37 Reacties
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik had al niet maatje 36 maar was toen blij met mijn lijf. Nu niet.. ik schaam me echt voor mijn lichaam. Vooral gewicht en hangend buikje.. op de strepen ben ik ook trots! 😊 ik wil heel graag afvallen maar ik geef nog borstvoeding en dan mag je niet streng op dieet… vind ik ook een lastig dilemma, of ik daar dan dus voor ga stoppen met bv..
2 jaar geleden
🙋🏼♀️same!! Had maatje 34/36 en woog 57 kilo voor de zwangerschap! En na de zwangerschap is het toch wel maat 38 en blijf schommelen tussen de 60-62 kilo. Weet dat ik echt niet mag klagen maar vind m’n heupen stuk breder en me buikje ook niet zo mooi. Maar nul motivatie om te sporten ben gesloopt na werk en kind . Ene dag ben ik trots we hebben toch mooi in 9 maanden een baby gebouwd maar er zijn ook dagen dat ik extreem baal van mijn lichaam nu en denk nu ga ik sporten maar daar weinig van komt😬. Maar onzeker absoluut!! Vind ook rete irritant dat er op social media maar de standaard is om in no time weer strak te zijn. Probeer me zelf niet teveel met anderen te vergelijken en trots te zijn op me lichaam . Dikke tip kijk de serie “tropenjaren” heeeeel herkenbaar als ouder met een baby ;)
2 jaar geleden
Het is natuurlijk logisch, maar besef ook dat je lichaam iets heeft ondergaan voor meerdere maanden en dat je dus niet van je lichaam moet verwachten dat dit binnen 2 maanden weer helemaal de oude is. Sterker nog, ik denk, dat het gezond is dat dat op een rustige stabiele manier gebeurt waardoor je uiteindelijk ook stabieler bent in de toekomst.
De schoonheidsidealen om je heen en social media moet je echt vergeten. Hou er zelfs rekening mee dat je bijvoorbeeld nooit meer een hele strakke buik zult krijgen, dat is ook niet gek als je ziet hoe groot babybuiken kunnen worden.
Ik baal zelf ook regelmatig van m'n lijf, de weegschaal kijk ik al heel lang niet meer naar omdat dat geen plausibele maatstaf is. Uiteindelijk gaat het namelijk ok je vetweefsel en gewicht zegt daar niks over.
Ik ben zelf fysiotherapeut en personal trainer. Er wordt een bepaalde standaard van je verwacht. Zo sportte ik voor de zwangerschap minstens 4x per week en at ik alleen maar gezond. Ik ben nu blij als het ik 2x sport. Het gezonde eten heb ik nu trucjes voor en dat is bij het ontbijt en lunch groenten eten. De avonden eten we sowieso gezond, want de kleine eet ook mee.
Gebroken nachten, kindje vraagt veel energie van je, toch de onzekerheid en nieuwigheid, thuis een ritme proberen te vinden, de draai in man-vrouw relatie weer terugvinden, werken en ga zo maar door. Besef dat deze dingen, met name vermoeidheid, ook zorgt dat je meer trek hebt in ongezonde voeding.
Begin bij stap 1: zorgen dat je voeding gezond is (ik weet natuurlijk niet hoe dat nu is). Voeding is het allerbelangrijkste namelijk, daarnaast lekker wandelen met je kleintje en van daaruit kan je eventueel gaan opbouwen naar sporten (als dat je doel is).
Laat die verrekte weegschaal los, je merkt het vanzelf aan je kleding (of als je echt resultaat tastbaar wilt hebben, pak een meetlint en meet je lichaam op verschillende punten).
