinderen hoort, ik vind je lief dus ik geef je een kus of knuffel. Als kindjes pijn hebben dan is een kus op de zere plek altijd een wonder middel. Betreft roken vind ik het lastig want in onze familie rookt er niemand, maar ik kan me voorstellen dat je het wel vies vindt, zeker als niet roker. Hoe je het went of keert, waar je ook mee ben opgegroeid of niet, doe waar jij je goed bij voelt en je kind kan daaruit later echt wel zelf beslissen waar hij of zij zich prettig bij voelt.

2 jaar geleden

Mijn dochter deelt zelf kusjes uit 😁😅

2 jaar geleden

Reactie op Fantast

Mijn dochter deelt zelf kusjes uit 😁😅
Hier ook en alleen bij mij😅