25 Reacties

2 jaar geleden

Als mijn dochter (8m) duidelijk nog niet moe is, dan forceer ik ze niet om te gaan slapen. Dan spelen we nog wat verder, ze zal wel snel in haar ogen beginnen wrijven en dan krijgt ae haar pyjama en slaapzak aan en vaak valt ze in mijn armen in slaap voor haar fles leeg is. De laatste week kan ze plots wel terug wakker schieten net voor het wegdommelen en dan is het grote feest en moeilijk om ze terug in slaap te krijgen

2 jaar geleden

Hoi mama, Ons bed ritueel wisselt want het hangt helemaal van meneer zijn humeur af! Laten we zeggen dat alles voorspoedig verloopt; Geef hem zijn laatste fles, poets zijn tanden, breng hem naar zijn kamer die al donker is, leg hem in bed waar zijn slaapzak in ligt, slaapzak aan, speentje erin, knuffeltje, aai over zijn bol en zeg slaaplekker lieverd en ik zwaai. Dan loop ik weg en gaat hij slapen. Omdat hij nu ziek is, wieg ik hem in slaap en leg hem dan weg. Ook sinds de verlatingsangst er is, is wiegen iets wat weer vaker terug komt.

2 jaar geleden

Toevallig, ik wilde vanavond precies hetzelfde topic gaan openen, ben er nieuwsgierig naar hoe dit bij anderen gaat. Ons bedritueel ziet er nu als volgt uit (en ook zij heeft sinds een aantal weken vervolgens nog veel moeite in slaap te komen): beneden al tanden poetsen, dan naar boven. Daar frissen we de handjes/voetjes etc op, schone luier, slaapzak aan, flesje in donker, nog even na-knuffelen. Dan wordt ze in bedje gelegd (wiegen of bij mij in slaap vallen is sinds sprong 6 niet meer aan de orde), aai over bol etc. En dan begint het feestje, haha.

2 jaar geleden

Bedritueel start nog beneden na het spelen of bad. Ze krijgt dan papfles van 210+7 die drinkt ze voor de helft leeg vaak ze kijkt daarbij dan even naar bumba of de teletubbies. Even ontspannen na het spelen. Na het boertje naar boven daar 2e deel van de fles. Na de fles omkleden schone luier etc. Dan boekje lezen en tandjes poetsen. Slaapzakje aan op de grond en als het nodig is detinox op haar tandvlees nog even een boertje. Knuffel van papa en mama. Leg haar in bed dan krijgt ze nog een kusje van papa die gaat dan de kamer uit. Daarna zeg ik haar nog welterusten, zet haar hartslagknuffel aan en doe het licht uit wens haar nog 1x welterusten en ik verlaat de kamer. Ze slaapt meestal binnen 5 minuten, overdags ook maar dan skip ik het hele verhaaltje lezen en omkleden dan doe ik alleen ff haar luier verschonen. Moet wel zeggen dat ondanks dat ze kan gaan zitten en staan kruipen etc dat ze met haar slaapzakje ingestopt en haar nunkilakentje nog steeds braaf op haar rug blijft liggen (even afkloppen) ze slaapt 90% van alle nachten door in een week. Vaak 1 machtje waarbij ze een beetje aan het spoken is

2 jaar geleden

Hier kruipt de dochter vrolijk rond in de woonkamer tot 17u / 17.30. Daarna doe ik haar luiertje, pyjama of slaapzak aan en krijgt ze een flesje van 210+6. Als het flesje op is, nog even uitbuiken op de schoot en daarna tandjes poetsen onder het genot van een aflevering van “tiktak”. Daarna boven luiertje controleren en indien nodig verschonen en in bed. Daarna lezen we nog een kort verhaaltje voor (inclusief stemmetjes, gebaren, kietelen,… altijd lachen gieren brullen bij haar 😂) Dan geven we haar nog kusjes en trekken we aan het koortje van haar muziekuiltje en wensen haar “slaapwel” en zeggen dat we van haar houden en gaat het lampje uit.

2 jaar geleden

Avondeten rond 18u en daarna handen wassen / tandenpoetsen. Tv kijken en spelen tot hij humeurig wordt. Ergens tussen 19 en 20. Dan naar boven en kalmeert hij al, dan weet ik zeker dat hij wil slapen. Even spelen op het grote bed Luier en pj aan. Boekje lezen (altijd dezelfde, heel kort over slapende beestjes. Dat kalmeert hem enorm. Hebben we nu 2 weken ingevoerd en helpt heel erg). Hij doet de lamp uit. Slaapliedje. White noise aan. Welterusten, kus, ik hou van je. Borstvoeding en slapen. Totaal ongeveer 30 minuten.

