154 Reacties

2 jaar geleden

Nederland is een zorgstaat. Zorgstaat. Dat zou het moeten zijn ja. Ik weige ...
Dat lijkt me ook een heel mooi streven om niet op een eilandje te gaan zitten. Maar ik hoor je eigenlijk alleen maar praten over jouw perspectief en jouw werk en waarom het voor jouw zo lastig was. Maar je weet toch helemaal niet wat de situatie van de leidster was of is? Misschien werkt zij al wel maanden extra uren door het personeelstekort, of misschien was je de zoveelste ouder die te laat was deze week, of moest ze naar een belangrijke afspraak etc etc. Dan kan ik me goed voorstellen dat ze we even klaar mee was. Niet alleen jouw werk is belangrijk. Flexibiliteit werkt twee kanten op. Je vraagt de mening van mensen op een forum maar ik krijg toch meer de indruk dat je opzoek bent naar mensen die je gelijk geven en wanneer iemand het anders ziet ga je er keihard tegenin. Practise what you preach. Ik hoop dat het lukt om er een goed gesprek over te hebben met de leidster. En anders is er vast wel een andere opvang te vinden die jouw blik meer deelt.

2 jaar geleden

Ik probeer het te begrijpen, maar begrijp denk ik niet helemaal wat je bedo ...
bedoelde dat je alles op de fiets doet maar in Amsterdam is met de auto natuurlijk ook niet sneller ofzo.

2 jaar geleden

Ik vraag me gewoon iets af... als de leidster in dit geval gewoon rustig had aangegeven van goh, vervelend, overmacht inderdaad, kan gebeuren natuurlijk, alleen dit zijn wel onze regels en we kunnen daar geen uitzonderingen op maken.. dus het gevolg daarvan is wel dat als dit vaker gebeurd er een boete op staat... Had je dat dan geaccepteerd?

2 jaar geleden

Hij leest het zelf ook te laat, en doet daarna nog zijn best iemand te rege ...
Misschien had het niets uitgemaakt voor de ophaaltijd, maar waarschijnlijk wel in het gevoel van de leidster. Dan was ze op de hoogte was dat je wat later bent. Of als ze niet had opgenomen zou ze in ieder geval het gevoel krijgen dat ze serieus genomen, omdat jullie proactief geprobeerd hebben haar te informeren over de situatie. Ik kan me indenken namelijk dat het helemaal niet om die paar minuten ging, maar om het principe.

2 jaar geleden

Ik werk in de zorg, maar kan ook niet altijd aan het einde van mn dienst naar huis. Moet ik dan boos worden op de cliënt? Ik vind het erg overdreven van de leidster en tevens onprofessioneel om zo te keer te gaan

2 jaar geleden

Wellicht had de leidster iets aan haar manier van aanspreken kunnen doen. Maar je weet ook niet wat er bij haar mee speelt. Naar mijn idee ben je enkel opzoek naar bevestiging van andere dat jij in je gelijk staat. Je kan heel goed vertellen wat jou werk in houd dat je het niet altijd kan voorspellen en er onverwachtse situaties zijn. Je weet dus van te voren dat er een mogelijkheid bestaat dat je langer door moet werken. Hier zullen jullie dus zelf een back up plan op moeten maken. Ik werk zelf ook met soortgelijke situaties, maar als het om mijn kind gaat dan bel ik hoe dan ook!

2 jaar geleden

Ik bemerk hier gewoon heel veel starheid, zwart-wit denken. Dat is jammer. Ik denk dat ik geen kdv-lederwerken die hier werkt kan “bereiken.” Het werkt zo voor jullie, er is geen ruimte voor een incident. Er is geen idee over dat we ik een samenleving werken. Het punt draait vooral om een onjuiste bejegening. Wat maakt dat ik ook geen begrip kan tonen voor de ander. Zo werk de psychologie.

2 jaar geleden

Overigens ik merk gewoon steeds dat heel veel mensen niet goed lezen. Er is een back-up plan. Maar dat pakte niet uit. Er is sprake van een incident. Een noodsituatie. Meer kan ik er niet van maken.

2 jaar geleden

Ik bemerk hier gewoon heel veel starheid, zwart-wit denken. Dat is jammer. ...
*geen kdv-leidster kan bereiken die hier reageert. Het is jullie cultuur.