2 jaar geleden
Oh, en kijk niet teveel naar je omgeving. Elke vrouw is anders en elk vrouwenlichaam reageert anders. Misschien zien ze er naakt helemaal niet zo strak uit. Er is tegenwoordig een berg aan corrigerend ondergoed te vinden, als voorbeeld ☺️
2 jaar geleden
Herkenbaar hoor. Schamen is dan weer een groot woord, maar ik ben niet tevreden over m'n lichaam. Nou heeft het ook te maken dat ik wel wat mag sporten, maar ik de motivatie nog vaak zoek 😂😞. Voor zwangerschap deed ik ook wel altijd wat. Ik ben nu ook nogsteeds zeker 10kg te zwaar. Misschien wel 13kg. Ik zou me graag weer fitter willen voelen en meer doen aan beweging. (Op vrije dagen loop ik wel, heb een zittend beroep)
Maar door m'n onvrede over m'n lichaam heb ik de motivatie weer niet om wat te gaan doen. Zo'n cirkel 🙈
2 jaar geleden
Hier ook iemand die voor de zwangerschap 68kg woog en nu nog rond de 80kg…
Mijn man trakteerde me laatst op shoppen bij de hünkemöller maar toen ik zo voor een grote spiegel stond in het pashokje was het echt van: 👀 - 😳 - 😟
Ik voelde me er niet fijn bij…. Mijn man vindt me mooi en sexy dus ik heb geen super laag zelfbeeld ofzo.
Hij zegt altijd dat hij samen met mij “zwanger” was omdat hij ook wat kilo’s in die periode is aangekomen 😃. Wij zijn vlak voor de zwangerschap samen gestopt met roken dus aantal stopkilo’s zitten er ook wel bij.
2 jaar geleden
PRECIES hetzelfde hier! Ik woog ook 68kg voor de zwangerschap en nu 78kg! Vroeger kon ik zó gemakkelijk afvallen als er eens een kilotje aankwam, maar nu lukt me het gewoon niet.. 😩 ik heb ook lange tijd geweigerd kleding te kopen voor mijn ‘nieuw’ gewicht, maar heb het nu toch maar gedaan. Als de kilo’s er niet snel afwillen, dan moet ik het maar gaan accepteren en het wat langer de tijd geven.
2 jaar geleden
Hier ook hetzelfde! Voor de zwangerschap woog ik 78 en tot op heden weeg ik nog steeds 90 kg 😞 ik heb de eerste 5 maanden continu stil gestaan op 95 kg, wat ik ook deed er ging niets vanaf. Nu sinds 2 maanden is er zonder al te veel moeite dus bijna 5kg af. Ik merk ook aan mn lichaam dat de hormonen etc eindelijk weer terug naar ‘normaal’ gaan en mijn stofwisseling dus ook. Ik ga nu dus proberen om gewoon goed gezond te eten en te wandelen en fietsen met de kleine. Ik heb er echt nog geen zin, energie en kracht voor om terug te gaan naar de sportschool. Maar ik probeer ook om niet te streng te zijn voor mezelf en tegen mezelf te zeggen dat ik tijd nodig heb. Maar moeilijk en confronterend blijft het wel..
2 jaar geleden
Ik vond dat ook indd.. Maar ben in januari begonnen met ww (weight watchers) en inmiddels 15 kilo kwijt (zit er 7 onder m'n gewicht van voor m'n zwangerschap). Vond het easy peasy om vol te houden, dus wellicht een top :)
2 jaar geleden
Ik ben ook nog 7 kilo boven mijn “normale’ gewicht. Je bent zeker niet de enige! Ik merkte na mijn tweede zwangerschap al dat de kilo’s er moeilijker afgingen en nu gebeurt er na 8 maanden nog steeds erg weinig. Ik kan het gelukkig wat makkelijker accepteren dan de vorige 2 zwangerschappen. Ik ben super gelukkig met mijn man en drie kindjes dus dan denk ik dat lichaam komt wel weer een keer. Gun jezelf de tijd. Ik weet overigens dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Heb er zelf ook jaren mee geworsteld. Lekker genieten van je lieve zoontje en de rest komt echt wel weer! 💙
2 jaar geleden
Als je nog last hebt van je bekken dan zou ik toch eens langs een bekken fysiotherapeut. Ik ben laatst ook langs geweest bleek mijn bekken nog wat scheef te staan en door het recht zetten kreeg ik ineens veel spanning op de spieren er omheen.
Nu 4 weken later gaat het veel beter!