2 jaar geleden

Naar bed tussen 18;30 en 19:00. Pyjama aan en volgens haar even in het raamkozijn zetten zodat ze naar buiten kan kijken. Dit helpt heel erg om haar rustig en de uit-knop aan te zetten. Vervolgens een boekje (nog weinig interesse in) en flesje. We zijn ongeveer 15 minuten bezig.

2 jaar geleden

Ons ritueel is naar boven, uitkleden, wassen, pyjama en slaapzak aan, fles op het grote bed en als die op is met speen en knuffel ingestopt in bed. Kusje en weltrusten wensen. Dan muziekje op de babyfoon aan en de kamer uit. Dit al vanaf een maand of 2/3 aangehouden maar pas sinds half april slaapt hij echt goed/makkelijk.

2 jaar geleden

Wat liefdevol allemaal😊 Leuk om te lezen dat iedereen wat anders doet! Hier gaat het nu zo: (op advies van slaapcoach) als ze aangeeft dat ze moe is gaan we naar boven, daar schone luier en slaapzak aan, tandenpoetsen en dan krijgt ze op de stoel naast dr bed borstvoeding en dan een fles van 100 ml (kv) (productie is niet zo goed door weer een borstontsteking). Dan leg ik dr in bed en lees ik een verhaaltje voor. Meestal staat ze dan in bed zoals op de foto. En dan leg ik haar weer neer. Ik blijf naast haar zitten en wieg met mn hand haar heupjes heen en weer. Meestal is ze alleen dus super beweeglijk en probeert ze op dr buik te draaien en te gaan staan. Uiteindelijk geeft ze zich over en wordt ze rustig en valt ze in slaap. Dan tussen 10 en 12 nog fles kunstvoeding en dan ergens in de nacht nog een keer (probeer ik te minderen) Tussendoor wordt ze ook vaak nog wakker en gaat ze staan en moet ik haar terugleggen en een speentje geven. Meestal is ze rond 6 uur wakker, ik haal haar wel pas later uit bed.

2 jaar geleden

Na het avond eten nog even in bad met speeltjes en boekje. Als ik haar uit bad haal, even kiekeboe spelen in de spiegel. Het lachen helpt met ontlading van de dag. Dan voor het aankleden een kleine 'massage' met insmeren aan de beentjes en armpjes etc. voor de ontspanning. Aankleden en dan in dr slaapzak leggen, die ligt al in bed. Knuffeldoekjes/speentje erbij. Haar muziekknuffeltje aan. Ik zeg haar altijd nog voor het weglopen; welterusten, mama is altijd bij je. Ohja, ik probeer vaak ook nog borstvoeding te geven voor de nacht maar na haar avondmaaltijd wil ze meestal dus niet meer... dus mocht iemand hier tips voor hebben om dit ergens in het bedritueel te krijgen? Ze heeft een bedtijd van circa 1800 dus heel veel ruimte tussen avondeten en slaap, is er helaas niet bij 🤔

2 jaar geleden

Reactie op Pippa_

Na het avond eten nog even in bad met speeltjes en boekje. Als ik haar uit ...
Bij ons is er inderdaad wel voldoende ruimte tussen. Flint slaapt tussen 14 en 16, eten 18u en gaat dan tussen 19 en 20 naar bed. Dan wil hij graag bv. Tevens drinkt hij 23u nog en vraagt hij nog nachtvoeding. Hij mag best nog wat vetjes krijgen, dus die bouw ik niet af. Zelf heeft hij sinds een maand afgebouwd naar 1 nachtvoeding en nu is het 50/50 1 of 2 borsten