2 jaar geleden

Reactie op baby2309

Ik vraag me gewoon iets af... als de leidster in dit geval gewoon rustig ha ...
Zeker. Maar dan is er een ingang tot gesprek. Ik word direct aangevallen terwijl ik meteen mijn excuus maak. Als je iemand direct keihard aanvalt en totaal geen ruimte biedt om verantwoording af te leggen ontstaat er geen begrip van de persoon die wordt aangevallen en waarvan de mond wordt gesnoerd op een zeer vervelende manier. Ik ben geen klein kind.

2 jaar geleden

Reactie op Zij1989

bedoelde dat je alles op de fiets doet maar in Amsterdam is met de auto nat ...
Ja, alles op de fiets, en wij zijn niet werkzaam in een stadsdeel maar heel Amsterdam. Dat is soms ingewikkeld ja…. Ik kom aan genoeg beweging iig!

2 jaar geleden

Overigens ik merk gewoon steeds dat heel veel mensen niet goed lezen. Er is ...
Ik moet wel heel even zeggen terwijl ik je heel goed begrijp. Dat ik dus door deze dingen zo blij ben met onze kdv leidsters. Ze begrijpen het als we niet binnen 5min er staan als hij ziek is. En met ophalen eigenlijk nooit probleem. Wel heb ik ze onder de sos gezet in de werk telefoon gaat meteen af dat we niet redden en deze gaat ook na mijn man dat ik niet red hij dan meteen kan doen. Back up hebben wij ook niet ze wonen te ver weg. En buiten dat lieve mensen we zijn allemaal mensen we hebben iedereen nodig zullen we gewoon even wat meer begrip voor iedereen hebben en lief doen? We kunnen toch gewoon communiceren en niet zo zwart/wit kleuren!

2 jaar geleden

Reactie op wianne

Ik moet wel heel even zeggen terwijl ik je heel goed begrijp. Dat ik dus do ...
Ik moet wel even aantikken of zeggen maar, dat werkt voor ons prima. Ik snap echt dat nu even niet lukte voor jouw! Tuurlijk had je man kunnen bellen maar, goed iedereen maakt ook wel eens een inschattingsfout. Waarschijnlijk dacht die o ze is nu onderweg dus dat komt goed. Ik hoop dat je nog een goed gesprek met die leidster hebt. En anders toch na een andere opvang kijken wat beter bevalt.

2 jaar geleden

Reactie op -Kim93

Wellicht had de leidster iets aan haar manier van aanspreken kunnen doen. ...
Dat is geen reden om zo uit de bocht te vliegen. “Wat er bij de ander speelt.” Je blijft professioneel in je bejegening. Mijn situatie is ook verre van makkelijk en hectisch maar blijf wel netjes naar mensen en mijn cliënten; mits ze dat ook naar mij zijn!

2 jaar geleden

Reactie op -Kim93

Wellicht had de leidster iets aan haar manier van aanspreken kunnen doen. ...
Ze had niet kunnen bellen hoe dan ook. Je kan niet je collega in gevaar brengen in dit geval of jezelf! Back up plan moet er zijn ben ik met je eens maar, dit moet wel makkelijke manier zijn. Ik heb sos functie dan weten ze het. Maar, goed ik weet zeker dat wat deze mama voor werk doet onderschat wordt. En echt snappen doen ze zo crisissituatie dus niet. Heeft niks te maken dat ze der gelijk wil! En nee ik rangschik de beroepen niet we hebben iedereen nodig

2 jaar geleden

Reactie op EvaBritt

Ik heb meegelezen en ik verbaas me er wel over dat je jouw werk een factor ...
Inderdaad. Het feit dat jij “belangrijk” werk doet is natuurlijk niet het probleem van het kdv. Mijn man is chirurg en ik ben kno-arts. We hebben twee kinderen bij het kdv dat om 18:30 dicht gaat. Wij hebben ook regelmatig dat we niet makkelijk zomaar van werk weg kunnen. Ik heb daarbij ook nog een uur reistijd. Ophalen en brengen redden we dus vaak niet en dus hebben we sinds kort een oppas die ze ‘s ochtends brengt en haalt. Ik snap dat het erg stressvol is als je niet weg kan op werk omdat je voor een patiënt moet zorgen maar ook je kind moet ophalen. En de communicatie van de leidster lijkt me ook niet echt fijn. Maar t verbaast mij wel dat je zo boos bent. Het is jouw verantwoordelijkheid om je kind op tijd op te halen en dan moet je t toch beter gaan regelen.