Ik heb ook een buikje en mijn man had er zelfs, heel onverstandig, een niet zo positieve opmerking over gemaakt 😒 wel eerlijk, maar goed dat weet ik ook wel zonder dat je het zegt.
Ik heb geen idee wat ik weeg, want sinds de bevalling en verhuizing (slaapkamer terug naar de bovenverdieping) is de weegschaal kwijt
Geen geintje... Echt gewoon foetsie 🤷
2 jaar geleden
Ik herken het heel erg. Ik weet niet wat ik woog voor mijn zwangerschap maar had broekmaat 36 en nu maat 42. De weegschaal geeft 85 kilo aan. Ook mijn heupen zijn veel breder en bovenbenen en bovenarmen. En ook het buikje, dat bij mij heel laag zit, dus heel erg opvalt omdat mijn broek er overheen zit. Ik voel me vreselijk 😔 Ik had een yogamat gekocht en wil oefeningen doen maar op mijn knieën zitten doet enorm veel pijn, ook als ik sit-ups wil doen voel ik mn bekken op de grond drukken… geen pretje dus. Volgens de weegschaal ben ik nog niet afgevallen, dus dat demotiveerd ook (ook al hoor ik van mensen ‘goh je bent wel weer aan het afvallen he’) ik hoop dat de zomer me goed doet,ik heb geen trek met dit warme weer. Ook mis ik mijn oude lichaam omdat ik toendertijd van maat 40 naar 36 ben afgevallen.
2 jaar geleden
Ik woog na de zwangerschap 90 en dit is tot op heden niet veranderd. Voor de zwangerschap woog ik 78. Enige plek waar ik het echt merk is mijn buik, ik heb het idee dat ik een lege zwangerschapsbuik nog heb 😓 Maarja, na de komende vakantie maar eens starten met sporten, kijken of dat werkt. Want wandelen en met een kind van 9kilo trap of/trap af zet ook geen zoden aan de dijk
2 jaar geleden
Hier ook nog steeds een klein buikje dat blijft zitten. En de heupen zijn breder geworden. Aan ene kant vind ik het prima. Bedoel, na 3 kinderen is het redelijk normaal. Maar vorige 2 keren was ik heel snel weer slank. Dat ik nu een hele boel kleren weg heb moeten doen en nieuwe moet kopen vind ik wel jammer. Ging gister even mijn korte broeken bij langs en er bleef maar 1 over die paste😢. Nou ben ik maar van 36 naar 38 gegaan. Dus heb nix te klagen. Maar toch zijn zulke momentjes wel even slik-momentjes
2 jaar geleden
Hier ook nog steeds een klein buikje dat blijft zitten. En de heupen zijn b ...
Even nog aanvulling. Mn vriend maakte na het eten gister een hele stomme kut opmerking. Hij vroeg me of ik zwanger was. Omdat ik zo dik was😢. Na het eten heb ik altijd een wat dikkere buik. Maar dat kwetste me zo enorm. Eerder zei hij altijd dat het niet uitmaakt hoe ik er uit zie. En opeens ben ik dik en onaantrekkelijk. Ik snap dat ik niet meer postuur heb die ik voor mn zwangerschap had. Maar dit viel even heel verkeerd bij me.
2 jaar geleden
Nou ik ben wel lichter dan dat ik de zwangerschap in ging maar mijn buikomvang is wel meer geworden. ondanks dat mijn broeken van mijn reet zakken. Hier ben ik juist onzeker over ondanks dat mijn man zegt dat t helemaal niet zo is zoals ik t beschrijf en hij juist nu blijer is met mijn lichaam dan voor de zwangerschap 🤷🏻♀️ nee dat zijn fijne dingen om te horen haha.🤭
Blijkbaar is het heel normaal om juist nu onzeker te zijn van je lichaam aangezien je op de laatste fase van t ontzwangeren zit.
Ik heb helaas geen tips om die body positivity naar boven te halen maar wat ik nu doe is veel praten met mijn schoonzus die t zelfde gehad heeft en mijn man over de gevoelens die ik er bij heb. Dan gaat t weer een tijdje goed en dan