7 Reacties

2 jaar geleden

ja is hier ook zo ik neem hem bij t handje ik ben bang dat hij een keer heel hard op de tegels of de houten vloer smakt in zn capriolen dus ik stimuleer zn evenwicht houden wel hij heeft nooit sloffen oid aan voor zoveel mogelijk grip we hebben een blokkenkarretje maar dan gaat zn lichaam sneller dan zn beentjes hahaha dus ik stimuleer die juist weer niet om alleen te doen

2 jaar geleden

Ik zou het zelf niet stimuleren maar tegen houden kan je het ook niet!

2 jaar geleden

Wij hebben een dochter van nu net 8 maanden, en kruipt de hele kamer rond, zit zelfstandig, en trekt zich nu op aan bank/tafels/stoelen ect, waar ze als ze de kans krijgt ook al begint te stappen. Aan de hand wil ze soms al wel wat stappen vooruit zetten. We kunnen haar niet tegen houden om zichzelf niet op te trekken, en hebben daarom juist wel een loopkarretje gekocht. Dit omdat ze daar, en mee kan spelen, toch het kan leren. Ik heb liever dat ze het daar aan leert dan via de tafels en dan valt (of met haar gezicht tegen de rand botst). Met het loopkarretje ben ik (of mijn man) er bij, omdat we m nog alleen maar geven als we in de buurt zijn, ze mag er nog niet alleen mee spelen. Ik weet zelf ook niet wat goed is, maar ik kan haar voor mijn gevoel ook niet tegen houden 🤷🏻‍♀️

2 jaar geleden

Geen tips,maar hier ook mijn dochter trekt zich de hele dag aan van alles op echt lastig want echt stapjes doet ze nog niet. Ik heb een poppenwagen besteld. Ik ga even kijken of dat werkt

2 jaar geleden

Ik zou het niet te veel stimuleren . Ik heb 3 kids. Waarvan de oudste gewoon zelfstandig kon lopen en rennen met 9 maanden. Toen vonden we het super schattig. En hebben we dat ook gestimuleerd toen hij met denk nog geen 6 maanden langs de tafel liep. De middelste was 11 maanden toen hij zelfstandig kon lopen. En de jongste is erg lui haha en doet nog niks in die richting. Maar de oudste loopt nu al jaren bij de fysio. Wegens het te jong lopen heeft hij nu verkorte kuit spieren. Omdat ze dan veel al op hun tenen lopen. Hij voetbalt op erg hoog niveau en heeft nu continu pijn . Omdat zijn spieren echt te kort zijn. Kortom: ik zal het niet stimuleren. Het kan later dus wel problemen met zich meebrengen. Hoeft natuurlijk niet.

2 jaar geleden

Ik zou, net zoals femkev1987 zegt, je kind zelf het werk laten doen en wachten totdat zij zelf kan staan en lopen. Ik liep zelf ook al met 9 maanden door heel het huis, maar heb tijdens mijn puberteit veel last gekregen van mijn heupen en knieën. Je weet natuurlijk nooit in hoeverre het klopt, maar het ziekenhuis (twee verschillende) heeft dit uiteindelijk gerelateerd aan dat ik zo'n rappe baby was en ik veel sneller alles kon dan dat mijn lichaam er waarschijnlijk klaar voor was. Na die tijd ook meerdere operaties gehad. Soms heb je gewoon een heel snel kind en doe je er niks aan om het tegen te houden, maar ik stimuleer het niet te veel en wacht gewoon tot ze er klaar voor is en het zelf doet.

2 jaar geleden

Hoi, ons ventje doet hetzelfde en is ook even oud :) Hij wil zelf heel graag en als we hem z'n gangetje laten gaan dan staat en 'loopt' hij de hele dag. We proberen hem soms af te leiden met iets op de grond of samen een liedje zingen of boekje lezen op schoot, zodat hij ook wat rustmomentjes heeft. Verder laten we hem ook lekker staan en proberen te lopen. Hij vraagt dan om m'n hand zodat hij weer een paar stapjes verder kan zetten en dan lopen we samen een stukje. Ja hij is vroeg, maar ik ga hem niet tegenhouden. Gewoon zijn eigen ontwikkeling volgen en meegaan, lijkt me het beste. Ik lees hier dat sommigen er last van hebben op latere leeftijd, maar dat is gelukkig geen wet, want m'n man liep zelf met 9 maanden los en dat heeft ook geen problemen gegeven.