2 jaar geleden

Wat ontzettend vervelend dat dit gebeurd is! Ik denk ook dat de openingstijden niet ruim genoeg zijn voor jullie. Jouw werk vraagt om flexibiliteit, wat volkomen logisch is! Ik hoop dat er meer mensen zijn met jouw instelling als de situatie daarom vraagt. Daarbij denk ik dat ieder werk vraagt om bepaalde flexibiliteit en niet alleen een 9-5 mentaliteit. Zo is ieders werk belangrijk, of je nou mensen levens red, een leidster bent op een kdv of schoenen verkoopt, de samenleving heeft alles nodig anders was het er niet geweest. Het is vervelend hoe de leidster op het iets te laat komen gereageerd heeft. Een beetje inlevingsvermogen zou prettig zijn naar jou toe. Maar andersom natuurlijk ook. Heel eerlijk ben ik soms echt blij dat ik m’n dochter naar het kdv kan brengen en ik kan werken. Maar daarom kan ik me ook goed voorstellen dat de leidsters op het kdv blij zijn wanneer hun dienst erop zit (zij hebben natuurlijk ook een privé leven waar ze aandacht aan willen besteden). Zeker met alle te korten (in alle sectoren helaas) moet men denk ik al vaak overwerken, het kan natuurlijk zo zijn dat dit net de druppel was. En daar ben jij in dit geval de “dupe” van. Zo’n crisissituatie zal waarschijnlijk (helaas) vaker voor komen en dan zal een opvang met ruimere openingstijden voor meer rust zorgen. Een kdv heeft openingstijden waar je je aan moet houden, en ook al is het sporadisch dat je te laat bent. Ik zou zeker het gesprek aan gaan om beide kanten aan te horen. Maar sta er wel voor open wat zij te zeggen heeft en ga niet de discussie aan wie gelijk heeft. Jij had op tijd moeten komen en deze tijden passen niet bij jou/jullie werk. Daar is niks mis mee, maar wel de situatie. Hoe goed je opvangnet ook is, wanneer zulke situaties zich voor doen kan je gewoonweg niet snel schakelen. Hopelijk komen jullie eruit door het gesprek aan te gaan. Dit verhaal is overigens niet aanvallend bedoeld, gewoon hoe ik het zie. Voor beide gevallen heb ik begrip en kan ik me inbeelden dat het vervelend is. Dat geldt voor jouw crisissituatie maar ook dat zij op tijd naar huis wil (wie weet wat er thuis op haar aan het wachten is).

2 jaar geleden

Reactie op Monique.86

Inderdaad. Het feit dat jij “belangrijk” werk doet is natuurlijk niet het p ...
Je hoort mij niet zeggen dat het hun probleem is dat ik “belangrijk” werk doe. Ik vraag begrip voor een incidentele situatie. Maar als ik het zo lees moesten jullie eerst tot de conclusie komen dat het voor jullie niet werkte, want jullie redden het niet heeft de praktijk uitgewezen. Daarom hebben jullie een oppas geregeld die haalt en brengt. Goede oplossing, maar betekent dus ook dat jullie “te laat” zijn geweest in het verleden en dit moesten ondervinden. Voor jullie zo te lezen geen incident maar “jullie redden het vaak niet.” Dat vind ik wel een verschil in de context. Echter spreek ik hier over een incident. Het komt één keer voor sinds hij op de opvang komt.

2 jaar geleden

Zeker. Maar dan is er een ingang tot gesprek. Ik word direct aangevallen te ...
Daar heb je zeker gelijk in, van daar ook mijn vraag :) het kwam namelijk een beetje over of je het niet oke vond dat er consequenties aan te laat komen zitten 'omdat je nou eenmaal niet anders kon'. Maar als ik het nu goed begrijp snap je gewoon niet dat er niet normaal gereageerd kan worden.. jij kan er niets aan doen dat je te laat bent, maar hoeft daar zeker niet op deze manier op aangekeken te worden! Begrip veranderd de consequenties niet, maar wel de verstandhouding. Ik werk zelf in de opvang, en ondanks dat het mij soms ook in problemen brengt als ouders te laat zijn, ga ik ze zeker niet de les lezen. Het is al rot genoeg en er zit nooit opzet in. Bij ons tekenen ouders een formulier, bij 3 keer staat er een boete op.. maar dat weten ze al gelijk de eerste keer.

2 jaar geleden

Reactie op wianne

Ze had niet kunnen bellen hoe dan ook. Je kan niet je collega in gevaar br ...
Het gaat hier niet om gelijk. Maar begrip, en een ontoegankelijke en onprofessionele leidster. Begrip voor elkaar. En eerlijk; ik kan geen begrip tonen als iemand bij binnenkomst al zo tekeer gaat en niet eens naar mij wil luisteren.