154 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Leonore1985
Misschien had je de situatie dan beter moeten uitleggen, want nergens eerde ...
Als ik daar ruimte voor had gehad bij het kdv had ik dat zeker gedaan; maar die ruimte was er dus niet omdat ik de wind van voren krijg.
Daarbij denk ik dat ik het ver vind gaan om heel gedetailleerd een schets te geven van een situatie. Het lijkt mij dat het woord “crisissituatie” al de urgentie aangeeft. Maar goed. Dit gebeurd overigens ook niet dagelijks, dit zijn ook “incidenten.” Waarvan ik al schets dat er voor mijn geen ruimte was om uitgebreid contact met iedereen te hebben. In een andere situatie had dit wel gelukt en had ik dit zeker gedaan. Voor mij is het geen probleem om te schakelen omdat mijn dat er sowieso hectisch/ongestructureerd uitziet. Dus was dit geen probleem geweest om te bellen, maar ik had de mogelijkheid gewoon niet.
2 jaar geleden
Reactie op Mara21
Kan je met je partner afspreken dat hij dan even belt/appt naar de opvang i ...
Hij leest het zelf ook te laat, en doet daarna nog zijn best iemand te regelen die wel kan, maar iedereen is druk/werkt, en in Amsterdam ben je in de spits niet zomaar van a naar b. Dus ook die persoon had waarschijnlijk nooit op tijd geweest. Zijn belletje en mijn aankomst hadden hooguit een paar minuten gescheeld. En dan nog de kans dat er niet direct opgenomen zou worden. Dus ik denk dat het nauwelijks iets had gescheeld.
2 jaar geleden
Ik werk zelf in de kinderopvang, een keertje kan gebeuren maar je zou er toch echt rekening mee moeten houden dat je optijd komt. Wij hebben eens een ouder gehad die om half 6 appte dat hij net aan z’n ritje van 40 min begon, daarna een keer dat hij 5 min later is. Wij antwoorden dan dat wij toch echt wel verwachten dat er iemand zijn kind uiterlijk om 18u komt ophalen, dan moet er maar een opa, oma, tante, oom of buurman/vrouw geregeld worden. De verantwoordelijkheid nemen voor je kind lijkt mij belangrijker dan je werk. Als het niet haalbaar is dan kun je beter voor een kinderdagverblijf kiezen die tot 18.30 open is. Het lijkt mij sowieso handig dat er altijd iemand achter de hand is om op te halen, ook in geval van ziekte want dan zit je ook met een probleem
2 jaar geleden
Dat is dus het hele probleem je begrijpt de situatie niet. Ik ben bij een p ...
@liess91 misschien moet je deze eerdere reactie van mij even lezen. Hé is niet zo zwart-wit. De wereld is niet zwart-wit.
2 jaar geleden
Ik heb meegelezen en ik verbaas me er wel over dat je jouw werk een factor vind ik deze situatie. Dat dit vanuit jouw perspectief zo is begrijp ik volkomen, maar voor de kinderopvang is het toch niet relevant welk werk jij doet? Zij hoeven zich niet aan te passen aan jouw werksituatie of daar rekening mee te houden. Dat jij in zo’n situatie niet zomaar weg kan lopen snap ik volkomen maar ik vind dat gewoon niet relevant voor de kinderopvang of de leidster. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om het kind op tijd op te halen. End of story.
De leidster had absoluut anders kunnen communiceren maar ik vind dat ze inhoudelijk gewoon gelijk heeft. Als de opvang niet past bij wat jullie nodig hebben is een opvang met andere openingstijden een betere optie.
2 jaar geleden
Ik vind het allemaal erg kort door de bocht met wie welke verantwoordelijkheid heeft.
Er wordt zo moeilijk gedaan.
Toon een beetje begrip voor elkaar. Luister naar elkaar en zoek naar een oplossing.
Tuurlijk is het haar kind en haar verantwoordelijkheid maar een beetje medeleven zou deze leidster sieren ipv zo op je strepen te staan. wat een bot persoon is dat als je zo met mensen omgaat.
En van haar begrijp ik dat er helemaal geen opening was om het erover te hebben en samen tot een oplossing te komen. En dat zij misschien lange dagen maakt is geen reden om zo uit te vallen naar een ouder.
En de reden waarom ze te laat is doet er wel degelijk toe zij heeft verantwoordelijkheid voor andere mensen. Als het nou de vader van de leidster was die suïcidaal was dan had haar die twee minuten ook niet uitgemaakt. en had ze het gewaardeerd dat de situatie netjes afrond is. Ipv wegrennen omdat de leidster een 2 minuten mentaliteit heeft en het kind opgehaald moet worden.
