27 Reacties
2 jaar geleden
Ja hoor!
Onze zoon is van 13/9 en zit nog niet zelfstandig. Prima op schoot en in de stoel, met een beetje stimulans ook heel eventjes zelf, om daarna om te vallen.
Tot vorige week maakt ik me ook “druk” omdat hij zich nog niet opdrukte, dat wilt zeggen; armen strekken en beetje oprichten.
Alles op zijn tijd. Vergeleken met de oudste is hij echt “traag”, maar het komt wel.
2 jaar geleden
Onze dochter is van begin september en kan ook nog niet zelfstandig in zithouding komen. Zolang ze dit nog niet zelf kan gebruiken wij ook nog geen eetstoel oid. Ze doet het vanzelf wel een keer.
Sinds een week trekt ze zich wel op aan de rand van de box of ledikant en gaat dan op de knieën zitten. Ze zet nou ook haar knietjes echt in kruipstand maar als ze dan naar voor gaat, laat ze haar beentjes toch weer plat vallen…
We hebben een opstap krukje en daar gaat ze dan ook met haar armpjes op leunen en zet ze haar beentjes recht. Er zijn wel veel vorderingen maar nog niet met op de billen zitten.
2 jaar geleden
Flint is opzich sterk genoeg om het te kunnen, maar begrijpt de techniek nog niet zo. De osteopaat denkt dat hij misschien eerst gaat staan (doet hij al) en schuifelen langs een meubel en pas gaat zitten en kruipen als hij een onoverbrugbare afstand tegen komt🤷
Ieder op zijn eigen tijd. Uiteindelijk komen ze elkaar in de ontwikkeling wel weer tegen
2 jaar geleden
Dochter(3-9) kan al wel een maandje of 2 goed zelf zitten. Het zelf van lig naar zit heeft ze vorige week net voor het eerst gedaan. Maar het kruipen en optrekken heeft ze nog geen zin in.
2 jaar geleden
Ja hoor. Hebben wij hier ook. Ik maakte me ook druk en we gaan nu naar de kinesist voor tips&tricks omdat we vaak frustraties zien bij hem. Hij kan wel al eventjes zelfstandig zitten maar valt nog heel veel ook. Verder ligt hij ook nog steeds niet graag op zijn buik dus we moeten verder blijven oefenen…
2 jaar geleden
Mijn zoontje is van aug 2021 en kan pas sinds een week goed zelf zitten, alles op z’n tijd 😊
Hij kon het ook van de een op andere dag
2 jaar geleden
Geen zorgen maken! Mijn dochter doet dit ook nog niet. Kinderen doen dingen echt op het eigen tempo en soms slaan ze een stap over of springen ze er 1 terug. Zolang je kindje een ontwikkeling laat zien (fysiek of mentaal) zou ik me geen zorgen maken.
Bijvoorbeeld: mijn dochter kon al een tijdje omrollen en werd steeds een beetje sterker maar weinig échte stappen tussen maand 6-9. En binnen 10 dagen ging ze ineens tijgeren, op handen en knieën zitten, nieuwe geluiden maken en begint nu op te trekken. Nog steeds niet zelfstandig zitten.. maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook ineens komt 🤗
2 jaar geleden
Hier van 22 sept en dan kan wel goed zelf zitten, maar ze kan nog niet zelf in de stand komen, ik moet haar dan echt neerzetten. Ze begint nu wel met optrekken aan de box etc.. komt allemaal vanzelf. Van mijn schoonzusje haar dochter is 11 maanden en die zit pas sinds 3 weken dus alles op z’n tijd !
2 jaar geleden
Hier ook nog niet! 12 september geboren. Wel veeel tijgeren. Kwam laatst dit artikel tegen:
https://www.fysiom.nl/2020/07/Wanneer-kan-een-baby-zitten/
2 jaar geleden
Reactie op mandy220921
Hier van 22 sept en dan kan wel goed zelf zitten, maar ze kan nog niet zelf ...
Wat leuk dat je ook een kindje hebt van 22 september onze dochter is ook van 22 september 😉
Ze kan ook nog niet helemaal zelfstandig zitten vanmorgen had ik dr in dr bedje op dr billen gezet en ze hielt de spijlen van het bedje vast en ze zat toch te lachen geweldig om te zien
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Hier ook nog niet! 12 september geboren. Wel veeel tijgeren. Kwam laatst di ...
Jammer ik kan het artikel niet lezen …
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Hier ook nog niet! 12 september geboren. Wel veeel tijgeren. Kwam laatst di ...
Goed artikel dit!
2 jaar geleden
Reactie op ienemienie
Wat leuk dat je ook een kindje hebt van 22 september onze dochter is ook va ...
Aaah ja wat leuk om te lezen🥰 jaaa wat leuk!! Je ziet ze zo erg groeien en ontwikkelen 😍
2 jaar geleden
Reactie op ienemienie
Jammer ik kan het artikel niet lezen …
Das gek! Ik kopieer even een stukje:
'De rug van een kindje ontwikkelt in het eerste jaar van rond naar recht. Deze verandering gebeurd door de maanden van het eerste jaar. Ze passen bij de ontwikkeling van de vaardigheden die je kindje op dat moment leert. Bij een ronde rug is het gewoon niet mogelijk om goed te zitten.
Een ander (erg groot) nadeel van te vroeg zitten is dat kinderen eigenlijk niet meer op de buik willen liggen/oefenen. Hierdoor missen ze een groot deel van de motorische ontwikkeling. Tijgeren en kruipen wordt vaak volledig overgeslagen en kindjes zullen vaak later lopen of op de billen gaan schuiven. Dit vertraagt de motorische ontwikkeling en zorgt voor frustratie bij je kindje.
“Als je kindje met 6 maanden nog niet kan zitten heb je het goed gedaan.”
Ik zeg dit vaak tegen ouders. Als je kindje met 6 maanden namelijk nog niet kan zitten dan heeft hij dit nog niet veel geoefend. Hij heeft dan hoogst waarschijnlijk veel geoefend met het liggen op de buik en hij zal zeer waarschijnlijk leren tijgeren en of kruipen.
Wanneer mag een baby dan wel zitten?
In de meest ideale situatie zou ik zeggen dat als kinderen zelf kunnen gaan zitten ze klaar zijn om te zitten. Dit is vaak veel later dan we in de praktijk zien. Dit komt omdat kinderen vaak al heel veel hebben mogen oefenen. Als een kindje een tijdje kan kruipen of tijgeren kunnen ze vaak ook zelf gaan zitten. Je weet dan zeker dat de rug sterk genoeg is om te kunnen zitten en ze kunnen vaak vanuit deze zitpositie weer verder met kruipen. Kinderen die te vroeg zitten kunnen niet vanuit deze positie verder. Ze vallen vaak de verkeerde kant op en belanden zo vaak (pijnlijk) op het achterhoofd.
Als de bovenste helft van de rug recht wordt dan kan een kindje leren om te gaan zitten. Dit is doorgaans rond de 8-9 maanden. Dit is vaak 1 of 2 maanden nadat ze voor het eerst gingen tijgeren of kruipen.
Mijn advies:
“Oefen het zitten niet, we kunnen/moeten nog lang genoeg zitten de rest van ons leven.”'
2 jaar geleden
Reactie op Ninaiszwanger
Geen zorgen maken! Mijn dochter doet dit ook nog niet. Kinderen doen dingen ...
Hier is het zo ver♥️