2 jaar geleden

Luier verschonen, gek doen, pyama aan, zwaaien voor 't raam, gordijn dicht, slaapliedje zingen terwijl hij lekker tegen mij aan kruipt en in bed leggen. In bed doet hij zijn armpjes al wijd terwijl ik zijn knuffeltje aan hem geef en dan drukt hij 'm even goed tegen zichzelf aan. 😍 Terwijl ik weg ga zeg ik weltrusten en dan de deur op een kier. :) Bedtijd verschilt wel, meestal tussen 6 en 7, maar dat ligt aan de dutjes overdag. Overdag hebben we trouwens hetzelfde bed ritueel alleen trekken we dan zijn pyama niet aan.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Bij ons is er inderdaad wel voldoende ruimte tussen. Flint slaapt tussen 14 ...
Lekker dat hij nog zo goed drinkt voor de nacht, zal vast een goede basis zijn voor als hij straks toe is aan een hele nacht doorslapen zonder voeding! Heb zelf nog geprobeerd die 1800 op te rekken naar later, maar dat is niet te doen, dus forceer ik niks. Moe is moe. En als ze honger heeft komt ze vanzelf wel weer🤷‍♀️ meestal om 3 of 4 uur 's nachts pas😅👻

2 jaar geleden

Overdag: schone luier, broek en sokken uitlaten, in de slaapzak en dan in bed leggen. In de avond krijgt ze een flesje op haar kamer, in het donker zonder prikkels en krijgt ze een pyjama aan (voor de fles). Speentje en Moonie beer gebruikt ze om te slapen. Dan gaat ze in 9 van de 10 gevallen ‘gewoon’ slapen.

2 jaar geleden

Rond 6 uur, na het avondeten, naar boven. Nachtluier en slaapzakje aan. Idealiter nog even samen boekje lezen op bed maar ze is of heel hyper of hongerig dat ze daar de concentratie niet voor heeft. Dan borstvoeding en valt ze in slaap en leg ik haar in haar bedje. Helaas niet echt een ritueel, want zij kan zichzelf gewoon niet rustig krijgen 😅 hopelijk als ze wat ouder is kunnen we daar aan gaan werken.

2 jaar geleden

Bij ons krijgt zo rond 17-17:30 avondeten en dan nog even spelen. Rond 18:45 gaan we naar boven voor een (soms douche), schone luier en een papfles op haar (donkere) kamertje. Zodra de fles op is, pakt ze haar speentje en knuffeldoekje en gaat ze vrijwel altijd zelf slapen. We trekken haar trouwens geen pyjama aan want aan en uitkleden blijft ze niet leuk vinden. Als haar kleertjes vies zijn, trekken we uiteraard iets nieuws aan.

2 jaar geleden

Reactie op Pippa_

Lekker dat hij nog zo goed drinkt voor de nacht, zal vast een goede basis z ...
Nee, forceren werkt inderdaad niet. Hier is moe ook moe hoor. Laatst had hij overdag niet geslapen en is om 17u na de bv in slaap gevallen, 20u wakker voor voeding, 23u en 3u en daarna pas weer 7u. Kennelijk had meneer slaap nodig 😂 Lekker de ontwikkeling zijn beloop laten hoor, vind ik ook. Daarom geef ik de voeding die hij vraagt. Hij slaapt dan wel niet door, maar is wel met 10min weer in slaap. Drinken en doorslapen maar. Beter dan de verhalen die ik soms lees over uren lange huilbuien.

2 jaar geleden

Overdag: Luier Slaapzak Slaap kindje slaap zing In bed leggen met fedde&kees laken White noise aanzetten Kusje Weg Savonds: Om de dag badje Luier Slaapzak Gedichtje voorlezen (altijd hetzelfde gedichtje) Slaap kindje slaap zingen In bed leggen met fedde&kees laken White noise aanzetten Kusje Weg Dit doe ik al sinds ze een 4 weken oud is dus ze weet ook niet beter. Het gedichtje is wel pas vanaf 5/6 maanden toegevoegd zodat we straks over kunnen op een boekje voorlezen.

2 jaar geleden

Om 18:45 ga ik met mijn lieverd naar boven. 1. Verschonen 2. Slaapzak aan 3. Papflesje 4. Tandenpoetsen 5. Knuffel en kusje 6. Weglopen, zwaaien en slaaplekker wensen Ze slaapt meestal binnen 10 minuten. En komt ook niet meer voor nachtvording. Ze meld zich vrijwel altijd rond 07:00 heel soms 5/6 uur voor flesje en slaap dat weer verder tot 7/8 🥰❤️

2 jaar geleden

Nou, hier even een update. Slapen gaat ineens veeeel beter! Ik leg haar in bed en ze slaapt binnen 10 minuten! Het is zo’n verademing! Bedankt voor al jullie verhalen, hier heb ik ook zeker inspiratie uitgehaald. Een goed slapend kindje is toch wel zo fijn!