En ik ben het ermee eens dat ze een back up plan moet hebben. Maar dit had ze dan in het gesprek (die niet met de leidster te voeren viel) kunnen bespreken en daar afspraken over maken.
Maak het elkaar niet zo moeilijk!
Moraal van deze spreekbeurt een beetje begrip voor elkaars situatie en stel je open op om een gesprek aan te gaan. Probeer samen een oplossing te zoeken waardoor dit niet meer voorkomt en je samen verder kunt.
2 jaar geleden
En in een perfecte wereld worden alle kinderen voor 18:00 uur opgehaald. Maar de wereld is niet perfect en is geen fabriek dus ja soms moet je iets voor een ander over hebben. En wat begrip tonen van beide kanten.
En het gaat hier de hele tijd over inhoudelijk en feitelijk en op papier en in het contract en 18:00 uur is 18:00 uur.
Dit kan toch een 1 keer voorkomen doe niet zo moeilijk.
Als ik toch zo m’n werk zou moeten doen zou ik dood moe worden. En was de zorg in nl ook een stuk ingewikkelder als iedereen zo met de tijd bezig is.
Ik sta er ook niet op te wachten om na 23:00 uur nog met m’n werk bezig te zijn. Maar soms is de situatie zo en moet dat wel. En dat doe je gewoon omdat je dat voor elkaar over hebt in deze samenleving omdat we samen voor elkaar zorgen op deze wereld. Maar dan moet ik dus maar verwachten dat kinderen van een cliënt meteen komen en er zijn want ja 23:00 uur is 23:00 uur. Dus ik ga er vandoor. Want ja 23:00 uur is 23:00 uur.
De leidster had ook kunnen zeggen wat een vervelende situatie op je werk hopelijk is het wel goed afgelopen. Wij zouden het alleen wel prettig vinden als ‘kind’ op tijd wordt opgehaald dus misschien is het handig een back up plan te hebben voor als zo’n situatie zich nogmaals voordoet. Want wij zouden ook graag op tijd naar huis willen. Nou klaar opgelost. Doe niet zo moeilijk!
Wees gewoon een beetje lief voor elkaar!!!
2 jaar geleden
Reactie op EvaBritt
Ik heb meegelezen en ik verbaas me er wel over dat je jouw werk een factor ...
Zoiets noem ik begrip tonen t.O.v. een Incidentele situatie (op mijn werk inderdaad). We zijn een samenleving. Waarin we het met elkaar moeten doen. En soms zijn er situaties met overmacht.
Maar dat is misschien ook wel het hele punt; iedereen zit tegenwoordig op z’n eigen eilandje want zo individualistisch is onze samenleving geworden. Mensen willen stipt op tijd naar huis. Willen geen begrip tonen voor andermans situatie. “Want dat is niet hun zaak.”
2 jaar geleden
Reactie op Mi93
Ik vind het allemaal erg kort door de bocht met wie welke verantwoordelijkh ...
Dankjewel. Spijker op z’n kop.
2 jaar geleden
Zoiets noem ik begrip tonen t.O.v. een Incidentele situatie (op mijn werk i ...
Aparte beredenering vind ik dat. Volgens mij is op tijd naar huis gaan een discussie tussen werkgever en werknemer. Daar heb je als afnemer van een dienst in ieder geval niks van te vinden 🤷🏼♀️ dat heeft weinig met de samenleving te maken. Zoals anderen ook zeggen, je weet niet wat de situatie van de leidster is en waarom ze zo heftig reageerde. Erg eenzijdig om dan te spreken van begrip tonen. Dat begint toch bij jezelf.
Nogmaals, de leidster had op een andere manier kunnen communiceren. Maar ik vind niet dat je in je recht staat om te bepalen waarin het kdv flexibel moet zijn of niet. Je geeft zelf aan dat je ‘witheet’ was. Ik snap dat je de reactie van de leidster vervelend vond en daar kan je een gesprek over aangaan, maar eisen dat het kdv flexibel is met te laat zijn vind ik raar. Ik denk dat het aan jou en je partner is om te kijken hoe je deze situatie in de toekomst kan voorkomen en niet aan het kdv.
Je bent het topic gestart om anderen te vragen wat ze zouden doen. Bij onze opvang zijn ook afspraken over te laat komen en daarvoor betalen etc. En volgens mij krijg je met name het advies om te kijken wat voor opvang het beste bij jullie past. Lijkt me goed advies.
2 jaar geleden
Voor degene die het woord crisis niet begrijpen. Dit is ook als dat je iemand aan het reanimeren bent. Daarmee kun je deze situatie vergelijken. Dan heb je geen tijd om allerlei andere handelingen te doen dan probeer je iemands leven te redden wat deze moeder ook heeft gedaan. En ja dan doen die 2 minuten op kdv er even niet toe en probeer je zo snel mogelijk ter plekke te zijn of iets anders te regelen.
We zorgen voor elkaar! En ik vind dat deze moeder dat ook doet en heb daar net als voor de leidsters op het kdv respect voor. We hebben elkaar nodig al denken we soms van niet.
2 jaar geleden
Reactie op EvaBritt
Aparte beredenering vind ik dat. Volgens mij is op tijd naar huis gaan een ...
Nou het is geen afnemen van een dienst hoor. Leidsters zijn geen werkslaven.
Ik geef ook zorg aan m’n cliënten ze nemen geen dienst af door gedoucht te worden.
En ja het gaat wel om onze samenleving en daar moeten we allemaal ons steentje aan bijdragen.
En nee de leidster had niet anders kunnen communiceren maar MOETEN communiceren.
Neemt niet weg dat wat de reden ook is ik ook vind dat je moet betalen als je te laat bent en daar een oplossing voor moet vinden. En als dat een boete is dan is dat helemaal terecht volgens het kdv maar het begint hier bij overleggen met elkaar en daar gaat al ik het begin iets mis.
En nee er kan niet geëist worden dat het kdv langer open moet blijven en flexibel moet zijn. Maar dit was een nood situatie en daar mag je begrip voor hebben.
En dat daar consequenties aan vast zitten is volkomen terecht maar man man man ga gewoon in gesprek met elkaar ipv met de vinger te wijzen en op de regeltjes te wijzen.
2 jaar geleden
Reactie op EvaBritt
Ik eis helemaal geen flexibiliteit in te laat zijn. Ik vraag in dit geval flexibiliteit in een situatie die incidenteel is en eenmalig voorvalt. Het is een situatie die over mensen (levens) gaat. Ik begrijp die rigiditeit in deze situatie helemaal niet nee.
Geloof me, dat ga ik ook niet begrijpen want ik wil niet rigide zijn met “tijd is tijd” en “jouw situatie interesseert mij niet.”
Dit is precies waar het misgaat in de samenleving. En de ggz die overloopt ziet ook de gevolgen van deze mentaliteit die maatschappelijk breed het geval is. Dat kan ik hier iedereen wel vertellen.
2 jaar geleden
Nederland is een zorgstaat. Zorgstaat. Dat zou het moeten zijn ja. Ik weiger op een eilandje te gaan zitten.
2 jaar geleden
Reactie op Mi93
Voor degene die het woord crisis niet begrijpen. Dit is ook als dat je iema ...
Dankjewel. Ik weet niet, het lijkt wel alsof mensen het niet willen begrijpen. Ik snap het ook niet.
2 jaar geleden
Ik ken dit soort situaties heel goed, omdat ik soortgelijk werk doe en ook te maken heb met crisissituaties. Zoals je ook zegt, heb je dit soort situaties niet in de hand en is het aan jou om dan hiernaar te handelen. Ik heb het "geluk" dat ik een partner heb die altijd vroeg thuis is van werk, en anders de opa's en oma's in de omgeving wonen die ook kunnen bijspringen als dat nodig is. Misschien goed dat als dit nog een keer voorkomt en je weet dat je net op tijd of ietsjes te laat aan gaat komen op het kdv, dat je hun even een belletje geeft. Zij weten dan ook dat je onderweg bent en je er haast achter zet. Wie weet hebben ze dan wat meer begrip. Ik weet ook niet waar je woont en hoe je netwerk eruit ziet, maar misschien sowieso handig om een contactpersoon te hebben die kan bijspringen als je het echt niet redt om je kindje op tijd op te halen.
Verder antwoord nog op je vraag: ik heb geen idee hoe het zit met de voorwaardes waar je over schrijft.
2 jaar geleden
Reactie op EvaBritt
En inderdaad, ik was zeker witheet want ik voel mij onjuist bejegend. Maar dat betekent niet dat ik een toon aansla naar de leidster van het kdv. Wat andersom wel het geval is. Dat is een kwestie van je emotie beheersen. Als ik continu los zou gaan vanuit emotie in mijn werk is er geen beginnen aan.
2 jaar geleden
@liess91 misschien moet je deze eerdere reactie van mij even lezen. Hé is n ...
Nee maar je kiest voor opvang tot 18u. Zo werkt het in kinderopvang land. Als ik later bij mijn kind op locatie kom omdat bij mij een kind te laat wordt opgehaald wordt het mij ook niet in dank afgenomen. Of als een van ons iets gebeurd dan moet iemand ons kind ook ophalen voor 18u. Ons probleem en wij moeten het regelen, omdat wij als ouders de bewuste keuze hebben gemaakt voor dit kinderdagverblijf.